آذربایجان شرقی
جداییطلبی و هویتطلبی دو مقوله جدا از هم است
[ad_1]
علی آذریان، روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به مطالب و جریانات مطرح شده در این کتاب افزود: اولین بحث این کتاب موضوع قومیت است و در آن توضیح داده شده که مردم آذربایجان قوم نیستند، بلکه فراتر از قوم و حتی فراتر از ملت هستند.
وی با بیان اینکه مردم آذربایجان به دنبال تفکر قومی نیستند، اظهار داشت: این کتاب دنبال حرکت بزرگی است و سه گفتمان و مکاتب بزرگ جهان در ۲۰۰ ساله اخیر و از دیدگاههای تمامی جامعه شناسان قبل مدرنیته و بعد مدرنیته در آن آمده است.
مولف کتاب «تشخص و هویت آذربایجان» گفت: در گفتمان ناسیونالیسم که بیشتر قوم گرایی است، بیشتر روی زبان، نژاد و قوم تاکید شده و نتیجه آن نیز ظهور جریان نازیسم در آلمان بود که از بین رفت؛ در مکتب سوسیالیسم نیز تقابل فرد و جمع مطرح شده و بیشتر بحث تقویت و بزرگ نمایی جمع است و این مکتب به فرد ارزش قائل نیست.
آذریان، ادامه داد: مکتب لیبرالیسم نیز معتقد است که تمامی سعادت بشر را فقط این مکتب می تواند تامین کند و بزرگ ترین گفتمان آن نیز جهان گستری و جهان شدنی است، در حالی که هم اکنون بعد از فروپاشی شوری، جهان تک قطبی شده و جهان گستری به دست امپرالیسم غرب بر تمامی جوامع تحمیل میشود.
وی با بیان اینکه در آینده خلا مکتب به وجود خواهد آمد، یادآوری کرد: گفتمان اسلام ناب محمدی به دنبال امت سازی بوده و بعد از امت سازی نیز به دنبال تمدن سازی است و دانشگاهیان باید اندیشههای امام راحل و رهبر معظم انقلاب را بررسی کنند که این راه تمدن نوین اسلامی است.
مولف کتاب «تشخص و هویت آذربایجان» گفت: تمدن نوین اسلامی دهها مولفه دارد و بزرگترین و اولین حرکت آن، انقلاب اسلامی است و بعد از پیروزی آن در مسیر نظام سازی حرکت کرد و در این زمینه موفق شد.
آذریان، با اشاره به نقش آذربایجان و شخصیت های بزرگ آن در طول تاریخ ایران، افزود: شخصیتهای بزرگی در آذربایجان به لحاظ مجاهدت و علمی کارهای بزرگی انجام داده بودند ولی هر کدام را با یک عنوانی سرکوب کردند.
وی یادآوری کرد: بعد از جریان به توپ بستن مجلس همه ایران در دوره محمدعلی شاه تسلیم شد، ولی آذربایجان تنها جریانی بود که در مقابل آن قرار گرفت و تسلیم نشد و این مردم ۱۱ ماه در کوچه های تبریز شهید دادند و مقاومت کردند.
مولف کتاب “تشخص و هویت آذربایجان” با تاکید بر این که مردم آذربایجان نقش آفرین هستند، گفت: مردم آذربایجان الگوساز و حرکت دهنده هستند، به طوری که همواره به موقع حرکت میکنند و در جریانات فتنه ۸۸، مردم تبریز در هشتم دی ماه حرکت خود را آغاز و الگو سازی کردند.
آذریان، با بیان اینکه نیازمند نظریه پردازی و جامعه سازی هستیم، ادامه داد: بعد از این اقدام باید در مسیر دولت اسلامی و تشکیل امت اسلامی که مرز نمی شناسد، حرکت کرد و بعد از آن نیز در جهت تشکیل تمدن نوین اسلامی گام برداشت.
وی با اشاره به نگارش کتاب دیگر خود به نام «تمدن والای جهانی» اظهار داشت: در این کتاب نیز اولین بحث «فطرت انسان» است که باید مورد توجه قرار گیرد و تنها مکتب اسلام است که به آن توجه دارد.
مولف کتاب “تشخص و هویت آذربایجان” گفت: بحث دوم این کتاب «عقلانیت» است که معطوف به هدف، ارزش ها و سنت ها بوده و باید با فطرت در بیامیزد تا بعد از آن آزادی خواهی و عدالت خواهی وارد جوامع جهانی شود چراکه همه بشر دنبال آزادیخواهی و عدالت هستند.
آذریان، با اشاره به اینکه نتیجه این مباحث جامعیت تمدن است، افزود: باید مکتب اسلام نظریه پردازی کرد تا در دانشگاه های جهان تدریس شود و همگان ببینند مکتبی که می تواند بشر را به سعادت برساند، مکتب اسلام است.
ناشر کتاب «تشخص و هویت آذربایجان» نیز در این مراسم با بیان اینکه توانستیم یکی از مباحث فرهنگی و اجتماعی را در قالب این کتاب به ثمر برسانیم، گفت: در تاریخ معاصر قدرتهای استعماگر همواره مقوله قومیت و زبان را با تبلیغ منفی و پروپاگاندای رسانهای علیه جامعه هدف تبلیغ منفی کرده اند.
جواد کریم نژاد، با بیان اینکه پان ترکیسم از مصداقهای تفکر اختلاف برانگیز در آذربایجان است که همواره استعمارگران از آن استفاده کردهاند، افزود: کتاب تشخص و هویت آذربایجان ضمن پاسخ قاطع به این شبهات و ناگفتههایی از این مباحث، با به کارگیری مستندات علمی به این مسائل پرداخته است.
وی اظهار داشت: در بخشی از این کتاب نیز نقد جریان سیاسی خاص مطرح است که این عوامل در ظاهر همواره سنگ وحدت ملی را بر سینه زدند ولی در باطن افکار پوسیده یکسان سازی فرهنگ دارند.
ناشر کتاب «تشخص و هویت آذربایجان» با بیان اینکه محتوای کتاب در سایه گفتمان انقلاب اسلامی و اقوام غیور ایرانی بازیابی هویت کرده است، گفت: در این کتاب به چنین مسائلی به تاسی از کلام وحی که ملاک برتریت را انسانیت می داند نه رنگ و نژاد، پرداخت شده است.
کریم نژاد، با بیان اینکه به طور قطع با هرگونه تفکری که هویت ملی را خدشه دار کند، مخالف هستیم، ادامه داد: قومیتهای موجود در ایران و مردمان غیور آذربایجان با تمام تفاوتهای فرهنگی از لحاظ قرابت سرزمینی و ملیتی، خود را ایرانی می دانند و خود را در قالب ایران یکپارچه و همدل می بینند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به نقش آفرینی آذربایجان که همواره به عنوان سر ایران بوده است، گفت: نویسنده کتاب تشخص و هویت آذربایجان در حقیقت در راستای تحقق بخشی به منویات رهبر معظم انقلاب گام برداشته و تشخص و هویت آذربایجان با قلم وی جاری شده است تا یادگار ماندگاری برای آذربایجان و تبریز لبریز از غیرت قهرمانی و ولایت مداری باشد.
حجت الاسلام شهاب الدین حسینی با بیان این که این کتاب می توانست بیشتر به بحث اسلام گرایی و شیعه گرایی مردم آذربایجان پرداخت کند، افزود: مدال افتخار حضرت علی(ع) در دوران حاکمیت خود به آذربایجانی ها ارائه شده است که این موضوع می توانست در کتاب تشخص و هویت به طور مضاعف برای آذربایجان مطرح شود.
وی اظهار داشت: آذربایجان نه تنها جدای از ایران اسلامی نیست بلکه جدای از اسلام نیز نیست، هویت و تشخص آذربایجان به بعد از اسلام و سال ۲۲ هجرت برمی گردد که مردم آذربایجان اسلام را با آغوش باز و بعد از ظلم های شاهان ساسانی قبول و تشخصی برای شیعه بودن پیدا کردند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: این کتاب همچنین می توانست به وجود علمای تراز اول در عصر معاصر مانند علامه امینی و علامهی طباطبایی پرداخت کند.
حجت الاسلام حسینی، ادامه داد: شاید تاکنون چنین کتابی تدوین نشده بود و این کتاب میتواند مقدمه ای باشد تا با تاسی از کلام آذربایجان، آثار دیگری نیز از تشخص و هویت آذربایجان نگاشته شود تا جایگاه اصیل آذربایجان مورد توجه قرار گیرد و به جایگاه اصیل خود در ایران اسلامی برسد.
کتاب «تشخّص و هویّت آذربایجان»، تألیف علی آذریان با ویرایش و تحشیهنویسی جواد کریم نژاد، به همت انتشارات ریتم و با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری نغمه آفرینش هنر، در تبریز منتشر و روانه بازار کتاب شد.
منبع