کردستان

بیش از ۱۵۰ هزار تن خرید تضمینی گندم در کردستان انجام شد

[ad_1]

جمال صالحی روز ‌یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه از مجموع گندم خریداری شده در استان تاکنون ۱۴۴ هزار و ۷۷۴ تن آن در سامانه سیفا ثبت شده است، اظهار داشت: ارزش ریالی گندم خریداری شده در استان هفت هزار و ۳۶۱ میلیارد و ۷۶۹ میلیون و ۹۱۳ هزار ریال است.

وی اضافه کرد: تاکنون چهار هزار و ۳۴ میلیارد و ۸۵۲ میلیون و ۲۵۱ هزار ریال از بهای گندم خریداری شده به حساب کشاورزان استان پرداخت شده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان افزود: ۱۵۰ هزار و ۱۷۳ تن  گندم خریداری شده در استان توسط ۱۶ هزار و ۱۸۱ کشاورز و در قالب ۳۴ هزار و ۹۴۰ محموله به مراکز خرید گندم تحویل داده شده است.

صالحی آهنگ خرید روزانه گندم در استان را هشت هزار و ۶۸۸ تن اعلام کرد و گفت: بیشترین گندم خریداری شده مربوط به شهرستان‌های سقز ۴۲ هزار و ۲۶۳ تن، قروه ۳۶ هزار و ۶۶۵ تن و کامیاران ۲۵ هزار و ۴۱۵ تن بوده است.

وی یادآور شد: ۲۲ هزار و ۹۷۱ تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان شهرستان بیجار، ۱۹ هزار و ۱۷۵ تن از دهگلان، ۸۶۸ تن از سروآباد، ۴۱۲ تن از سنندج، ۳۵۲ تن از مریوان و ۳۷۸ تن از بانه خریداری شده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان اظهار داشت: میزان رشد خرید گندم تضمینی در سال زراعی جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۴۵.۶ درصد رشد داشته است.

برداشت و خرید تضمینی گندم از ۲۷ خرداد ماه سال جاری در کردستان آغاز شده و تا اوایل شهریورماه به طول می‌انجامد.قیمت خرید تضمینی گندم با افت چهار درصد مفید و یک درصد افت غیر مفید ۵۰ هزار ریال بوده که به هر میزان این محصول پاک تر باشد تا ۵۱۱ هزار ریال قابل افزایش است.

 کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۰ هزار تُن است.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن