تهران
توسعه مترو در کنار افزایش بهرهبرداری از آن ضروری است
[ad_1]
به گزارش ایرنا از اعلام روز پنجشنبه شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه، حجت الاسلا سید محمد آقامیری در بازدید از پایانه فتح آباد و شرکت واگن سازی شهر تهران بر افزایش بهرهبرداری از مترو تاکید کرد و افزود: این کار مهم باید مورد توجه مدیران این ناوگان قرار گیرد.
وی اضافه کرد: بخش فنی ما سیاست زده شده اند و تنها به دنبال این است که بگوید چقدر مترو ساخت شده است که این رویه با توجه به مشکلات اقتصادی باید تغییر کند.
آقامیری با تاکید بر اینکه باید یک برنامه ریزی مدون برای چهار سال آینده داشته باشیم، گفت: هم اینک نیازمند بروزرسانی اطلاعات هستیم و از کارشناسانی که در این صنعت مشغول به کار هستند مشورت می گیریم؛ چرا که معتقدیم این فرایند برای پیشرفت برنامه ها می تواند کمک کند.
وی تاکید کرد: در یک مقطع زمانی توسعه خطوط و زیرساخت ها را مورد توجه قرار دادیم و حال باید به ساخت واگن و افزایش ظرفیت بهره برداری توجه کنیم.
آقامیری گفت: به منظور افزایش رفاه حال شهروندان، پیگیری تکمیل پایانه ها در دستور کار قرار دارد تا شاهد افزایش خدمات رسانی در خطوط مترو باشیم.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ساخت قطار ملی نیز در دستور کار است تا زمان انتظار برای رسیدن مترو کاهش یابد، اظهار داشت: ساخت واگن ملی حرکت خوبی است و برای ما اهمیت ویژه ای دارد.
وی گفت: هر کاری که در تهران انجام می شود در سایر شهرها و کل کشور نیز اثرگذار است و اگر این قطار فعال شود به طور قطع شهرهای دیگر نیز از آن استفاده می کنند و این خیلی تاثیر گذار خواهد بود.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه نیز در این بازدید با اشاره به اینکه مجموعه پایانه فتح آباد بزرگترین سوله تعمیرات مترو و ساختمان پارکینگ قطار را دارد گفت: برای تعمیرات اساسی تر کار به واگن سازی محول می شود.
علی عبداله پور با بیان اینکه در پایانه فتح آباد ساختمان آموزش داریم که در دورهای قبل در مرکز آموزش علمی کاربردی بود، افزود: همچنین سیمولاتور (دستگاه شبیه ساز) آموزش راهبری که با هدف کاهش زمان کسب تجربه، آموزش اولیه، افزایش مهارت ها با هزینه کم و بهره برداری مطلوب برای حذف فضای واقعی راه اندازی شده است، در این پایانه وجود دارد و قبل از اینکه راهبران قطار کار خود را آغاز کنند در این مرکز می توانند راهبری داشته باشند.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) نیز توضیحاتی در خصوص متروی پرند ارائه داد و گفت: مردم استان از شورای ششم تهران درخواست ساخت متروی پرند را دارند و جز مطالبات مردمی مطرح است.
علی امام اضافه کرد: در گذشته سه راه شاهد تا فرودگاه امام خمینی (ره) به بهره برداری رسید اما در عمل با زمان انتظار ۹۵ دقیقه این خط مورد توجه قرار نگرفت و تا وقتی هم که به پرند نرسد مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه شهرهای حومه تهران در سال های اخیر با توجه به افزایش هزینه های زندگی و مسکن در تهران با جمعیت زیادی روبرو شده است افزود: با راه اندازی متروی پرند و کاهش سرفاصله حرکتی در این مسیر، تقاضای اساسی برای سفر ایجاد میشود و همچنین به حملونقل کلانشهر تهران و رفع آلودگی و کاهش تعداد ترددهای جادهای کمک میکند.
امام به نقش و اهمیت پایانه ها در شبکه مترو اشاره کرد و گفت: برای ساخت مترو در دوره های مختلف زحمات زیادی کشده شده است اما در ۱۰ سال گذشته در حوزه بهره برداری و ساخت پایانه ها همچون گذشته کار نشد.
وی ادامه داد: پایانه فتح آباد بزرگترین پایانه در شبکه مترو است در حالی که در خط سه با ۳۴ کیلومتر طول فاقد پایانه هستیم و قطارها شب ها در ایستگاه ها پارک می شوند و در خط چهار نیز پایانه شهید کلاهدوز فقط پارکینک قطارها است و امکانات دیگری ندارد.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) گفت: از شورای شهر جدید بخصوص کمیسیون حمل و نقل درخواست داریم حمایت بیش از گذشته داشته باشند تا پایانه های خطوط را تکمیل کنیم چرا که با این کار امکان کاهش سرفاصله حرکت قطارها نیز محیا می شود.
به گزارش ایرنا، ناوگان مترو تهران و حومه در هفت خط و ۱۴۱ ایستگاه فعال است.
منبع