اصفهان

امام جمعه کاشان: کابینه دولت نگاه فرامنطقه‌ای در خدمت داشته باشد

[ad_1]

به گزارش ایرنا، آیت‌الله عباسعلی سلیمانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته کاشان که به دلیل شرایط بحرانی کرونا به صورت رادیویی منتشر شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و بزرگداشت هفته دولت (دوم تا هشتم شهریور) افزود: انتخاب دولتمردان در کابینه باید ۱۰ شاخصه مهم و برجسته از جمله انتخاب از روی تخصص و دانش نه رابطه، داشتن تعهد و دینداری، سلامت و پاکی، کارآمدی، شجاع و تصمیم گیرنده، پیرو خط اعتدال، از بطن مردم برای آنان و با مردم، عدالت‌محور و تحول گرا، همگرا و متحد با اعضای کابینه و دارای نگاه ملی به عموم به مردم باشد.

وی با بیان اینکه وزیر انتخابی نباید اولویتش را فقط به حوزه و منطقه زادگاهش قرار دهد، اظهار داشت: وزیران باید تمامی مردم در همه منطقه‌های کشور را مورد توجه در خدمت قرار دهند تا موفق باشند.

امام جمعه کاشان با تاکید بر لزوم نگاه عمومی و پدرانه به تمامی مردم کشور حتی با وجود برخی تفاوت‌ها از جمله مذاهب، تصریح کرد: ناراحتی، نارضایتی و نالیدن برخی مردم جامعه از ناداری، بخشی از تبعیض‌ها است.

آیت‌الله سلیمانی، توجه به عدالت اجتماعی را خواستار شد و گفت: امید می‌رود دولت انقلابی و امید رهبری بتواند با ساماندهی و تحول امور، مشکلات را رفع و موفق عمل کند.

وی بیان اینکه البته توقع معجزه نیست و باید برای ارزیابی عملکرد مهلت داده شود و به سرعت انتقاد نکرد، یادآور شد: انتقاد برخی افرادی در برهه کنونی منصفانه نیست، بلکه باید فرصتی برای خدمت داده تا امور ارزشیابی شود.

خطیب جمعه کاشان با اشاره به اینکه در صورت نگاه دولت به قدرت درونی‌، بومی رصد و شمارش ظرفیت‌های داخلی و تکیه به آن می‌تواند موفق باشد، ادامه داد: اگر دولت فقط به منابع بیرونی و غیر بومی تکیه کند موفقیت دور از انتظار خواهد بود.

آبادانی، اصلاح اجتماعی و خدمات دینی، فلسفه حکومت اسلامی 

آیت‌الله سلیمانی با یادآوری اینکه بر پایه کلام امیرالمومنین علی(ع) فلسفه حکومت اسلامی قدرت‌جویی، قدرت‌یابی و ثروت اندوزی نیست، افزود: فلسفه حکومت اسلامی عمران و آبادانی، اصلاحات اجتماعی و خدمات دینی نه جنگ قدرت و ثروت است.

وی با تأکید بر اینکه دولتمردان در حکومت اسلامی بر پایه کلام مولا علی (ع) باید تشنه خدمت نه قدرت باشند، گفت: محور دولتمردان در حکومت اسلامی باید برگرداندن نشانه‌های حق و دین خدا به جایگاه آن، اصلاح در سرزمین خدا و اجرای قوانین و مقرارت فراموش شده برای در امن و امان ماندن ستمدیدگان باشد.

به گفته وی، ضرورت اهتمام دولتمردان باید به عمران و آبادانی، توجه به معیشت مردم، بازگشایی گره‌های کور اقتصادی و رفاه عمومی در تحقق دولت اسلامی باشد.

امام جمعه کاشان با تاکید بر اینکه به نام اسلام مشکل برطرف نمی‌شود بلکه با محتوای آن مشکلات رفع می‌شود، ادامه داد: با استناد به نگاه امام علی(ع) به حکومت‌داری باید ملاک دولت‌مردان، خدمت مردم باشد.

آیت‌الله سلیمانی تصریح کرد: ۲ موضوع سنگربانی دینی و توسعه عمرانی، ۲ شیوه‌نامه اصلی دعای عهد که در قالب احیای بندگان و عمران سرزمینی روزانه با امام عصر (عج) میثاق بسته می‌شود (وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلاَدَکَ وَ أَحْیِ بِهِ عِبَادَکَ) همواره باید سرلوحه کار دولتمردان باشد.

وی با انتقاد از آنچه شرایط سخت معیشتی عنوان کرد، افزود: آیا روزگار باید به جایی برسد دامداری که خانوادگی و وراثتی این شغل را داشته به دلیل نبود خوراک دام راضی به فروش گاوداری خود به ناچیزترین قیمت شود؟

به گفته وی، آیا این خدمت به مردم است وام‌گیرنده‌ای که به خاطر آسیب‌های اجتماعی، مسایل ناشی از کرونا و فقر و تنگدستی نتواند اقساط را پرداخت کند متحمل پرداخت جریمه‌های سنگین دیرکرد و مبالغ سود تسهیلات شود؟ آیا این خدمت است که مرد رشید خانواده از فرط تنگدستی و شرایط سخت بازپرداخت تسهیلات بانکی با جریمه‌های سنگین دیرکرد و سود آن به گونه‌ای گریه کند که شاید اگر فرزند از دست داده بود اینگونه گریه نمی‌کرد؟

بخشی از بدبختی جامعه ناشی از نظام بانکداری

امام جمعه کاشان بخشی از مشکلات مردم را ناشی از نظام بانکداری کشور دانست و افزود: دولت موجود اگر در صدد ساماندهی این امور و رفع این معضلات نباشد بدون تردید موفق نخواهد بود، بلکه زمانی موفق است که قول‌ها و نویدهای خود را برای رفاه مردم محقق کند.

آیت‌الله سلیمانی کلام امام راحل در صفحه ۹۶ جلد سوم صحیفه امام خمینی(ره) را مبنی بر اینکه دولتمردان باید ببینند قدرت حکومت چگونه از چه راهی و از سوی چه افرادی به آنان محول شده است، اظهار داشت: دولتمردان باید توجه کنند این آزادی، استقلال و قدرتی را که هیچ فردی حق دخالت در آن ندارد از افرادی جز پابرهنه‌ها، زاغه‌نشینان و دانشگاهیان محروم و مردم کوچه و بازار به آنان رسیده است؛ افرادی که با فریاد الله‌اکبر و شکستن سدهای بزرگ و غیرقابل تصور برای خدا قیام‌ و نهضت کردند و آنان را به این آزادی، وزارت، صادرات و وکالت‌ها رساندند.

وی با تاکید بر اینکه هر چه دولتمردان دارند از مردم است و باید به دنبال خواسته‌های مردمی باشند که آنان را به این مقام‌ها رسانند، افزود: خواسته و تلاش مردم این است که مسوولان و دولتمردانی که کار خود را در دولت سیزدهم آغاز کردند بر همان روش اسلامی منطبق باشد و اسلام را در تمامی در امور سرلوحه کار خود قرار دهند.

به گفته وی، امروز تجلیل از دولتمردان شهید رجایی و باهنر به طور قطع و یقین باید توجه به انگیزه خدمت و تبعیت از الگوی شخصیتی این ۲ دولتمرد بزرگ در خدمت و شهادت باشد.

امام جمعه کاشان با تاکید بر اینکه افرادی را باید در جایگاه این ۲ دولتمرد برجسته قرار داد که عمل به رفتار اسلامی و شخصیت الگوی آنان کند.

الگوهای نظام جمهوری اسلامی در عرصه خدمت

آیت‌الله سلیمانی با بیان اینکه شهیدان رجایی و باهنر ۲ دولتمرد جمهوری اسلامی در مکتب امام امت بودند که شیوه زندگی زاهدانه را در اوج قدرت آموختند و با مسوولیت رییس جمهوری در راس هرم دولت زیبا و ماندگار درخشیدند، اضافه کرد: جمهوری اسلامی در حوزه آموزش استاد شهید مرتضی مطهری، در صحنه قضا شهید مظلوم بهشتی، در نمایندگی مجلس مدرس و در حوزه استادان بسیجی شهید چمران را الگوی ماندگار و پر افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران معرفی کرده است. 

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن