اصفهان
برخورد جامعه در برابر نیازهای نوجوانان، ناکارآمد است
[ad_1]
سالار فرامرزی روز جمعه در گفتوگوی اختصاصی با ایرنا، افزود: دوران نوجوانی با رفتارهای تکانشی، لجبازی، هیجان طلبی، آرمانگرایی، گرایش به همسالان و دوستیها همراه است که شناخت این وضعیت برای افراد جامعه ضروری است.
وی به حساسیت دوران نوجوانی اشاره و بیان کرد: رسیدگی و برنامه ریزی هدفمند برای هدایت نوجوان به رشد و شکوفایی ضروری است.
به گفته وی بدلیل برخی از تصمیمهای اشتباه، تنها بر آموزش روتین در مدارس و دانشگاه بسنده شده و مهارت های زندگی مغفول مانده است.
استاد روانشناس دانشگاه با اشاره به ماجرای دختر نوجوان اصفهانی به نام ‘هلیا’تصریح کرد: هلیا تنها نوجوان مبتلا به آسیب اجتماعی ناشی از بی توجهی به نیازهای نوجوانی نیست بلکه افسردگی بی انگیزگی، گرایش به مواد مخدر و دیگر پدیدههای شوم در بین این قشر حکایت از مشکلات جامعه در این خصوص دارد.
وی به نقش خانواده و جامعه در مدیریت مخاطرات نوجوانی اشاره و بیان کرد: هر کدام از آسیبهای اجتماعی مثل قمه کشی نتیجه یک آسیب در بلند مدت است که موضوعات مختلف خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و روانشناختی در این خصوص بر روی آن تاثیر می گذارد.
فرامرزی با انتقاد از کم توجهی به موضوعات تربیتی در مقایسه با مباحث آموزشی در بین خانواده ها و مدارس، گفت: کنکور و نتیجه آن امروز برای خانوادههای نوجوانان بیش از مولفههای تربیتی و رشد شخصیتی اهمیت دارد و همین مساله عامل بروز آسیب و چالشهای اجتماعی خواهد بود.
وی با بیان اینکه تست زنی از دوران پیش دبستانی تا دبیرستان در بین کودک و نوجوان مرسوم شده است، افزود: وقتی تمرکز نظام آموزشی بر روی کنکور و تست و آزمون قرار گرفته دیگر مجالی برای مباحث تربیتی نیست.
رئیس سازمان نظام روانشناسی استان اصفهان با بیان اینکه روند رو به توسعه و متنوع مدارس، مراکز غیرانتفاعی و آموزش تست و کنکور سیستم آموزشی کشور را تجاری کرده است، افزود: چنین وضعی بطور یقین مباحث تربیتی و توجه به نیازهای شخصیتی را در حاشیه قرار میدهد.
وی با بیان اینکه آسیبهای اجتماعی پیامد تربیت غلط و یا بی توجهی به نیازهای فرهنگی است، افزود: خانواده و جامعه در این خصوص مقصر هستند و باید نقش و ماموریت خود را اصلاح و بهبود دهند.
فرامرزی، به جریان ناقص مبانی تربیتی اشاره کرد و گفت: این مساله رنج کودکان و نوجوانان از دوگانگی تربیتی را بدنبال دارد و کودک و نوجوان قادر به درک صحیح از یک واقعیت در برابر این تضادها نیست.
وی با بیان اینکه چندگانگی تربیتی در خانه، مدرسه و جامعه وجود دارد، اضافه کرد: الگوی تربیتی واحدی وجود ندارد تا یک نوجوان بهترین تصمیم بگیرد و روش صحیح را انتخاب کند.
این روانشناس، به تجربه یک کار پژوهشی میدانی در بررسی مباحث مربوط به ماهواره اشاره و بیان کرد: چند سال گذشته در قالب تحقیق میدانی، استفاده خانواده دانش آموزان یک مدرسه از ماهواره، دوگانگی تربیتی بین مفید و یا مضر بودن این دستگاه را نشان داد که اولیا آنان استفاده از شبکه های خارجی را توصیه ولی معلمان آن را منع میکردند.
وی افزود: همین بررسی میدانی، تعارض بین موضوعات تربیتی در مدرسه و خانه را نشان داد که چنین مواردی در بخشهای مختلف کشور مشاهده میشود.
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان از مسئولان خواست تا موضوع آسیبهای اجتماعی نوجوانان را از جنبه های مختلف و با حضور متخصصان بررسی کنند و عوامل موثر در این خصوص که در جامعه ما فعال بوده را شناسایی و در رفع آن بکوشند.
وی با اشاره به چالشهای پیش روی اصلاح روشهای اشتباه گفت: برای بهبود شرایط فعلی و کاهش آسیبهای اجتماعی دوره جوانی و نوجوانی به تغییر دیدگاه و روشهای قبلی در سطح کلان نیاز است که فرایند سختی است.
چندی پیش کلیپی از درگیری لفظی چند جوان و نوجوان در یکی از بوستانهای شهری اصفهان در شبکه های اجتماعی انتشار یافت که در آن دختری جوان با قمه دیگران را تهدید کرد.
منبع