استان هااقتصادیعمران و اشتغالفناوری و اطلاعاتگیلان

تعامل آموزش های مهارتی فنی حرفه ای و اشتغال

سومین نشست از سلسله نشست های هم انديشي تعامل آموزش هاي مهارتي و اشتغال در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان – سومین نشست از سلسله نشست های هم انديشي تعامل آموزش هاي مهارتي و اشتغال، با حضور فعالان فناوری اطلاعات و ارتباطات، از ساعت ۱۰ تا ۱۲ روز پنج شنبه ۹۷/۱۰/۲۰ در ساختمان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای گیلان برگزار گردید.

این نشست با حضور محمد حسيني، مدير كل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان ، سعید زاهدی، مدیرفناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری گیلان، فرزاد توكلي، مديركل فناوري اطلاعات و ارتباطات استان و همچنين عليرضا آكوشيده، سرپرست مراکز رشد پارك علم و فناوري استان گيلان، جمعی از فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، خانم صدایی از خبرگزاری ایرنا و افراد فعال در اکوسیستم استارتاپی گیلان همراه بود.

خبرگزاری بازتاب نو - تعامل آموزش های مهارتی فنی حرفه ای و اشتغال - سازمان فنی و حرفه ای گیلان
خبرگزاری بازتاب نو – تعامل آموزش های مهارتی فنی حرفه ای و اشتغال

در ابتدای نشست محمد حسینی سرتیتر های موجود را عنوان و با بیان اینکه این نشست به نوعی یک رویداد وارونه ( Reverse Pitch ) است، اقدام به تشریح برخی آمار و فعالیت های سازمان فنی حرفه ای گیلان نمود.

اینکه در زمان حاضر، ۲۱ مرکز دولتی، ۱۵۳ کارگاه ثابت در مراکز دولتی با حدود ۷۰۰ رشته، ۲۱۵ مربی شاغل در بخش دولتی، ۶۲۸ موسسه کارآموزی آزاد فعال فنی و حرفه‌ای با دو هزار و ۲۲۶ مربی شاغل در این موسسه ها در استان گیلان فعال هستند. لازم به ذکر است در حدود ۶۰ درصد این آموزشگاه های آزاد در بخش خدمتان آرایشی و مراقبت های زیبایی اند.

خبرگزاری بازتاب نو - تعامل آموزشهاي مهارتي و اشتغال با همكاري فعالان فناوري اطلاعات و ارتباطات در گيلان
خبرگزاری بازتاب نو – تعامل آموزشهاي مهارتي و اشتغال با همكاري فعالان فناوري اطلاعات و ارتباطات در گيلان

مدیرکل سازمان آموزش فنی و حرفه ای گیلان اظهار داشت: سالانه ۴۶ هزار نفر دوره آموزش های مهارتی در حوزه های خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی به علاقمندان ارائه می شود که در حدود ۶۰ درصد فعالیت ها در بخش صنعت می باشد.

وی در ادامه سخنانش بیان نمود: آموزش های رسمی در حوزه اشتغال به شدت نارکارآمد است، ارائه آموزش های غیررسمی بسیار گسترده بوده و این پراکندگی منجر به عدم امکان سنجش ساختار اثربخشی این آموزش ها گردیده و این مشاهدات دو نکته را اشاره می کنند؛

اول اینکه بهره وری در بخش های مختلف خدمات، صنعت و کشاورزی پایین بوده و دوم این که اشتغال از مسیر مهارت آموزشی نمی گذرد تا مهارت های آموزشی ارائه شده منجر به شغل شوند.

طبق دسته بندی که از مخاطبین آموزشگاه های آزاد توسط سازمان آموزش فنی حرفه ای گیلان انجام شده است، دلایل منفی زیر در مورد مراجعه به آموزشگاه ها حاصل گردید؛

  • پرکردن اوقات فراغت
  • دریافت گواهینامه
  • یادگیری حرفه بدون هدف

یکی از اهداف برگزاری چنین نشستی شناسایی رفتار کارجوهای هدفمند که اشتغال زا خواهند بوده و دیگری افزایش مهارت شاغلین فعلی که منجر به افزایش بهره وری خواهد شد.

مدیرکل سازمان آموزش فنی و حرفه ای گیلان با طرح این سئوال که چگونه فرصت های شغلی فعلی و آتی را در استان شناسایی کنیم؟ اظهار داشت: در این باره شناخت نیازآموزشی واقعی بازار کار و گذر از نیازسنجی به نیازآفرینی بایستی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت آموزش های مهارتی و با طرح سوال دوم، این که چگونه اهمیت آموزش های مهارتی منجر به اشتغال را در جامعه ترویج و تبلیغ کنیم؟ خاطر نشان کرد: در این باره پوشش فراگیر حتی اقشار آسیب پذیر جامعه و ساماندهی آموزش های مهارتی با همکاری تمامی فعالان بایستی مورد توجه قرار گیرد.

حسینی با بیان این مطلب که آموزش های مهارتی بایستی مستمر باشد که در زمان حاضر اینگونه نیست، تصریح کرد: ارتباط بعدی و مستمر با کارآموزان دوره های مهارتی، شناسایی مستمر نخبگان مهارتی و محتواهای آموزش نوین، بازاریابی و فروش کالاهای تولید شده در کارگاه های آموزشی و تعامل آموزش مهارتی بین المللی به خصوص با کشورهای همسایه از ضرورت هاست.

در ادامه نشست، فرزاد توکلی با ابراز امیدواری از اینکه با استفاده از ابزار فناوری ارتباطات و اطلاعات و نگاه حوزه استارتاپی بتوان بخشی از مشکلات مطرح شده فضای تعامل آموزش مهارتی فنی حرفه ای و اشتغال را حل نمود، در مورد وجود امکان مشارکت و حمایت سازمان آموزش فنی حرفه ای و ارائه دادن فضای آموزشی آن به استارتاپی ها خبر داد.

وی افزود اینکه با وجود پتانسیل نیروی انسانی بالا، شرکت ها همچنان به دنبال نیروی متخصص هستند، حاکی از حلقه گمشده مهارت در این بین بوده و تلاش بر این است که بجای نگاه صرفا آکادمیک تمرکز بر مهارت باشد. ت

توکلی بیان نمود که دید استارتاپی باید به شکل نیازسنجی و تشخیص اشکلات آشکار بوده و از روی نیاز محصول تولید کنند و در طرف دیگر رسیدگی به موارد پهنان همچون مشکلات زیرساختی و دستگاه های دولتی، بر عهده سازمان هایی همچون فناوری ارتباطات و اطلاعات و سازمان آموزش فنی حرفه ای باشد.

سعید زاهدی نیز ضمن خوش آمد گویی به حاضرین، با تشکر از برگزاری این نشست، پیرامون وضعیت موجود و اینکه اداره آموزش فنی و حرفه ای آموزش های علوم نو و بروزآوری سرفصل دوره های قابل برگزاری در استان را در دست بررسی داشته، نکاتی را مطرح نمود.

وی افزود: برخی دوره های عمومی همچون ارتقای فرهنگ دیجیتالی، کارکرد با گوشی های هوشمند و حفاظت اطلاعت آن، برای اقشار مختلف و خانواده ها مورد نیاز بوده و از طرفی ارائه آموزش های تخصصی به فن آوران علم آموخته عمل ندیده حائز اهمیت خواهد بود.

در این نشست توانمندی های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بهبود امور آموزش های فنی و حرفه‌ای منجر به اشتغال نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛

موسوی مدیرعامل شرکت آزمون الکترونیک خزر، با ذکر دغدغه های خود در زمینه نیاز به جذب نیروی کار با توانایی مهارتی مناسب و طرح این سوال که آیا مربی های کارگاه ها و موسسات توانایی کافی در آموزش را نداشته و یا برخی دوره های هایآموزشی مورد نیاز تعیین نشده؟

پیشنهاد داد که در ارائه دوره های آموزشی از شخصی که تجربه عملی داشته استفاده شده و صرفا به مدارک تحصیلی اشخاص اکتفا نشود تا خروجی این کلاس ها نیروی کار با مهارت باشد.

یکی از افراد حاضر در اکوسیستم استارتاپی گیلان، به عدم کیفیت لازم برخی آموزش های ارائه شده در فنی حرفه ای و همچنین عدم فیلتر در جذب افراد برای حضور در دوره های آموزشی اشاره داشت و این مورد را را مطرح نمود که درخصوص تشخیص فرصت های شغلی و تعیین دوره های آموزشی نمیتوان بصورت همه پرسی در یک جلسته چند ده نفری عمل کرد و جامعه آماری بزرگی نیاز است.

اسد وقار، دکترای کارآفرینی، ابتدا به تعریف « فرصت » پرداخت و محول شدن وظیفه تشخیص فرصت ها به کارشناسان این امر در کسب و کار را پیشنهاد داد و در طرح نکته دیگر به لزوم آموزش کسب و کار به افراد متخصص در سیستم آموزشی پیش رو اشاره نمود.

دکتر مرادی، مشاور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان، با ذکر اینکه که ۱٫۶ درصد تولید علم دنیا در ایران رخ می دهد و وجود آمارهای ۱ درصدی از ایران منجر به تداعی شدن یک شاخص می شود، در نقطه مقابل تولید ناخالص داخلی ( GDP ) ایران ۰٫۷ درصد در دنیا است و این رقم کمتر از ۱ می باشد.

وی با نقل قول از تایمز مطرح نمود که در بین ۱۳۰۰ دانشگاه برتر ۳۰ دانشگاه مربوط به ایران بوده اما در ۲۰۰۰ کسب و کار برتر دنیا هیچ موردی از ایرانیافت نشده و خروجی دانشگاه ها مازاد بر نیاز بازار کار و ظرفیت جذب اقتصاد داخلی می باشد.

مرادی یادگیری موفق را در گرو پیدایشیک مشکل و نیاز در ذهن کارآموز دانست و پیشنهاد نمود بجای وضعیت فعلی که سازمان فنی حرفه ای و موسسات آموزشی دولتی و غیردولتی به دنبال سوال از افراد و کسب کارها در اینکه چه دوره های آموزشی مورد نیازشان است،به شکلی سیستم را تسهیل نموده تا افراد و کسب و کارها در زمان مواجهه با مشکل بتوانند به سازمان آموزشی مراجعه و مطالبه دوره آموزشی نمایند.

دانشگاه ها گام اولیهیادگیری دانش هستند و در ادامه حضور موسسات آموزشی همچون فنی حرفه ای با برگزاریدوره آموزشی منجر به کسب مهارت در فرد خواهد شد. وصل شدن به اکوسیستم کسب و کار استان و شناخت آن و در سویی اتصال به اکوسیستم فناوری و کارآفرینی استان راهکار های ارائه شده توسط ایشان بود.

محمد صدیقی، مدیر بازار اینترنتی گیلار، با توجه به اینکه برخی شرکت های خصوصی اقدام به تربیت و آموزش افراد متخصص بصورت درون سازمانی می کنند، پیشنهاد به همکاری سازمان آموزش فنی حرفه ای با شرکت های خصوصی در زمینه آموزش افراد نموده تا با استفاده از فضای آموزشی سازمان فنی حرفه ای، بتوان افرادی متخصص و با مهارت به سیستم کسب و کار تحویل داد.

در جواب این مورد نیز محمد حسینی افزود : مشکل پیشین سازمان فنی حرفه ای همچون این مورد که پیش تر مربی ها ملزم به دارا بودن مدرک بالای تحصیلی بودند برطرف شده و از ۲۲ بهن ماه ۹۷ این ساز و کار و همکاری با شرکت های خصوصی که تمایل به آموزش افراد دارند نیز فراهم خواهد بود.

سجاد زیبافر، مدیر پروژه دانشگاه مجازی مهرالبرز، از تحول دیجیتال و آموزش های الکترونیکی مواردی را مطرح نمود و پیشنهاد استفاده از ابزارهای آموزش الکترونیکرا ارائه داد. اینکه استفاده از آموزش دیجیتال میتواند در مواجه با مربیانی که شاید به دلیل دریافت دستمزد کم و دلایل جانبی دیگر باعث کاهش کیفیت آموزش شوند، بهتر عمل نموده و میتواند جایگزین مناسبی برای سیستم آموزشی فعلی باشد.

در جواب این مورد نیز فرزاد توکلی بیان نمود: یکی از بحث های پیشین نیز استفاده از ابزارهایی همچون آموزش دیجیتال در بحث های آموزشی نوین بوده و در دستور کار قرار دارد. پیشنهاد می شود افرادی و کسب و کارهایی که آمادگی تولید آموزش و دوره های این چنینی دارند، پکیج آموزشی خود را آماده و به سازمان فنی حرفه ای ارائه دهند تا با همکاری یکدیگر دوره آموزشی شکل گیرد و عواید آن نیز به تولیدکننده محتوا خواهد رسید.

وی افزود : از طرفی مناسب است کسب و کارها در تعامل با سازمان فنی و حرفه ای در بحث درخواست دوره های آموزشی خاص، تضمینی ارائه دهند که برخی از کارآموزان را پس از پایان دوره و کسب مهارت جذب به کار نمایند.

محدثه رحمانی، بنیانگذار استارتاپ همکارجو، با ذکر اینکه چند سال قبل استارتاپ شان با طرح برخی از همین سوالات مطرح شده، شکل گرفته است، پیشنهاد داد جهت شناسایی حوزه های مورد نیاز ارتباط مستقیمی با کسب و کارهای فعال در اکوسیستم برقرار شده و از طرفی میتوان از سامانه هایی همچون همکارجو که بصورت محلی نیازها و مشاغل مورد نیاز استان را دربردارند استفاده نمود.

وی افزود با وجود نیروی متخصص و همچنین نیازشغلی،یکی از مشکلات عدم کسب مهارت های جانبی موسوم به « مهارت های نرم » توسط فرد متخصص جهت یافتن کار و یا حفظ آن بوده که این مورد نیز میتواند پیشنهادی برای سرفصل دوره های آموزشی باشد. از سوی دیگر سازمان فنی حرفه ای لیستی از کارآموزان را در اختیار داشته و میتوانید منبعی برای مراجعه افراد و کسب و کارها جهت جذب نیرو باشد.

در ادامه محمد حسینی بیان داشت : یکی از آیتم هایی که در ۲۲ بهمن ماه ۹۷ رونمایی خواهد شد، بانک اطلاعاتی کارآموزان موفق بوده و وضعیت صحت مهارت و ارزیابی آنها نیز توسط مربیان انجام شده و قابل اتکا خواهد بود. در خلال طرح این مورد حسینی افزود: چالشی در مورد بحث بیمه نیرو برای شرکت ها و کسب و کارها بخصوص در شرایطی که شغل فصلی باشد وجود دارد.

در این مورد نیز راهکارها و زیرساخت هایی در حال پیاده سازی بوده تا شرکت ها بدون دغدغه بحث بیمه بتوانند نیرو ها را از بانک اطلاعاتی انتخاب و جذب نمایند.

مهدی فلاح، مدیرعامل شرکت گیل گمش، با بیان اینکه بسته به نیاز در داخل شرکت خود بخش آموزشی برای افزایش مهارت نیروی های جذب شده بصورت کارآموزی فراهم کرده اند، به این نکته اشاره داشت که وجود استاندارد های بروز و بحث های تئوریک در دوره های آموزشی فنی حرفه ای کافی نبوده و نیاز به مربیانی با دانش روز و تجربی خواهد بود که بتوانند نیروهایی با مهارت های عملی تربیت کنند.

وی در این مورد پیشنهاد نمود شرکت های خصوصی ابتدا با شناسایییکدیگر، به گونه ای تعامل نمایند تا زمینه ساز همکاریشان با سازمان فنی حرفه ای جهت همکاری در دوره های آموزشی شود.

در بخش پایانی، سعید زاهدی، به تغییر نیازها در گذر از زمان اشاره نمود و در پاسخ به دغدغه عناوین آموزشی جدید و نیاز روز، پیشنهاد استفاده از سایت های کاریابی، ابزارهای کرولر و جمع آوری اطلاعات از بستر وب و تحلیل آن، درج فرم الکترونیکی اعلام نیازمندی های صاحبین مشاغل در سایت سازمان فنی حرفه ای و استعلام از دانشگاه ها و اسناد موجود را ارائه داد.

در نهایت محمد حسینی با تاکید بر اجرایی بودن موارد مطرح شده در نشست و مصمم بودن سازمان فنی حرفه ای گیلان در انجام این امور، از صاحبین کسب و کار و شرکت ها و فعالان حوزه استارتاپی دعوت به عمل آورد تا با تعامل هرچه بیشتر فضای آموزشی و در نتیجه آن افزایش بهره وری مشاغل را بهبود بخشند.

وی افزود سازمان فنی حرفه ای در حال تدارک سامانه نرم افزاری جهت درج دیدگاه ها و مستندسازی بوده که در واقع در حال حاضر توسط همکاران در حال استفاده است و با شکل گیری روابط کاری امکان افزودن سایر افراد و دخیل کردن آنها در این بستر نیزفراهم خواهد بود.

ارائه چالش های مهارتی گیلان و دریافت پیشنهادات، نظرات و تحلیل های فعالان حوزه فناوری اطلاعات، معرفی فرصت های موجود در سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای ایجاد کسب و کارهای فناورانه از جمله محورهای این نشست بود که گزیده ای از آنها در فوق شرح داده شد.

نویسنده : سید امیر حسینی


اخبار ایران و جهان را در بازتاب نو دنبال کنید.

اگر علاقه دارید تا از سوژه هایی که در اطرافتان اتفاق می افتد با دوربین یا حتی موبایل خود عکس و فیلم تهیه کنید می توانید سوژه های خود را از طریق صفحه ارسال خبر به خبرگزاری بازتاب نو ارسال نمایید.

لینک کوتاه
5/5 ( 2 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن