فارس

استاندار اسبق فارس:‌توجه به ظرفیت‌های استان ضرورت دارد

[ad_1]

سید محمدرضا رضازاده در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه استان فارس یکی از استان‌های پهناور و بزرگ کشور محسوب می‌شود که از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های متنوعی برخوردار است، اظهار کرد: استان فارس از دیرباز به عنوان یکی از مهمترین استان‌های کشور در بخش کشاورزی محسوب می‌شده و می‌توان گفت فارس در گذشته در بخش کشاورزی و تأمین کالاهای اساسی نقش بسزایی داشته است.

وی ادامه داد:‌اداره کردن استان پهناور فارس نیازمند مدیرانی است که در کارنامه عملکرد خود فعالیت‌ها و مراودات قابل توجهی در سطح ملی داشته باشند و سوابق و تجربیاتشان محدود به استان فارس نباشد.

مسئول شورای راهبردی انتقال آب خلیج فارس به استان فارس گفت: به اعتقاد من صنعت یکی از ظرفیت‌های مهم در استان فارس به شمار می‌رود که در دوره‌های مختلف کمتر به آن پرداخته شده است‌ و می‌توان گفت صنعت فارس نیاز به توجه جدی‌تری دارد.

رضازاده معتقد است که با وجود مشکل بحران خشکسالی و کمبود ذخایر آبی در کشور و استان فارس، تلاش برای توسعه در بخش کشاورزی هیچ معنا و مفهومی ندارد و در چنین شرایطی بهتر است که بخش صنعت بیش از پیش موردتوجه قرار بگیرد.

استاندار پیشین فارس اضافه کرد: البته ما می‌توانیم با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین و توسعه کشت گلخانه‌ای از همان منابع آبی که در اختیار داریم جهت توسعه بخش کشاورزی استفاده کنیم اما با توجه به شرایط کنونی بهتر است که نگاه جدی‌تری به توسعه صنعتی در استان فارس داشته باشیم و سعی کنیم این عقب ماندگی که نسبت به سایر استان‌های کشور در حوزه صنعت داریم را جبران کنیم.

وی بیان کرد: در سالهای گذشته اقدامات قابل توجهی برای توسعه صنعت در استان فارس انجام شده است که برخی از این اقدامات به نتایج مطلوبی رسیده و بعضی هم در شُرُف نتیجه‌گیری مثبت هستند یا نیاز است پیگیری‌های لازم برای به ثمر رسیدن این اقدامات صورت بگیرد.

رضازاده در ادامه به پتانسیل استان فارس در بخش معدن اشاره کرد و گفت: با توجه به پتانسیل‌های معدنی که در نقاط مختلف استان وجود دارد، نیاز است که به این بخش هم توجه بیشتری شود و طرح‌های جدیدی متناسب با ذخایر معدنی استان فارس تعریف شود.

توسعه در هر بخش نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم

وی عنوان داشت: البته توسعه در هر بخش نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است. در حقیقت ما باید زیرساخت‌های لازم را برای توسعه به ویژه توسعه صنعتی فراهم کنیم. به عنوان مثال توسعه ریلی باید با توجه به ظرفیت‌ها و نیاز حمل و نقلی استان صورت بگیرد و ساخت مسیرهای ریلی بایستی با اهداف توسعه‌گرایانه انجام شود تا با متصل شدن به مراکز بار علاوه بر جابه‌جایی مسافر، بتوانیم در مسیر انتقال بار به منظور رشد و رونق اقتصادی در داخل استان قرار بگیریم.

رضازاده اظهار کرد: توسعه شبکه‌های ریلی یا شبکه‌های آزادراهی و تعجیل در به اتمام رساندن اینگونه پروژه‌ها باید در اولویت قرار بگیرد.

وی با اعتقاد به اینکه استان فارس به عنوان قطب پزشکی کشور محسوب می‌شود، گفت: فارس در حوزه پزشکی و سلامت نیز در سطح ملی و فراملی شناخته شده است. به طوری که در سالهای گذشته بسیاری از مردم از کشورهای همسایه برای پیگیری نیازهای درمانی و پزشکی خود به شیراز مراجعه می‌کردند. لذا نیاز است اقدامات و برنامه‌ریزی منسجم‌تری برای توسعه توریسم درمانی در استان فارس صورت بگیرد.

عضو هیأت امنای آستان مقدس شاهچراغ گفت: ظرفیت چشمگیر استان فارس در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و برخورداری این استان پهناور از آثار و اماکن مختلف تاریخی نیز فرصت و زمینه‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری را به منظور توسعه فارس فراهم می کند.

توسعه فارس در گرو جذب منابع غیردولتی 

وی عنوان کرد: به منظور دستیابی به توسعه پایدار در استان فارس باید به دنبال اجرایی کردن طرح‌هایی برویم که این طرح‌ها کمتر به بودجه دولتی متکی باشند و بتوانند منابع بخش غیردولتی را جذب کنند. البته تحقق این امر نیازمند اصلاح سازوکارها، قوانین، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها است تا با اصلاح سیاست‌های ملی و نگاه جدی‌تر به رویکرد توسعه‌گرایانه استانی، شرایط مطلوبی برای سرمایه‌گذاران فراهم شود و بخش خصوصی بتواند بدون دغدغه و با اطمینان‌خاطر فعالیتهای قابل توجهی به منظور توسعه استان انجام دهد.

رضازاده افزود: مدیرانی موفق هستند که تنها به دنبال بودجه دولتی نباشند. بلکه برای انجام اقدامات خود به جذب منابع غیردولتی روی بیاورند.

وی در رابطه با گزینش مدیران استانی در دولت سیزدهم گفت: من معتقد هستم فردی که می خواهد سکان مدیریت استان پهناور فارس را به دست بگیرد باید در سطح ملی هم فعالیت‌هایی انجام داده باشد. 

 رضازاده اضافه کرد:‌ مدیران باید شناخت کافی از اقلیم و ظرفیت‌های استان داشته باشند. یک مدیر بومی از همان ابتدا با ظرفیت‌ها و تنگناهای استان در ابعاد مختلف جغرافیایی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آشنا است. در حالی که مدیران غیربومی باید زمانی را به کسب شناخت از ظرفیت‌های استان اختصاص دهند.

استاندار اسبق فارس اضافه کرد: مدیران بومی احساس تعلق بیشتری به منطقه خود دارند. در واقع مدیران غیربومی حتی اگر کار خود را با احساس تکلیف و مسئولیت‌پذیری ‌انجام دهند، با یک مدیر بومی که احساس تعلق خاطر بیشتری به استان خود دارد، قابل‌مقایسه نیستند.

وی ادامه داد: آبروی یک مدیر بومی که حتی پس از پایان یافتن دوره مدیریتش باید مراوداتش را با مردم استان ادامه دهد در گرو این است که عملکرد خوبی را از خود به جا بگذارد.

رضازاده با ابراز امیدواری نسبت به آینده کشور در دولت سیزدهم، بیان داشت: بدون شک با تلاشی که برای شفاف شدن روابط و ضوابط می شود و با قرارگرفتن مجموعه فعالیتهای دولت در پشت ویترینی که برای مردم قابل مشاهده باشد، شاهد حرکت جامعه به سمت پیشرفت و سلامت خواهیم بود و قطعا مشکلات و مسائلی که طی سالهای گذشته در دستگاههای مختلف به دلیل عدم شفافیت شکل گرفته، رفع خواهد شد.

مسئول شورای راهبردی انتقال آب خلیج فارس به استان فارس، ابراز کرد: امیدواریم با ایجاد شفافیت و راه‌اندازی سامانه‌های مختلفی که می‌تواند مسیر کارها را به درستی تعریف و نقش امضاهای طلایی را کمرنگ و حذف کند، بتوانیم گام‌های محکمی در مسیر توسعه کشور برداریم. ‌

گفت و گو از فرزانه قنبر دزفولی

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن