فارس

استاد دانشگاه:تکمیل طرح آبرسانی از خلیج فارس اولویت دولت در لامرد باشد

[ad_1]

طرح آبرسانی از خلیج فارس به منظور تامین آب شرب ، صنعت و کشاورزی شهرستان های لامرد و مهر و بخش هایی از مناطق جنوب فارس تیرماه امسال وارد فاز اجرایی شد که قرار است با سرمایه‌گذاری افزون بر ۲ هزار میلیارد تومان توسط شرکت فرا آبرسان ظرف مدت ۲ سال بهره برداری شود.

خشکسالی های بیش از یک دهه اخیر و به دنبال آن کاهش محسوس سفره های زیرزمینی و گرمای سوزان و طاقت فرسا گاه تا بالای ۴۸ تا ۵۰ درجه ، مردم و ساکنان بسیاری از مناطق استان فارس از جمله شهرهای جنوبی آن را با چالش جدی و بحران کم آبی مواجه ساخته است.

محمد علی نژاد استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی لامرد شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: همچنین تسریع در تکمیل آزاد راه لامرد به پارسیان برای دسترسی بهتر به اسکله صادراتی کشکنار و عسلویه و همچنین ایجاد سهولت در صادرات و واردات محصولات صنعتی ومواد اولیه آن ها از دیگر اولوتی ها و ضرورت های توسعه در این شهرستان صنعتی در جنوب فارس است.

پروژه آزادراه لامرد- پارسیان (هرمزگان) با سرمایه گذاری اولیه افزون بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و با همکاری دولت و بخش خصوصی به زودی عملیاتی می شود.

بر اساس تفاهم نامه سه جانبه این آزادراه با مشارکت ۴۵ درصدی ایمیدرو، ۲۵ درصدی قرارگاه خاتم الانبیا و ۳۰ درصدی وزارت راه احداث می شود.

وی بیان کرد: شروع عملیات اجرایی فاز های دوم و سوم آلومینیوم جنوب و افزایش ظرفیت تولید آن نیز که برای صادرات بیشتر و ارزآوری آن محصول و نیز به استفاده مناسب تر از سرمایه گذاری های کلان در منطقه منجر خواهد شد نیز می تواند از اولوتی های مهم و قابل اجرا و پیگیری از سوی مسئولان و متولیان در دولت سیزدهم باشد.

این استاد دانشگاه همچنین توسعه مجموعه گمرک شهرستان در منطقه ویژه را که هم از نظر رویه های گمرکی و هم البته با تعداد نیروی انسانی و شیفت های کاری و توسعه و تجهیز امکانات آن می تواند برای عملیات صادرات و واردات کالاها و ارز اوری در کل استان فارس نیز موصر بشد در دستور کار متولین امر در دولت سیزدهم باشد.

او همچنین تسریع در احداث نیروگاه برق ۹۰۰ مگاواتی غدیر انرژی در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر لامرد برای تامین برق مورد اطمینان شرکت مجتمع آلومینیوم جنوب و سایر صنایع تعریف شده در آن منطقه را از جمله اولوتی های توسعه ای در این منطقه عنوان کرد.

این فعال اقتصادی گفت: تبدیل شهرستان لامرد به منطقه آزاد تجاری با توجه به سابقه طولانی تجارت این مردم با کشورهای حوزه خلیج فارس و جلوگیری از بازار غیر رسمی کالاهای خارجی و هزینه های اجتماعی و اقتصادی آن برای مردم و مسوولان این شهرستان یک ضرورت و اولویت مهم محسوب می شود.

علی نژاد افزود: وجود منطقه ویژه صنایع انرژی بر شهرستان لامرد یک طرح بزرگ صنعتی ، معدنی در سطح است و می تواند در توسعه اقتصادی ، اجتماعی منطقه ، استان وحتی کشورنیز  نقش مهم و تعیین کننده ایفا کند.

وی بیان کرد: ظرفیت های عظیم اقتصادی شهرستان لامرد از جمله برخورداری از منابع عظیم گاز شیرین و همجواری با سایر مخازن گازی کشور، نزدیکی به آب های آزاد خلیج فارس و دسترسی آسان به بازارهای بین المللی این شهرستان را در زمره مناطق مهم اقتصادی در سطح کشور و استان فارس مطرح کرده که تکمیل این چرخه صنعتی و اقتصادی همچنان باید با قوت و جدیت در دولت سیزدهم قرار گیرد.

شهرستان های لامرد و مهر به ترتیب در فاصله ۳۶۵ و ۳۳۰ کیلومتری شیراز واقع هستند.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن