فارس

امام جمعه شیراز: مدیریت شهری نباید مسیر طاغوت را طی کند

[ad_1]

آیت‌الله لطف‌الله دژکام روز شنبه در دیدار رئیس شورا و شهردار منتخب شیراز افزود: مهم ترین مسئله ای که شورای شهر در آن دخیل است و شهرداری نیز باید به آن ورود کرده و بقیه دستگاه ها را در این راستا هماهنگ کند این است که ما این جریان را باید متحول کنیم و مقام معظم رهبری، بنیانگذاری و طراحی این کار را کرده‌اند؛ یعنی شیراز را حرم سوم اهل بیت نامیدند.

وی ادامه داد: وقتی نامگذاری شیراز بعنوان سومین حرم اهل بیت(ع) به عنوان هدف و آرمان تعیین شده و نگاه به سمت شکل دادن حرم سوم متمایل می‌شود یعنی اینکه کارها از عمرانی تا فرهنگی متفاوت خواهد بود، رهبری جهت حرکت این رودخانه را تغییر داد که بعد از ۴۰ سال در شیراز همان مسیر پیش از انقلاب را نرویم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری با نامیدن شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) مسیر درست حرکت را مشخص فرمودند، تاکید کرد: امروز حرم سوم، باید مسئله محوری و اصلی مدیریت شهری شیراز باشد نه یک موضوع فرعی و حاشیه‌ای به شمار رود.

امام جمعه شیراز ضمن درود به روان پاک شهدا و همه کسانیکه در مسیر انقلاب زحمت کشیدند، گفت: امروز نگاه آنها به عملکرد مسئولان است، لذا از روح همه آنها استمداد می‌طلبیم که در مسیر مستقیم اسلام و انقلاب اسلامی بتوانیم راه را ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه در رابطه با شیراز و مسائل مختلف آن اعم از عمرانی، توسعه شهر، فرهنگی و دینی خط و خطوطی قبل از انقلاب ترسیم شده است، گفت: خطوطی که در زمان طاغوت ترسیم کردند مورد رضایت طیف متدین و حتی عامه جامعه نبوده و متعلق به پیش از انقلاب است، اما امروز و ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب هنوز آب از همان جوی می رود و متاسفانه خیلی مسائل هنوز تغییر ماهوی پیدا نکرده بنابراین مسئله امروز اینش هر این است که مسیر درست با الگوی ایرانی اسلامی ترسیم شود.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: برخی احساس می کنند شیراز فقط چند پل یا زیرگذر کم دارد که بشود یک شهر مطلوب در صورتی که اینگونه نیست، اینکه پل در چه راستایی تاسیس می شود و نگاه شهرسازی و حتی فرهنگی به این پل چگونه و فلسفه احداث آن چه بوده مطرح است.

آیت‌الله دژکام، ایجاد کمیسیون حرم سوم از سوی شورای ششم شیراز را نشان‌دهنده شروع یک جهت‌گیری درست و آن را مهمترین مسئله دانست و گفت:  تحقق الزامات و اقتضائات سومین حرم اهل بیت(ع) بودن باید به عنوان مهم ترین رویکرد شورا تلقی شود نه فقط به عنوان یکی از کارها، همه باید حس کنند مسئله حرم سوم مسئله جدی شهر است نه مسئله فرعی و  حاشیه ای خواهد بود.

امام جمعه شیراز گفت: متاسفانه اطراف حرم مطهر بزرگ‌ترین معضلات شهری را از نظر ترافیک،  ساخت و ساز، فرهنگی و مسائل اجتماعی دارد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس خاطرنشان کرد: شیراز باید تبدیل به شیرازِ جنت تراز شده و حس و حال معنوی ایجاد شود و هر چه غیر از این تصور و برای آینده شیراز برنامه ریزی کنیم به نتیجه نخواهیم رسید.

امام جمعه شیراز تاکید کرد که همه باید به تولیت جدید حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) کمک دهیم تا این حرم مقدس را آباد کنیم، جایی که مرکز نماز جمعه و حرم مطهر است.

او با بیان اینکه اعتقاد دارد یکسری از مراکز فرهنگی و اجرایی باید در بافت حرم مستقر شود، گفت: امروز ستاد بازسازی عتبات عالیات آنجا قرار دارد و کانون مساجد و ستاد امر به معروف و نهی از منکر را هم باید همان جا مستقر کرد تا مردم احساس کنند که آباد و یک مرکز دینی است نه اینکه فقط حرم و بازار به چشم آید و در کنار آن انبوهی از آسیب های فرهنگی و اجتماعی نیز وجود داشته باشد.

امام جمعه شیراز گفت: بحث معنویت از آن جهت بسیار مهم است که اگر در کشور معنویت از دست برود، هر چند جهات مادی را توسعه دهیم، به جایی نمی رسیم و در آخر طبق الگوی غرب عمل کرده ایم ،حال اگر ما بخواهیم الگوی معنوی خود را برای توسعه بافت ها و مسائل عمرانی و ساختاری بیاوریم می بینید چقدر تغییر باید ایجاد شود.

جریان‌های مختلف را با آغوش باز بپذیریم

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری باید برای هویت سازی دینی و فرهنگی شیراز اقدام کند و در این راستا باید از همه کمک گرفته شود، گفت: امروز آغوش ما باید برای پذیرش جریان های مختلف بازتر باشد، نگاه آیت الله رئیسی ریاست جمهور و دولت وی نیز همین است و مقام معظم رهبری نیز این موضوع را تایید کردند.

امام جمعه شیراز گفت: راهبری را با فکر اصیل انقلابی در پیش گیریم اما به شکلی که دیگران همراه شوند نه اینکه از قطار انقلاب پیاده شوند، امروز نیاز داریم این جهت را تقویت کنیم.

هدف‌ها را هنرمندانه پیش ببریم

او با اشاره به اینکه باید کار را با لطافت پیش برد، گفت: گاهی اوقات برخی دوستان ما از اینکه برای تبیین اهدافشان و اجرای پروژه هایشان ادب و هنر و ظرافت را به کمک بگیرند پرهیز می کنند و در نتیجه عده ای در مقابل زاویه می‌گیرند، این تعبیر خود رهبری است که اهدافمان را باید هنرمندانه پیش ببریم.

امام جمعه شیراز ادامه داد: برخی از ما مدیران اجرایی و فرهنگی ابتدایی ترین مسائل آداب را کم اهمیت می شمریم درحالیکه بسیار با اهمیت است، ما اگر خوب گلستان سعدی را بخوانیم نه تنها زمینه پیوند ما با همه شهر بلکه با همه کشور و همه کشورهای فارسی زبان تقویت خواهد شد، اما در این بخش کوتاهی کردیم.

آیت‌الله دژکام با تاکید بر اینکه مدیر فرهنگی باید فن کار را بلد بوده و کسی باشد که یک نگاه فرهنگی و هنرمندانه القا کند تاکید کرد: مدیر فرهنگی شهر باید چهره فرهنگی داشته و بتواند توانمندی خود را نشان دهد.

در عزل و نصب‌ها هرگز دخالت نمی‌کنم

امام جمعه شیراز در ادامه با تاکید براینکه از باب مشورت در خدمت همه مسئولان خواهد بود، تصریح کرد: در مسائل شهرداری و عزل و نصب مدیران و معاونان و دیگر اعضای این مجموعه به هیچ وجه دخالتی نمی کنم،باید هر کس حیطه عمل خودش را دقیق بیابد و در این صورت نتیجه بهتری خواهیم داشت اما باید همفکر باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: ما می خواهیم هم اهداف را نگه داریم هم مردم را هماهنگ کنیم و پیشبرد این دو موضوع با هم مسلما هنرمندی و سلیقه خاصی لازم دارد و گاهی صبوری می خواهد، یعنی عجله کردن باعث می شود نتیجه درست حاصل نشود.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن