کردستان

تراکنش سرمایه‌گذاران غیربومی مشکل اصناف بانه‌ای

[ad_1]

به گزارش ایرنا، بانه در سالهای اخیر به نگین اقتصادی غرب کشور تبدیل و به عنوان مهمترین شهر تجاری کشور معرفی شده و اقتصاد این شهر به واسطه فعالیت مردم در مرزها رشد چند برابر داشته است.

در این میان بر اساس خود اظهاری، بسیاری از بازاریان بانه در معاملات تجاری نقش واسطه گری داشته اند و با سرمایه سرمایه گذاران بزرگ که با اطمینانی که از امانتداری آنها داشته اند فعالیت کردند.

اکنون تراکنش های بانکی مبنای سنجش و دریافت مالیات فعالان تجاری و اصناف قرار گرفته که با اعتراض و نارضایتی بازاریان تبدیل شده است و در همین راستا مدیر کل امور مالیاتی با مودیان و فعالان تجاری بانه جلسه ای برگزار کرد در این جلسه تراکنش های بانکی به عنوان مهمترین معضل بازاریان بانه مطرح شد.

یکی از مودیان مالیاتی در این جلسه با بیان اینکه بانه ای ها امانت دار سرمایه های ایران هستند  گفت: تراکنش های بانکی ما مال سرمایه داران پایتحت نشین است که از خروج سرمایه های کشور جلوگیری کردیم به همین دلیل بانه بالاترین تراکنش بانکی کشور را دارد.

هیرش صالح‌زاده افزود: مردم بانه واسطه و امانت دار سرمایه های ایران بودند که سرمایه گذار با اطمینان که به ما دارد سرمایه های خود را در اختیار ما می گذارد و مرزداران بانه امانت دار این سرمایه ها هستند.

وی با بیان اینکه پولی که در اختیار ما است به اقتصاد مملکت کمک می کند یاد آور شد: براساس شناختی که سرمایه گذار ایرانی و عراقی به ما دارد نقش واسطه گری را به ما می دهند باید در پرداخت مالیات، واسطه گری و امانت داری در نظر گرفته شود.

تراکنش سرمایه‌گذاران غیربومی مشکل اصناف بانه‌ای

یکی دیگر از مودیان مالیاتی بانه نیز گفت: باید دولت برای مودیان مالیاتی فضای آرام ایجاد کند تا بتوانند مالیات پرداخت کنند بعضی از مودیان در بانه برای وزارت دارایی ۱۵۰ مودی دیگر شکل داده که جای تقدیر است.

محمد ابراهیمی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکل مودیان بانه تراکنش های بانکی است  افزود: برخی قوانین و دستورالعمل های دولت سرمایه گذار را از سرمایه گذاری منصرف می کند و در دیوان عدالت اداری این کار خلاف عنوان شدع که وزارت دارایی به این امر توجه نمی کند.

وی اظهار داشت: پرداخت مالیات واجب است و هر کس باید بر اساس توان خود مالیات پرداخت کند و دولت باید همکار و همراه مودیان باشند و ممیز مالیاتی باید با مودیان همراه باشد.

ابراهیمی با اشاره به تعطیلی سه هزار واحد صنفی در بانه گفت: در سال‌های گذشته ۱۲ هزار واحد صنفی در بانه فعال بود اما اکنون هفت هزار واحد صنفی مریض وار و نیمه تعطیل فعالیت می کند.

رییس اتاق اصناف بانه نیز گفت: تعطیلی پی درپی بازار با دستور ستاد کرونا، افزایش هزینه های صنفی، هزینه های پرسنلی  و افزایش اجاره بهای مغازه ها  شرایطی ایجاد کرده که بازاریان توان فعالیت ندارند.

عثمان مروتی افزود: اجرای تمام دستوالعمل های ستاد کرونا را بر دوش اصناف گذشته اند که انتظار می رود تمام سازمان ها با اصناف همکاری لازم را داشته باشند.

ارائه فاکتور امور خیریه در کاهش مالیات موثر است

فرماندار شهرستان بانه نیز با اشاره به کمک های مردمی برای بسیاری از فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، امور خیریه و حوزه بهداشت و درمان گفت: با ارائه فاکتور می توان مالیات را تا حدودی کاهش دهیم اما مردم بانه هیچگاه این روش را برای عدم پرداخت مالیات به کار نبردند.

اسماعیل رستم پور ادامه داد: تاکنون مردم شهرستان بانه بدون هیچگونه چشمداشتی ۷۰ میلیارد ریال به حوزه بهداشت و درمان کمک کردند و اتاق اصناف در این زمینه همکاری خوبی دارند.

به گفته وی در چند سال گذشته در بانه بیش از ۱۲ هزار واحد صنفی فعال بود اکنون این رقم به هفت هزار کاهش یافته و بسیاری از واحدهای صنفی نیز راکد است.

وی با اشاره به فعالیت بسیاری از سرمایه گذاران در زمینه تولید و اشتغال اظهار داشت: باوجود مشکلات زیاد بسیاری از سرمایه گذاران در بانه سرمایه های خود را در زمینه تولید هزینه کردند و موفقیت های زیادی نیز کسب کردند.

رستم پور اضافه کرد: بسیاری از افراد نیز در زمینه صعنت، کشاورزی، گردشگری و تبلیغات فضای مجازی سرمایه گذاری کردند.

وی گفت: در شهرک صنعتی بانه با تلاش سرمایه گذاران تعداد زیادی از واحدهای صنفی فعال است و پروانه تعدادی از واحدها نیز در حال تایید است و روند تولید و اشتغال در مسیر پیشرفت قرار دارد.

فرماندار شهرستان بانه با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی و منطقه آزاد تجاری ظرفیت های خوبی برای توسعه شهرستان بانه است ادامه داد: مردم شهرستان بانه ذاتا تجار مسلک هستند و از سالهای خیلی دور تجارت با مردم این شهر عجین شده و بر حوزه تجارت اشرافیت کامل دارند.

وی اظهار داشت: مشکلات اقتصادی و کرونا باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم بانه شده که باید کمک کنیم بازار بانه بار دیگر رونق پیدا کند.

رستم پور اضافه کرد: در بانه ۹۲ مجتمع تجاری وجود دارد بازاریان بانه بازوی توانمند فعالیت های اجتماعی هستند و در بیشترین کمک های مردمی در شرایط مختلف جمع آوری می شود.

وی گفت: باید براساس قانون درصدی را برای مودیان مالیاتی کاهش داده شود و کمک های که مد نظر هستند انجام شود و مردم از پرداخت مالیات فراری نیستند.

فرماندار شهرستان بانه ادامه داد: درآمد بازار بانه نسبت به سالهای گذشته بسیار کاهش یافته و کرونا نیز بر مشکلات این بازار افزوده اگر در دریافت مالیات از کسی حقی ضایع شده باید جبران شود.

همه تراکنش‌ها جنبه درآمدی ندارد

مدیر کل امور مالیاتی استان کردستان نیز گفت: بر اساس آمارها بانه بالاترین تراکنش بانکی در کشور را داشته و تراکنش ها را از سازمان های مربوطه دریافت کردیم و براساس این لیست عمل شده است.

حسن سجودی افزود: همه تراکنش های مالی جنبه درآمدی ندارد و سازمان مالیاتی هم با مودیان مالیاتی باید این تراکنش ها را مشخص کنند و از خود دفاع کنند.

وی اظهار داشت: روند برای دریافت مالیات براساس قانون اجرا می شود و نمی توانیم خلاف قانون عمل کنیم و در اجرای قانون ضوابطی وجود دارد که باید بر اساس آن عمل شود.

سجودی ادامه داد: دستگاه های نظارت دیوان محاسبات و سازمان بازرسی در این روند نظارت می کنند و در صورتی که در اجرای قانون کوچکترین اهمال و کم کاری وجود داشته باشد باید پاسخگو باشیم.

وی یاد آور شد: باید افرادی که تراکنش بانکی بالا داشتند روشنگری کنند که از کجا به حساب افراد واریز شده و مستندات ارائه دهند.

مدیرکل امور مالیاتی استان کردستان اظهار داشت: در بعضی از موارد مالیات را کاهش دادیم و در بحث تراکنش های مالیاتی تلاش می کنیم حقوق کسی پایمال نشود و مشکل تراکنش ها به نحوی حل می شود.

وی با اشاره به مشاغل آسیب پذیر از کرونا گفت: در بحث مشاغل آسیب پذیر، سازمان امور مالیاتی تهمیداتی قائل شده و در برنامه رسیدگی عملکرد سال ۹۹ گنجانده می شود.

سجودی با بیان اینکه لیستی که گمرک به ما ارائه می دهد معیار سنجش مالیات است اضافه کرد: در ارتباط با موضوع مرزنشینان قرار شده استاندار کردستان از وزیر کشور و از سازمان مالیاتی درخواست کند که تهمیداتی اندیشیده شود که مکلف به اجرا آن هستیم.

وی اظهار داشت: تالارها، سالن های غذاخوری و نوشت افزار که جزء مشاغل آسیب پذیر از کرونا هستند در بحث رسیدگی به امور مالیاتی سال ۹۹ آسیب پذیری آنها لحاظ می شود.

این مسوول با اشاره به اینکه ضریب مالیاتی یک بحث کشوری است و توسط اصناف کشور مشخص می شود گفت: همه استان ها براساس یک ضریب عمل می شود و در بعضی از استان ها با سود کمتری جنس می فروشند.

وی ادامه داد: براساس دستور العمل حداکثر مماشات و اعتماد برای افراد لحاظ می شود و کمک به مشاغل آسیب پذیر صورت می‌گیرد.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری سنندج مرکز استان واقع شده است.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن