اصفهان

تقویت شبکه‌قدرت‌های محلی در فضای مجازی، آشفتگی فرهنگی راسامان می‌دهد

[ad_1]

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: فضای مجازی همه ابعاد و اضلاع زندگی انسان‌ها شامل آموزش، سلامت، اطلاع‌رسانی و اقتصاد را فراگرفته و از نظر فناوری سخت و زیرساخت‌ها هم توسعه پرشتابی داشته است.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی با وجود فرصت‌های بسیار، تهدیداتی نیز در حوزه اجتماعی داشته است گفت: بر این اساس تقویت شبکه قدرت‌های محلی همانند مساجد، باشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها، محیط‌های تفریحی و مذهبی مانند امامزاده‌ها، قرض‌الحسنه‌ها، انجمن‌ها و خیریه‌ها می‌تواند حکمرانی فضای مجازی را مدیریت و سروسامان ببخشد.

قطبی افزود: به این منظور ضرورت دارد تا با تقویت و توسعه این قدرت‌های محلی، حکمرانی پیکرواره اجتماعی به‌وجود آوریم و بر این اساس فرهنگ‌های محلی و محیطی را با فعالیت‌های مذهبی، بازی‌ها و جشنواره‌های بومی و محلی، توسعه و تقویت ببخشیم و به عادت‌واره‌ تبدیل کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت و تامین نیاز سلامت، نشاط و ارتباطات اجتماعی در سایه صیانت، حفظ و توسعه فرهنگ بومی و محلی افزود: اگر چنین کاری نکنیم و جامعه با آشفتگی فرهنگی مواجه شود در آینده با انسان‌هایی مواجه می‌شویم که با غرق شدن در فضای مجازی و دور شدن از ارتباطات اجتماعی به افسردگی و مشکلات جسمی مبتلا می‌شوند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق حوزه علمیه قم به اقدامات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در این زمینه اشاره کرد و گفت: در این نهاد سعی شده است تا با توسعه فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی، هویت دهی به تشکل‌های طلبگی درقالب گروه های تبلیغی، تیم‌های تبلیغی، هسته‌های فناور، شرکت‌های خلاق و واحدهای فناور، در قامت شرکت خلاق و واحد فناور، تولید فرهنگی  ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: تلاشمان بر این است که قدرت‌های محلی، مذهبی همانند مساجد، امامزاده‌ها ، سازمان‌های مردم نهاد، نماز جمعه و جماعات به عنوان پناهگاه‌های فرهنگی تقویت شود تا بتوانند نقش خود را حفظ کنند و تداوم بدهند زیرا در آینده به شدت به آنها نیاز داریم و اگر آنها را از دست بدهیم احیای آن بسیار سخت است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: باید به جامعه به‌ویژه نسل نوجوان و جوان آموزش داده شود که با ورود هر فناوری جدید علاوه بر بهره‌گیری از فرصت‌های آن از تهدیداتش غافل نباشد.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه کانون‌های اجتماع‌مدار انسانی در فضای مجازی رقم می خورد گفت: با شیوع ویروس کرونا در کشور یک حالت راهبردی “پرهیز پناه” یعنی پرهیز از فعالیت‌های اجتماعی حضوری و فضاهای فیزیکی و  پناه به فضای مجازی شکل گرفت که این راهبرد ۲ لبه است.

وی با برشمردن اثرات مثبت فضای مجازی در دسترسی راحت، بالابردن سرعت کار، زمان بیشتر استفاده از فرصت‌های اجتماعی گفت: یکی از مهمترین آسیب‌های این فضا برهم زدن تعامل حضوری آحاد جامعه است و قرار گرفتن در نقش واسط فناورانه بین انسان‌هاست.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن