کردستان

دغدغه‌هایی از جنس خبر – ایرنا

[ad_1]

 به گزارش ایرنا، بسیج رسانه کردستان امسال هم برنامه تجلیل از خبرنگاران داشت، تجلیل از کسانی که یک روز از ۳۶۵ روز سال به نامشان رقم خورده است تا رسالت قلم بر زمین نماند.

عصر امروز فضای باز بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سنندج میزبان خبرنگاران بود، صندلی هایی با فاصله چیده شده بودند تا کرونا خود را میان فاصله نزدیک افراد جا ندهد و در این مراسم برخلاف همه مراسم های دیگر، مسوولان سخنران نخست نبودند و خبرنگاران و آنهایی که جنس شان از خبر بود، به طرح مسائل مدنظرشان پرداختند.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان اولین نفری بود، که برای صحبت پشت تریبون رفت؛ جعفر عبدالملکی به جنگ نرم دشمن اشاره کرد و افزود: باید در فضای رسانه‌ای امروز تک تک ما دغدغه‌مند باشیم.

وی فرماندهی فضای جنگ نرم را نیازمند یک جبهه یکپارچه و متحد دانست و ادامه داد: رسانه در کردستان نیازمند جبهه سازی فرهنگی است چیزی که تاکنون اتفاق نیفتاده است.

مدیرکل صداوسیمای مرکز کردستان با بیان اینکه جنگ نرم به صورت عینی و ذهنی در سه سطح استراتژیک، تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها نمود پیدا کرده است، افزود: رسانه ها رکن رکین مقابله با جنگ نرم دشمن هستند و اگر می‌خواهیم در برابر آنها پیروز شویم باید از ظرفیت رسانه به بهترین نحو استفاده کنیم.

عبدالملکی نبود جبهه واحد رسانه ای در استان را خلایی دانست که دشمن با استفاده از آن کاملا هدفمند به ارزش ها در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هجوم می آورد و اضافه کرد: این هجمه‌ها باعث شده تا امید مردم به آینده نظام تحت تاثیر قرار گیرد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان با بیان اینکه دشمن در رسیدن به اهداف خود هیچ عجله ای ندارد، اضافه کرد: آنها با صبر و حوصله می خواهند از دانه‌هایی که کاشته‌اند، داشت و مراقبت کنند و به موقع هم برداشت خواهند داشت.

عبدالملکی به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر مراقبت از فضای مجازی اشاره کرد و افزود: رسانه‌ها باید حضوری قوی و جریان ساز در مواجهه با این میدان داشته و با مدیریت صحیح و تشکیل جبهه واحد استکبارستیز، استقلال و عدم وابستگی و تشکیل هیات اندیشه‌ورز به رصد هوشمندانه فضای مجازی بپردازند.

دغدغه‌هایی از جنس خبر

جای خالی کارگروه توسعه و رسانه 

سردبیر خبرگزاری کردپرس و عضو هیات مدیره خانه مطبوعات کردستان هم در سخنانی به دفاع از خبرنگاران استان پرداخت و اظهار داشت: نظام رسانه‌ای استان به طور کلی در طول چند سال اخیر در فضای کلی عملکرد شایان تقدیری داشته است.

منصور اولی با بیان اینکه شاید گاهی هم رسانه‌ها موفق عمل نکرده اند، ادامه داد: این عدم موفقیت و ضعف ها در هر چهار چوب اجرایی به چشم می‌خورد و تنها مختص جامعه رسانه‌ای نیست ولی آنچه که باید دیده شود این است که رسانه های استان پرتلاش بوده و لحظه‌ای دست از تلاش بر نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه کردستان و ایران در شرایط فعلی نیازمند توسعه است، تاکید کرد: توسعه به معنای تسلط بر محیط است و بسیاری از مشکلات از همین مساله عدم تسلط بر محیط نشأت می گیرد.

اولی، تغییرنگراش ها و فرهنگها را از الزاماتی دانست که با ابزار ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی میسر می شود و افزود: در حال حاضر در استان نیازمند ایجاد کارگروه توسعه و رسانه هستیم چرا که در نظام توسعه‌ای، معمولاً اجتماع محلی به عنوان مقاوم به شمار می‌رود و از رسانه برای تلطیف آن استفاده می‌شود که در کردستان چنین مساله ای به چشم نمی خورد.

وی سوزنی به روابط عمومی های ادارات هم زد و گفت: هدف بیشتر روابط عمومی ها از انتشار اخبار، مردم نیست و از رسانه‌ها هم انتظار دارند تا عملکردی را که آنان مد نظر دارند به اطلاع مردم برساند ولی رسانه اعتقاد دارد آنچه که خبر محسوب می‌شود باید به درد مردم بخورد.

کابوس فضای مجازی

روناک کنعانیان هم به نمایندگی از بانوان خبرنگار کردستانی به مشکلات این صنف اشاره کرد و افزود: سالهاست از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساماندهی قول‌هایی داده شده ولی در گیر و دار نبود اعتبارات و امکانات همچنان روی زمین مانده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با کابوس بزرگ فضای مجازی مواجه هستیم، گفت: هر روز متوجه رشد قارچ‌گونه یک‌سری شبکه ها و کانال ها هستیم که بدون هیچ هدفی به اسم کانال های زیست محیطی فعالیت خود را آغاز می کنند ولی رفته رفته اهداف دیگری را دنبال می‌کنند.

کنعانیان به مشکلات معیشتی خبرنگاران هم اشاره کرد و یادآور شد: خبرنگاران کردستان، خبرنگارانی نجیب و در طراز اول کشور هستند که هنوز جایی در چرخش چرخ های توسعه کردستان ندارند.

وی خواستار امهال تسهیلات کرونا و پرهیز از انتخاب گزینشی خبرنگاران از سوی روابط عمومی ها برای جلسات شد.

دغدغه‌هایی از جنس خبر

زنگ خطر از دست رفتن سربازان عرصه رسانه

خبرنگار ایرنا هم با بیان اینکه در شرایط سخت اقتصادی اگر سربازان عرصه رسانه را از دست بدهیم، زنگ خطر بزرگی به صدا در آمده است، گفت: خبرنگاران نیاز به حمایت‌های بیشتری دارند و حمایت تنها با افزایش فعالیت انجام نمی شود، بلکه باید از پایه‌های رسانه یعنی فرد و نیروی انسانی حمایت شود.

امید بهمنی با بیان اینکه جنگ با هجمه‌های خارجی از سوی خبرنگاران کاری بسیار دشوار است افزود: رسانه های معاند با استفاده از هموطنان و همزبانان ما در حال حمله هستند و اگر مقایسه‌ای انجام شود، در هیچ کشوری با زبان خود آن کشور هجمه‌ای در کار نیست و این تنها برای کشور ماست و این نشان می دهد در مقابله با این هجمه نتوانسته‌ایم مقابله به مثل مناسبی داشته باشیم و در این میان صداوسیما نتوانسته است به رسالت خود عمل کند که اگر موفق بود، شاهد گلایه های رهبر معظم انقلاب نبودیم.

 وی با بیان اینکه خبرنگاران در طرح مشکلات مردم تمام حواسشان به این است که خواسته مردم را دستاویز رسانه‌های معاند قرار ندهند، افزود:  خبرنگار به عنوان یک قاضی که قضاوتش روی جامعه تاثیرگذار است، عمل می کند ولی خود از حداقل امکانات هم برخوردار نیست.

بهمنی به کاهش اثر گذاری و خسته شدن رسانه‌های داخلی اشاره کرد و گفت: تاثیرگذاری رسانه های داخلی تا حد نگران کننده‌ای پایین آمده است و این در حالی است که در داشته‌های حوزه نظامی بسیار قوی عمل کرده ایم ولی در هجمه رسانه‌های خارجی هنوز اندر خم یک کوچه ایم و به شدت ضعف داریم.

در پایان این مراسم مثل هر سال تجلیل از کسانی بود که خبرنگاران با هدایت آنها قلم به دست گرفته و خبر می نگارند، مدیران خبرگزاری‌های استان.

آخرین بخش برنامه امروز هم تجدید پیمان با شهدایی بود که بدون نام و نشان در سرزمین مجاهدتهای خاموش آرام گرفته اند.

در ۱۷ مرداد سال ۱۳۷۷ ، «محمود صارمی» خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی با نثار خون خویش در راه رسالت مقدس آگاهی بخشی، جانش را فدای زدودن غبار بی خبری از چهره حقایق کرد و در مزار شریف(حین انجام ماموریت خبری در افغانستان) به شهادت رسید.

دغدغه‌هایی از جنس خبر

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن