فارس

امام جمعه شیراز: اعتماد مردم به دولت را بازسازی کنیم

[ad_1]

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، در خطبه‌های نماز جمعه شیراز افزود: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود خطاب به اعضای دولت سیزدهم فرمودند که مردم باید به دولتشان اعتماد داشته باشند. ایشان همچنین اشاره کردند که این اعتماد لطمه خورده است و باید بازسازی بشود.

وی با طرح این پرسش که اگر بنا هست اعتماد مردم به دولت را بازسازی بکنیم باید چه کارهایی انجام بشود،گفت: یکی از کارهایی که باید انجام شود و خود رئیس جمهور هم در جلسه ای که با ایشان در مجلس خبرگان داشتیم به آن اشاره کرده اند این است که دولت با نخبگان و جلوداران حرکت های فکری و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی ارتباط مستمر داشته باشند.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: اینکه مسئولین بین جمعیت و مردم باشند مهم و بسیار ضروری است اما از آن مهمتر ارتباط با نخبگان جامعه است و باید ساختاری برای تحقق این امر مهم در نظر گرفته شود و از جمله کارهایی که رئیس جمهور  انجام داده است همین است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری افزود: اما نکته دیگری که بنده می خواهم در مورد آن کمی توضیح بدهم این است که ما یک ادبیات دربین رؤسا و وزرا در سال های گذشته داشتیم که نهایتاً اسم آن را گفتار درمانی گذاشتند یعنی حرفهای قشنگی می‌زدند اما از عمل خبری نبود.

وی توصیه کرد: ما باید این را تغییر بدهیم اینکه می‌گویم ما، یعنی دولت و مردم بایستی هر دو به تحقق این امر مهم کمک کنند. در واقع مردم هم وظیفه دارند که مطالعه کنند و فکر کنند.

آیت‌الله دژکام اعلام کرد: مجال ارائه نظر توسط مردم را دولت باید فراهم کند اگر بنا هست این روش که فقط حرف زده بشود و عملی نباشد را تغییر دهیم باید اولا مدیران محترم تصمیم بگیرند کارهایی که انجام  شده است را گزارش بدهند، نه آن که فقط حرف زده بشود که مثلا می‌خواهیم این کار را بکنیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس بیان کرد: دادن گزارش به مردم بدین معناست که بگوییم چه کار کرده‌ایم. وقتی کاری را قبل از انجام اعلام بکنیم مخصوصا کارهایی که حساسیت دارند بعضی وقت ها باید تا لحظه عملیاتی شدن درباره آنها حرف رسانه ای زده نشود.

امام جمعه شیراز ادامه داد: وقتی دشمن از برنامه ما مطلع می‌شود طبیعی است که جاسوسان و نفوذی هایش را فعال می‌کند تا در روند کار اخلال ایجاد شود. باید این روش را تغییر بدهیم.

وی به سخنان آیت‌الله دکتر رییسی رئیس جمهوری اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور گفت ادبیات ما در گزارش به مردم از فعل های مستقبل به فعل‌های ماضی برگردد یعنی بگوییم چه کارهای انجام شده است نه اینکه بگوییم چه کارهایی می خواهیم بکنیم تا حداقل دشمن نفهمد که می‌خواهیم چه کار بکنیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اعلام کرد: یکی از مشکلات ما در این زمینه رفتار رسانه ای برخی هاست. گاهی وقت ها برخی افراد در برخی رسانه ها یک مدیر را بدون دلیل منطقی و یا هدف معقول تحت فشار قرار می‌دهند. در این زمینه این قبیل رسانه ها باید تغییر رویکرد بدهند.

وی تصریح کرد: من نمی‌گویم مطالبه نباشد اما مطالبه نباید طوری باشد که اگر برنامه‌ای را مدیری به دلایلی نمی خواهد اعلام بکند مجبور بشود که اعلام بکند. این نوع مطالبه گری اشتباه است این تغییر ادبیات، اول شکست دشمن را به دنبال خواهد داشت و دلگرمی خود ما را نیز  در ادامه خواهد داشت.

امام جمعه شیراز در ادامه، علم و حلم را از مهمترین ویژگی‌های مدیران دانست و بیان داشت: دانش بسیار خوب و لازم است اما برای یک مدیر دانش به تنهایی کافی نیست. مدیر باید بداند و عالم باشد اما باید بردبار هم باشد.

آیت‌الله دژکام عنوان کرد: علم و صبر باید در کنار هم باشد وگاهی صبر در برابر چیزی که نسبت به آن آگاهی نداریم بسیار سخت تر است و ندانستن، بردباری انسان را کم می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه یک مدیر باید اهل صبر باشد و کسانی که با او و زیر دست او کار می‌کنند را هم دعوت به صبر کند، گفت: اگر ما می خواهیم یک کشور اسلامی و دیندار در دنیا باشیم کار و صبر می خواهد رهبر معظم انقلاب فرمودند ما ملتی صبار داریم.

امام جمعه شیراز عنوان داشت: صبر و حلم را باید بیشتر تجربه کنیم و سعی کنیم با اولیای خودمان و با ولی فقیه خودمان همراه باشیم.

وی یادآوری کرد:اگر مدیر بخواهد رفتارهایی بکند که وجه بزرگواری و کرامت نفس در آن دیده نشود آنهایی که با او کار می‌کنند به مرور سرد می‌شوند.

آیت الله دژکام با بیان اینکه هر کدام از ائمه دارای بزرگواری منحصر به فردی هستند،گفت: همچنین باید یک مدیر و یک مسئول مردم جامعه را دوست بدارد.

آیت‌الله دژکام در خطبه اول نماز جمعه نیز به دعای هفتم صحیفه سجادیه اشاره کرد و گفت: معنویت به عنوان یک نیاز جدی بشر، که انسان ها عموماً احساس می کنند، نه اینکه یک نفر یا دو نفر، عموما احساس می کنند که باید یک نحوه ارتباط با عالم بالا داشته باشند و به نحوی دلشان با خدای متعال ارتباط پیدا کند.

وی افزود: به نوعی ابراز محبت و عشق بین انسان و مبدا هستی وجود دارد که این عشق و محبت باید به آن ابراز بشود.

امام جمعه شیراز ادامه داد: وجود مقدس امام سجاد علیه السلام که امروز شهادت آن حضرت و روز عزای ما است یکی از کسانی است که در طول تاریخ بشریت در یک اوجی که کم نظیر است این نحوه ارتباط انسان با مبدا هستی را در دعاهای خودش به ما یاد داده است.

وی اضافه کرد: صحیفه سجادیه که زبور آل محمد (ص) است، زندگی ابراهیمی را در اوج قرار ترسیم کرده است.

او ادامه داد: حضرت ابراهیم (ع) می گوید إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیایَ وَ مَماتِی لِلَّهِ. بدین معنا که من مال خدا هستم، نمازم برای خداست عبادت هم برای خداست بعد می‌گوید زندگیم و مرگم برای خداست.

وی با طرح این پرسش که چگونه زندگی کنیم برای خدا، گفت: این را امام سجاد در صحیفه سجادیه یاد می دهد شما می بینید در هر جهتی از جهات زندگی دعا به ما یاد می دهد. دعا یک راه ارتباط با خداست.

آیت الله دژکام بیان کرد: امام سجاد در صحیفه یاد می دهد که حال دلت چگونه باشد رفتارهای تو در رابطه با سختی و آسانی و جنگ و صلح چگونه باید باشد این را امام سجاد علیه السلام به ما یاد می دهد و ما باید اینها را از صحیفه سجادیه یاد بگیریم.

وی اضافه کرد: رهبر عظیم الشأن ما در باب نیاز به معنویت به این نکته تذکر داده اند که انسان نیاز دارد به اینکه در پیشگاه خدا نیایش کند گاهی اوقات انسان با هیچ چیز آرام نمی شود اما دستی به آسمان بلند می کند و می بیند دوای درد او همین بوده است.

آیت الله دژکام بیان داشت: بعضی وقت ها ممکن است فراموش بشود که چه نیازهایی داریم به عنوان مثال موسیقی هیچ گاه نیاز معنوی بشر را ارضا نمی کند.

وی در رابطه با نیاز به شناخت علم در زندگی، گفت: علم در زندگی دنیای مدرن تنزل پیدا کرده است و علم تبدیل شده است به وسیله کسب درآمد علم را از واقع نمایی تنزل داده اند.

او یادآور شد: دانشمندان فلسفه اروپایی می گویند در علم کشف واقع صورت نمی گیرد و صرفاً وسیله درآمد دنیا شده است اما آیا به درد آخرت می خورد؟ بالاتر از این نیست که شما آیه ای از آیات الهی را بشناسید. 

آیت الله دژکام تأکید کرد: خداوند در قرآن می گوید آیات خداوند را بشناسید بنابراین نیاز به علم یک نیاز معنوی است اما به شرط اینکه بدانیم چه دانشی یاد می گیریم و چه دانشی است که معنویت می‌آورد.

وی ادامه داد: اگر می گوییم تحولی در عالم رخ بدهد این است که علم به جایگاه خودش برگردد و مانند یک نیاز معنوی با آن رفتار کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اضافه کرد: از دیگر نیازهای مهم معنوی گرایش به کمال است، انسان طوری آفریده شده است که به کمال گرایش داشته باشد.

او با بیان اینکه زیبایی انسان را به احترام وا می دارد، گفت: زیباترین مخلوق خداوند انسان است و با کمال ترین موجودی که خداوند آفریده انسان است و در بین انسانها وجود مقدس امام زمان از همه کامل تر است.

آیت الله دژکام عنوان کرد: این نیازهای معنوی را رهبر معظم انقلاب اسلامی توصیه کرده‌اند به دنبال آن برویم تا به آن برسیم، همه اینها نیاز انسان است، البته اگر ما حرکت معنوی کردیم باید بدانیم که این حرکت معنوی آخرش به کجا ختم می شود ما برای هر حرکتی مقصد داریم باید بدانیم که مقصد حرکت معنوی انسان کجا است؟

وی اضافه کرد: این را رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که پایان هر حرکت معنوی لقاء الله است، معنویت عاقبتش اینجا است و غیر از این دروغ است. اوج قضیه و اوج هدف دیدار با خداوند است و با ولی خداست و این معنویت اصل هدف عالم است.

 نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: ببینید یک طوفان که در آمریکا آمده چه می کند. از خدا بترسید و ظلم نکنید که ظلم خانه ظالم را خراب می کند.

وی با اشاره به تحولات اخیر در افغانستان، گفت: باید از این گرفتاری ها که در افغانستان ایجاد شده درس بگیریم. در کشور یمن در هر سه دقیقه یک کودک قربانی می شود. لذا باید از خداوند برای حل مشکلات یاری بجوییم.

حضرت‌ آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی شنبه ششم شهریورماه جاری همزمان با هفته دولت در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای دولت جدید، با تأکید بر لزوم استفاده کامل دولت از هر ساعت فرصت گذران خدمت به مردم، تمرکز دولت بر بازسازی «انقلابی، عقلانی و خردمندانه» در همه عرصه‌های مدیریتی کشور را ضروری خواندند و با اشاره به اولویت مسائل اقتصادی، نکات و توصیه‌های مهمی را درباره «مردمی بودن»، «عدالت‌ورزی»، «فسادستیزی»، «احیای امید و اعتماد مردم» و «انسجام و اقتدار و اشراف دولت» بیان کردند.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: اعتماد مردم بزرگترین سرمایه دولت است که متاسفانه تا حدی آسیب دیده است و راه ترمیم آن، «یکی شدن حرف و عمل مسئولان» است.باید در صحبت‌ها بسیار مراقب بود و اگر وعده‌ای داده شد، حتماً به آن عمل شود زیرا دادن وعده و عمل نکردن به آن موجب سلب اعتماد مردم خواهد شد.

ایشان، حرکت بر ریل انقلاب و ایجاد تحرک انقلابی در همه بخش‌های «مدیریت اقتصادی، سازندگی، خدمت‌رسانی، سیاست خارجی، فرهنگ، آموزش و دیگر بخش‌ها» را ضروری خواندند و در عین حال تأکید کردند: انقلابی بودن حتماً باید با عقلانیت و اندیشه‌ورزی و خردمندی همراه باشد و این شیوه جمهوری اسلامی از آغاز بوده است.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن