اصفهان

دغدغه بهزیستی، نظارت روی مراکز صدور مجوز فعالیت خیریه‌هاست

[ad_1]

به گزارش ایرنا، ولی‌الله نصر روز دوشنبه به مناسبت “هفته بهزیستی” در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به اهمیت خیریه‌ها بعنوان بازوان توانمند بهزیستی باید بمنطور کاهش مراجع صدور مجوز، نظارت، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌ بیشتری روی این موسسات صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه منابع موسسات خیریه تا حدی نیست که بتواند جوابگوی تمام خانواده‌های زیرپوشش بهزیستی باشد، گفت: با این وجود در زمان حاضر بخش زیادی از نیازهای مددجویان توسط موسسات خیریه در استان تامین می‌شود.

مدیرکل بهزیستی اصفهان با تاکید براینکه این نهاد بدون مشارکت خیرین و موسسات خیریه دچار مشکل خواهد شد، گفت: بسیاری از مراکز نگهداری کودکان و نوجوانان، سالمندان، معلولان جسمی و حرکتی و دیگر بخش ها به بخش غیردولتی و موسسات خیریه واگذار شده است.

وی با اشاره به شعار امسال هفته بهزیستی(۲۲ تا ۲۸ تیر) دایر بر “بهزیستی در گام دوم، هوشمندسازی، محله‌محوری و سلامت اجتماعی در خانواده” گفت: فحوای این شعار، مبنای سیاستگذاری برنامه‌ها در سالجاری بویژه در بحث محله‌محوری و سلامت اجتماعی خانواده به عنوان پیشگیری از یک آسیب اجتماعی مهم است.

نصر در بخش دیگر سخنانش به رشد ۵۰ درصدی مستمری مددجویان بهزیستی از ابتدای سالجاری تاکنون اشاره کرد و گفت: مستمری خانواده‌های یک نفره ۳۵۰ هزار تومان و  خانواده‌های چهار نفر به بالا یک میلیون و یکصد هزار تومان تعیین شده است.

وی با بیان اینکه این مستمری‌ها به هیچ عنوان جوابگوی نیاز خانواده‌های زیرپوشش نیست، گفت: مَبلغ مستمری‌ها در مجلس و دولت تصویب و به استان ها ابلاغ می شود و بهزیستی صرفاً یک دستگاه مجری است.

وی همچنین با اشاره به اینکه جامعه در حال گذر به سمت سالمندی با رشد بسیار بالاست، اظهار داشت: دستگاه‌های مختلف برای مباحث بهداشت و درمان، طب سالمندی و دیگر بخش ها باید در کنار بهزیستی به برنامه‌ریزی بپردارند.

وی، سیاست بهزیستی را گسترش مراکز روزانه آموزش سالمندان عنوان کرد و گفت: موانعی که باعث حضور نیافتن سالمندان در جامعه می شود باید توسط این نهاد شناسایی، مدیریت و پیشگیری شود.

نصر، نگهداری سالمندان در خانه‌های اقامتی کوچک با ظرفیت ۱۰ نفر را در حوزه توانبخشی یکی از اقدامات بهزیستی برشمرد و گفت: اکنون ظرفیت مراکز شبانه‌روزی ما بیشتر از نیاز جامعه است و مراکز متعددی در استان برای نگهداری شبانه‌روزی سالمندان وجود دارد که خالی است.

مدیرکل بهزیستی اصفهان، یکی از اقدامات محوری بهزیستی برای ارتقای سلامت اجتماعی در خانواده‌ها را راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی در استان برشمرد و گفت: در زمان حاضر حدود ۹۴ مرکز  در استان فعال است.

وی یادآور شد: در این مراکز پرونده‌های فیزیکی، حذف و همه اطلاعات افراد بصورت مجازی ثبت و بصورت برخط(آنلاین) در اختیار مسوولان بهزیستی استان قرار می‌گیرد.

نصر، این اقدام را در راستای هوشمندسازی نظارت بیشتر بر  پرونده‌های مددجویان بهزیستی عنوان کرد و گفت: عملکرد مددکاران از این طریق بهتر بررسی و کنترل می‌شود.

وی درباره رعایت قانون اختصاص سهمیه ۳ درصد اشتغال دستگاه‌ها برای معلولان گفت: بعنوان یک نهاد مطالبه‌گر معتقدیم که بسیاری از دستگاه‌ها به بهانه های مختلف موضوع ۳ درصد سهمیه استخدام معلولان را نادیده می گیرند که در حال پیگیری آن هستیم.

مدیرکل بهزیستی همچنین در باره وضعیت ترنس‌ها (افراد دارای اختلال روانی جنسی) گفت: در این زمینه اختلاف نظر کلی در کشور وجود دارد و نظر مراجع علمی و دانشگاهی با نظرات مراجع دینی و فقهی متفاوت است.

وی تصریح کرد: این اختلاف نظر موجب شده که هنوز قضیه ترنس ها در کشور ما به شکل مناسبی برنامه‌ریزی و مدیریت نشود.

نصر با بیان‌اینکه این افراد جزو بیماران دارای اختلال روانی محسوب می‌شوند، گفت: ترنس با افراد دوجنسیتی فرق می‌کند زیرا ترنس‌ها افراد سالم فیزیکی هستند که اعتقاد شدید درونی دارند که از لحاظ روانی جنس آنها مخالف است به نوعی که اگر به لحاظ فیزکی مرد باشند بر این باورند که از لحاظ جنسی زن هستند و بالعکس.

وی با بیان اینکه بتازگی در مراکز دانشگاهی دنیا از این افراد بعنوان کسانی که به نارضایتی جنسی ابتلا دارند، یاد می‌شود، گفت: بهزیستی در سال ۸۰ چند کمیته در این زمینه تشکیل داد که بحث درمان آنها با دانشگاه علوم پزشکی و بحث حمایت اجتماعی‌شان با بهزیستی بود.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی بدلیل پاره‌ای اتفاقات ناشی از اعتراض خانواده‌های این افراد از دادن مشاوره به این افراد خودداری کرد.

نصر با تاکید بر اینکه پزشکی قانونی و دانشگاه علوم پزشکی باید فکری برای این افراد بعنوان بیمار دارای اختلال روانی جنسی بکنند، گفت: در حال حاضر در کشور سیاست واحدی در قبال این افراد وجود ندارد و به تبع آن در استان ما هم آشفتگی قانونی وجود دارد که باید پزشکی قانونی در این زمینه ورود بیشتری کند.

وی تصریح کرد: با این وجود بهزیستی با توجه به رسالت خود در بحث آسیب‌های اجتماعی، حمایت اجتماعی خود را از این بیماران دریغ نمی‌کند.

در زمان حاضر ۱۲۳ هزار معلول شامل ۱۴ هزار بیماران اعصاب و روان، هشت هزار نابینا و کم بینا، ۱۸ هزار ناشنوا، ۲۴ هزار ذهنی، ۳۰ هزار جسمی و حرکتی و ۲۷ هزار سالمند زیرپوشش استان اصفهان هستند.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن