فارس

استاد دانشگاه: دولت سیزدهم برای رفع تنگناها مجمع مشورتی تشکیل دهد

[ad_1]

پروانه پدرام شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: البته این مجمع مشورتی باید فراجناحی باشد اعم از دیدگاه‌های موافق و مخالف و ملاک اصلی در این راستا تخصص و داشتن بینش عمیق و توان علمی و عملی افراد و همچنین سوابق درخشان اجرایی برای ارایه راهبردها و تصمیم های راهگشا به دولت باشد.
وی تصریح کرد:دولت می تواند از رهگذر تصمیم ها و راهکارهای ارایه شده از متن همین مجمع مشورتی نیز اولویت ها و راهبردهای چهارسال پیش رو در بخش های گوناگون را مشخص و به عنوان بازوی توانمند اجرایی خود برای رفع مشکلات مردم از آن بهره ببرد.
این استاد دانشگاه معتقد است: وقتی جهت گیری ها و راهبردها بر پایه خدمت به مردم نهادینه شود و رفع چالش ها و دغدغه های عمومی جامعه نیز مدنظر باشد که البته شرایط کنونی امروزه همین را می طلبد؛ تشکیل چنین مجمع مشورتی و استفاده از نظر نخبگان و دانشگاهیان و کارشناسان در این برهه زمانی ضرورتی اجتناب ناپذیر برای دولت محسوب می شود.
پدرام اظهار امیدواری کرد که به نظر می رسد تحقق این مهم و تشکیل چنین مجمعی در این دولت با توجه به شاخصه ها و اولویت هایی که تعیین کرده دور از دسترس نباشد و بدون شک پیوند و ارتباط بیش از پیش جامعه دانشگاهی و نخبگان با بدنه اجرایی برای رفع چالش های فرارو و مشکلات جامعه به ویژه در این بستر از زمان بسیار کارساز و راهگشا خواهد بود.
وی گفت: با قاطعیت باید اذعان کنیم که همواره یکی از ضعف های قابل ملموس و مشهود در دوره‌های گذشته عدم استفاده و بهره مندی مناسب از ظرفیت افراد متخصص و توانمند در بسیاری از برنامه ها و طرح ها بوده است و نتیجه آن نیز اجرای بسیاری از پروژه های ناموفق و زیان‌ده در حوزه ها و سطوح مختلف کشور است که هر از چند گاهی سوژه رسانه ها می شوند.
پدرام یادآور شد: بدون شک هر طرحی که اجرا می شود چنانچه مجمع مشورتی داشته باشد و نظرهای مخالف و موافق جمع بندی و بهترین تصمیم ها در مورد آن گرفته شود هم طرح ها با شکست روبرو نمی شود و هم البته بعد از چند سال اختصاص بودجه های کلان و هزینه های بیت المال نیز هدر نمی رود و مردم به خوبی طعم یک پروژه راهگشا با چاشنی کار کارشناسی را خواهند چشید.
تمرکززدایی و تعیین و تبیین اولویت ها بر اساس نیازسنجی های هر منطقه و پهنه های جغرافیایی همچنین اولویت ها و برنامه هایی بود که این استاد دانشگاه در گفت و گو با ایرنا روی آن تاکید کرد و گفت: باید این ساختار معیوب در حوزه مدیریتی و مرجع تصمیم‌گیری و تصمیم سازی ها اصلاح شود.
وی می گوید:دولت سیزدهم باید به برخی عقب ماندگی هاو عدم توازن های منطقه ای نیز اهتمام ورزد و در این راستا نیز ظرفیت های هر منطقه را به خوبی شناسایی و بر اساس اولویت و نیازسنجی درست ، منطقی و برنامه ریزی مدون هم زمینه توسعه منطقه ای و هم مسیر اجرای عدالت را تحقق بخشد.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اوز فارس گفت: با توجه به تنوع آب و هوایی ایران و ظرفیت مناطق ، سرمایه گذاری در بخش های مختلف باید در دستور کار قرار گیرد تا جوابگوی نیازهای کشور باشد.
وی بیان کرد: چنانچه برای اولویت های کشور توجه به ظرفیت استان های مختلف و نیازسنجی ها نشود؛ اتلاف وقت و انرژی و سرمایه های کشور است. 

آب و راه، اولویت‌های مهم دولت در جنوب فارس
پدرام به نمونه هایی از اولویت های منطقه ای در منطقه جنوب فارس نیز اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال سرمایه گذاری در بخش انرژی خورشیدی و احداث نیروگاه ها با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان اوز و استان های جنوبی کمک زیادی به حل مشکلات برق این منطقه و حتی کشور خواهد کرد.
وی بیان کرد: با توجه به تنوع آب و هوایی ایران و ظرفیت های منطقه ای سرمایه گذاری در بخش های مختلف باید در دستور کار قرار گیرد تا جوابگوی نیازهای کشور باشد. این که برای اولویت های کشور توجه به ظرفیت استان های مختلف و نیازسنجی ها نشود اتلاف وقت و انرژی و سرمایه های کشور است.
این استاد دانشگاه گفت:‌ به عنوان مثال سرمایه گذاری در بخش انرژی خورشیدی و احداث نیروگاه آن با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان اوز و استان های جنوبی کمک زیادی به حل مشکلات برق کشور می کند و با توجه به اقداماتی که انجام شده امیدوارم توجه بیشتر صورت گیرد تا همگان از آن بهره مند شوند.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه از عمر شهرستان اوز زمان زیادی نمی گذرد، نیاز به توسعه در بخش های مختلف در این شهرستان به شدت احساس می شود.
وی با بیان اینکه برخی نیازها در سطح شهرستان مشترک است و برخی ها نیز مختص مناطق خاصی است، گفت: یکی از ظرفیت های مهم مناطق جنوبی استان فارس و شهرستان اوز که بر همگان آشکار است وجود وهمت مردم خیر و نیک اندیشان است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: دولت می تواند از این ظرفیت بالقوه برای پیشبرد بهتر امور و حتی اجرای پروژه های کلان و نیازهای اساسی منطقه  در حوزه های مختلف از جمله در حوزه آب، راه و یا ساخت طرح های مهم سرمایه گذاری اقتصادی بهره ببرد.
وی مساله آب را یکی از نیازها و ضرورت های اساسی مناطق جنوبی فارس و شهرستان اوز دانست و افزود: اقدامات و طرح های بسیاری نیز انجام شده اما هنوز جوابگوی جمعیت رو به افزایش آن نیست.
پدرام گفت: به دلیل مهاجرت بسیاری از افراد بومی به شهرهای دیگر یا خارج از کشور و بازگشت آنها در فصل های خاصی از سال،  جمعیت برخی مناطق جنوبی استان در این مقاطع زمانی، چند برابر می شود و با افزایش مصرف با قطعی های مکرر آب روبرو هستیم. با کاهش بارندگی در سال های اخیر و شیوع کرونا قطع شدن آب مشکلات دیگری را نیز به همراه داشته است که امیدواریم در دولت سیزدهم توجه ویژه ای به لوله کشی ها از سد سلمان فارسی و با نیازسنجی از افراد کارشناس راهکارهایی برای برون رفت از کم آبی شهرستان ارائه و اجرا شود.
وی همچنین به فاصله طولانی مناطق و شهرهای جنوبی فارس با مرکز استان و (شیراز) اشاره کرد و گفت: این موضوع  طرح چهار خطه کردن جاده شیراز – لار و کاهش طول مسیر به مرکز فارس از دیرباز در دستور کار قرار گرفته که با وجود پیگیری های زیاد و البته کمک مردم و خیراندیشان پیشرفت خوبی داشته اما نیازمند توجه ویژه دولت و تخصیص اعتبار کلان در سطح ملی است.
وی تصریح کرد: مردم شهرستان اوز و مناطق جنوب استان فارس همواره و در همه صحنه ها حضور فعال داشته اند و بارها فداکاری، اعتماد و اعتقاد قلبی خود را برای خدمت به نظام ثابت کرده اند و اینک نیازمند توجه و عنایت بیشتر رییس جمهوری و وزیران دولت سیزدهم برای تحقق خواسته هایی هستند که برای این شهرستان نوپا براساس ضرورت و اولویت ها عملی کنند.
پدرام اضافه کرد: سال های زیادی است که مردم از آنچه دارند برای پیشرفت شهر و منطقه خود هزینه می کنند و رسالت دولت جدید هم ایجاب می کند تا در حیطه اختیارات خود پاسخگوی مردم قدرشناس باشند تا در کنار یکدیگر برای پیشبرد اهداف متعالی تر گام بردارند.
وی دیگر نیازهای مهم و قابل مشهود در شهرستان اوز و مناطق جنوبی استان فارس را در بخش مسکن ذکر کرد و گفت: در اجرای طرح ملی مسکن نیازمند توجه بیشتر هستیم. تامین هزینه های ساخت و تاخیر در اجرای پروژه برای بسیاری از ثبت نام کنندگان این طرح مشکل ساز شده که دولت و وزارت راه و شهرسازی می تواند برای گره گشایی از این نیاز ضروری مردم و جوانان چاره اندیشی کند.
پدرام یادآور شد: البته می دانیم که شرایط کرونایی بر اولویت های دولت تاثیر می گذارد و به طور یقین سلامت، بهداشت و تامین واکسن و نیازهای دارویی هموطنان از اولویت های مهم این دولت نیز محسوب می شود.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن