کردستان

آلبوم موسیقی بالبان‌نواز کردستانی روانه بازار شد

[ad_1]

به گزارش ایرنا، امین مرادی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در راستای توجه به موسیقی سنتی ایرانی و حمایت از نوازندگان محلی و بستر سازی لازم جهت معرفی هنرمندان بومی و نواهای محلی آلبوم موسیقی “چل چرا” به نوازندگی هنرمند برجسته بالبان نوازی کردستان “اسماعیل مردانی”  توسط حوزه هنری استان کردستان در یک هزار و ۲۰۰ نسخه منتشر شد.

وی افزود: این آلبوم در راستای اهداف کلان حوزه هنری، تحقق بخشیدن برنامه‎های مد نظر شهرهای خلاق موسیقی و کمک در تثبیت سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی در یونسکو  بوده و درآن معرفی‌بخشی از توانمندی‌های موسیقایی هنرمندان استان کردستان و سنندج عرضه شده است.

رییس حوزه هنری کردستان با اشاره به جایگاه موسیقی در بین مردم کردستان گفت: موسیقی کردستان با الهام از زندگی مردمان این سرزمین از ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی برخوردار است و هرمنطقه درکنار موسیقی‌های رایج موسیقی مختص به منطقه خود را نیز دارا است.

وی ادامه داد: موسیقی کردی شامل آواها، ترانه‌ها، آهنگ‌ها و نغمه‌هایی است که به زبان کردی بیان می‌شود و بیانگر ارزش‌ها باورها و حوادث روزگار هستند که زیر شاخه فرهنگ و فولکلور کردی است.

مرادی افزود: موسیقی کوردی از دل افسانه‌ها و روایات تلخ و شیرین این مناطق ظهور و بروز پیدا کرده و سینه به سینه توسط هنرمندان از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

وی اظهار داشت: ساز “نرمه نای”یا “بالابان” از سازهای سنتی مناطق کردنشین است که در موسیقی آذربایجان هم از آن استفاده می شود  که درکردستان “اسماعیل مردانی” به عنوان یکی از مشهورترین نوازندگان این ساز شناخته می شود.

رییس حوزه هنری کردستان ادامه داد: دراین آلبوم بخشی از نواهای معروف کردی شامل ۲۳ آهنگ از جمله نغمه‌های “گه‌لو”، “گولی” ،”هیجرانی”، “هوره” ، “لاوک”،”پاییزه”، “پیره هه‌لو”، “سه‌حه‌ره”، ” شیرین به‌هاره”، “سیاوچه مانه”، “یار غه‌زال”، “ئه‌للا وه یسی” و “سواره” را با صدای دلنشین نرمه نای بنوازد و این نواها را ماندگارکند.

وی در خصوص ویژگی این اثر نیز گفت: نرمه نای سازی محدود بود که تنها در دستگاه شور و گوشه‌های شور اجرا می‌شد ولی استاد مردانی موفق شد با همکاری زاهد منصوری در قالب هفت دستگاه، هفت بالابان یا نرمه نای را بسازد که این اثر حاصل این دستاورد مهم است.

اسماعیل مردانی متولد ۱۳۴۵ سنندج است که از سال ۱۳۶۴ نوازندگی سازهای بادی از جمله بالا بان (نرمه نای) سرنا، دوزله را بدون استاد آغاز کرد، وی در طول چندین دهه فعالیت خود از اساتید” احمد داوود”، “علی خان شریعتی”، عبدالله شریعتی” و “محمد بهمنی ” بهره گرفته است.

از جمله موفقیت های اسماعیل مردانی می توان به حضور در فستیوال جهانی موسیقی فرانسه و دریافت لوح تقدیر بهترین تکنوازی اشاره کرد.

حضور در فستیوال‌های بین المللی در کشورهای لهستان، آلمان، ایتالیا، مالزی، امارات متحده عربی، ترکیه، بلغارستان، رومانی، اتریش، یونان، مجارستان، قزاقستان، اسپانیا، عراق و دریافت دکتری افتخاری موسیقی در فرانسه از او چهره ای بین‌المللی ساخته است.

حضور در جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا وسیما و کسب چندین عنوان برتردر دوره‌های مختلف جشنواره ای و کسب عناوین متعدد در دیگر جشنواره‌ها در کنارحضور در نوازندگی شود.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن