اصفهان
برنامهریزی برای استفاده از فرصتهای دوران همهگیری کرونا ضروریست
[ad_1]
علیاکبر حقدوست، ظهر روز چهارشنبه در وبینار مجازی که به مناسبت رویداد هفته آموزش با هدف تبادل تجربهها در باره روشهای آموزشی دروس دانشگاهی در دوران شیوع بیماری کووید-۱۹ و پسا کرونا در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، گفت: تا پیش از پاندمی کرونا، مواردی مانند آموزش مجازی وجود داشت که راهاندازی آن، سخت و عملی نشده بود، اما کرونا فرصتی ایجاد کرد تا در این زمینه قدم برداریم.
وی تاکید کرد: اثر همهگیری کووید بر مؤسسات آموزش عالی در اپیدمی اخیر ناگهانی بود و در بیشتر موارد هیچ برنامهای غیر از تلاش برای ادامه کلاسها از راه دور وجود نداشت.
وی تصریح کرد: در آموزش بالینی دانشگاهها با وجود نگرانی از ابتلا و مواجهه با یک بیماری نوپدید شاهد بروز وقفه در آموزش بسیاری از گروههای بالینی بودیم.
حقدوست اظهار داشت: تأثیرات همهگیری در کوتاهمدت قابل مشاهده است ولی در میانمدت و بلندمدت نیاز به گذر زمان و مطالعات بیشتر دارد و باید اثرات همهگیری بر روی دانشجو، کارکنان اساتید، مؤسسات آموزش عالی و بطورکل، سیستم آموزش عالی به دقت بررسی شود.
وی یاد آور شد: راهکار اصلی تداوم آموزش با حفظ کمیت و توجه به کیفیت است و تأثیرات کنونی و احتمالی آینده باید پیشبینی و بصورت فعال برای آن چارهای اندیشیده شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این وبینار با عنوان “بحران کووید و فرصتها و ظرفیتهای ایجاد شده در آموزش عالی” گفت: فرصتهای ایجاد شده کووید کم نیست، اما اگر این فرصتها بخوبی درک و بر اساس شیوههای علمی تهدیدات به فرصت تبدیل شود، میتوانیم از این دوران، استفاده مناسبی داشته باشیم.
طاهره چنگیز افزود: با نگاهی مثبت، انبوهی از فرصتها در این بحران مشاهده میشود و همهگیری کووید مانند آتشی که به جان عادتها و مناسبات مردم جهان افتاد موجب تغییرات بسیاری شد، مثلا حضور در محل آموزش بهعنوان پیششرط اصلی یادگیری دچار تغییر شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: باید از این آتش بهعنوان مقدمهای برای تغییر استفاده کرد و وای به حال کسی که در آتش بیفتد و نیمی سوخته و نیمی خام از آن خارج شود.
وی تاکید کرد: ضرورت تبدیل تهدید به فرصت وجود دارد و باید با لوازمی همچون تفکر خلاق، کمینگیری برای تغییر، نگاه راهبردی به مسائل و مشورت طلبی در این مسیر گام برداشت.
به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دارای حدود ۱۰ هزار دانشجو و ۸۰۰ عضو هیات علمی است که با ۱۱ دانشکده و ۴۷ مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده، یکی از دانشگاههای علوم پزشکی برتر کشور بهشمار میآید.
ویروس کرونا از اسفند ۹۸ در کشورمان شیوع یافت و تاکنون بیش از سه میلیون نفر به آن مبتلا شدهاند.
منبع