آذربایجان شرقی

تربیت نیروی انسانی و جذب نوجوانان در عرصه خبر ضروری است

[ad_1]

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم روز دوشنبه در دیدار با مسوولان تشکل های خبری و رسانه ای استان با بیان اینکه امروزه خبرنگاری و روزنامه نگاری دچار آسیب های پایه ای شده است، گفت: این حرفه متناسب با حقیقت خود توسعه نیافته است.

وی توجه جدی به آموزش زبان خارجی در بین خبرنگاران و فعالان رسانه ای و پرورش عناصر پرسشگر و مطالبه گر در بین اهالی رسانه را از ضروریات این حوزه دانست و گفت: وظیفه مهم رسانه در تراز انقلاب مطالبه گری از جایگاه امر به معروف و نهی از منکر و پاسخگو کردن مسوولان به نفع مطالبات مردم و آرمان های انقلاب اسلامی است.

آل هاشم با بیان اینکه بالاترین شأن برای یک مسوول در نظام اسلامی باید خدمتگزاری و نوکری مردم و عمل براساس عدل و قانون باشد، افزود: هر جا این عنصر نقض شد، رسانه انقلابی باید فریاد بزند، فریاد منطقی، منصفانه و عالمانه، محققانه و با صراحت از طرف مردم باید مطالبه گری کند و در واقع رسانه انقلابی باید صدای مردم باشد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه نیازمند پرورش عناصری پرسشگر و مطالبه گر در سپهر رسانه ای هستیم گفت: خبرنگار انقلابی باید از شرایط کشور، وضعیت منطقه و وضعیت جهان تحلیل کلان و حقیقی داشته باشد.

وی کم توجهی مدیران و مسوولان به این حوزه را بخشی از توسعه نیافتگی خبرنگاری و روزنامه نگاری دانست و گفت: بسیاری از کشورهای پیشرفته، سالهاست که این هنر و این حرفه را به صورت پایه ای آموزش می دهند و هنرستان و مدارس حرفه ای روزنامه نگاری در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی گویای اهمیت این حرفه است.

امام جمعه تبریز با تبیین آسیب های حوزه رسانه و خبرنگاری افزود: تسلط بر جریان خبری بین المللی، توان جریان سازی رسانه ای و مرجعیت داشتن بنگاه های اطلاع رسانی در کشورهای پیشرفته ناشی از درک دیرین اهمیت موضوع و سرمایه گذاری طولانی مدت در تربیت نیروی انسانی و بهره گیری از تکنولوژی در عرصه رسانه است.

آل هاشم با بیان اینکه رسانه مهمترین ابزار نظام سلطه در ایجاد باور و رفتار مطلوب خود در بین ملت ها است، گفت: عادی سازی و حق نمایی از رفتارهای سلطه جویانه است، در این شرایط رسانه تراز انقلاب باید ابراز مؤثر جبهه حق در برانداختن نقاب تزویر از چهره جریان سلطه باشد.

امام جمعه تبریز گفت: اگر خبرنگار و روزنامه نگار تراز انقلاب رسالت و مسوولیت خود را به درستی انجام دهد، عملاً سرباز خط مقدم انقلاب است.

آل هاشم با تاکید بر اینکه بخش مهمی از نبردهای امروزی جنگ روایات و تفسیر دادن از تحولات است، گفت: در این صحنه پر هیاهو کار رسانه و خبرنگار کمتر از رزمنده مدافع امنیت نیست.

وی خبر و خبرنگاری را حرفه و هنری دانست که به دلیل اثرگذاری بر دل ها و ذهن ها، از مهمترین، مؤثرترین و تخصصی ترین مشاغل محسوب می شود که ارتباط نزدیک با روانشناسی، جامعه شناسی، هنر، هوش و استعداد و علم ارتباطات دارد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه خبرنگار به واسطه حرفه و تخصص خود می تواند جریان ساز باشد، ادامه داد: تبیین گری، روشنگری، عدالت طلبی، ظلم سیزی و فرصت سازی از ویژگی های یک خبرنگار است.

آل هاشم با تاکید بر تولید اندیشه مدون اسلامی در حوزه خبر و خبرنگاری گفت: تشکل های رسانه ای استان با هماهنگی حوزه علمیه،   موضوع فقه خبر را دنبال کنند تا در این حوزه اقدامات مؤثر عملی انجام گیرد و دوره های فقه خبرنگاری برگزار شود.

وی با اشاره به نقش آفرینی خبرنگاران در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: نقش اهالی رسانه در آن دوره بسیار برجسته و بی بدیل بود که کمتر به آن پرداخت شده است، خبرنگاران در کنار رزمندگان خط مقدم جنگ رشادت ها و جانفشانی ها را ثبت و ضبط میکرد.

امام جمعه تبریز افزود: اگر محدویت های نیروهای مسلح نبود، خبرنگاران می توانستند از سال های پر افتخار دفاع مقدس آرشیو بسیار بزرگ و پر محتوایی را ثبت کنند.

۱۷ مرداد سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) به عنوان روز خبرنگار در تقویم رسمی کشور ثبت شده است.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن