سینما و تئاترفرهنگ و هنر
رامبدجوان: ساخت فیلم کمدی ظرافت میخواهد
دیدگاه رامبد جوان درخصوص ساخت فیلم کمدی
خبرگزاری ایسنا در خصوص دیدگاه رامبدجوان نسبت به ساخت فیلم کمدی اینگونه نوشت: ساخت فیلم کمدی ظرافت میخواهد.
رامبد جوان میگوید: ساختن فیلم کمدی نوعی ظرافت میخواهد که خیلی از ما با آن آشنایی نداریم. با این وجود نباید از کارگردان هایی که سراغ آن میروند ایراد گرفت.
با توجه به این که در چند روز اخیر اظهار نظراتی از جانب فیلم سازان اجتماعی در خبر گزاری ایسنا منتشر شد. که بیشترشان انتقاداتی بود نسبت به ساخت بیرویه فیلم های کمدی که فاقد کیفیت می باشند. و هم چنین ساخت چنین فیلم هایی که با عنوان مبتذل نیز از آنان یاد میشود سبب شده که بیشتر سینما داران، سانس های خود را به این قبیل فیلم ها واگذار کنند.بیشتر این انتقادات بدلیل نگرانی از وضعیت مدیریت سینما، و اکران فیلم ها بوده است. در این بین شاید تنها نقطه نظر مشترک، بلامانع دانستن کمدی هایی مثل( اجاره نشین ها) بود که با کمدی های امروزی فاصله زیادی دارد. اما با وجود این نظرات رامبد جوان که ساخت کمدی موفق ” ورود آقایان ممنوع ” را در کارنامه فیلمسازی خود دارد، گفت: افزایش تولیدفیلم های کمدی در شرایط فعلی جامعه، اتفاقی طبیعی است. و اگر میخواهیم مردم تماشای فیلم های غیر کمدی را هم در سبد خرید خود قرار دهند. باید کیفیت تولیدات سینمایی را افزایش داد.
فیلم جدید رامبد جوان با نام< قانون مورفی > که اتفاقا کمدی هم هست. به زودی بر پرده سینماهای کشور اکران میشود.
رامبدجوان در گفت و گویی که با ایسنا، درخصوص انتقاداتی که نسبت به فیلم های کمدی وارد میشود و هم چنین روی آوردن اکثر فیلم سازان اجتماعی به ژانر کمدی، اینگونه بیان کرد.قبل از هرچیز نباید این را فراموش کنیم که ژانر کمدی ایرادی ندارد و با هیچ اظهار نظری زیر سوال نمیرود. و اصولا هر کسی میتواند هر آنچه را خوب میسازد سراغش برود. بنابراین ساخت کمدی ایرادی ندارد. اما آنچه این روزها بیشتر گفته میشود به ماجراهای دیگری مربوط میشود.
جوان درخصوص دیدگاه خود نسبت به ساخت فیلم کمدی بیان کرد: واقعیت این است که ساخت فیلم، بسیار گران وسخت شده است. و کسی که سرمایه گذاری میکند توقع دارد پولش برگردد. و این خیلی منظقی است. درحالی که زمانی کسانی بودند که با امکانات دولتی فیلم هایی را میساختند. و آن طریق ژانرهایی که بار معنوی و مفهومی هم داشتند حفظ میشدند. اما الان چون همه از جیب خود سرمایه گذاری میکنند. و حتی آن کسی که هم از جیبش خرج نمیکند، میخواهد پول ارگان یا سازمان سرمایه گذارش برگردد. بنابراین سینما در شرایطی قرار گرفته که مساله مالی نکته مهم و پررنگی در آن شده است.
رامبد جوان اضافه کرد که:
وقتی اوضاع به این شکل پیش میرود آن وقت است که فیلمساز سراغ ذاعقه مردم و بازار میرود. و میبیند که فیلم کمدی خوب میفروشد. پس سراغ ساخت چنین فیلم هایی میرود. ولی با وجود همین بازار و ذاعقه و بدون توجه به این که چه کسی فیلم نامه را بنویسد یا کدام بازیگر در آن بازی میکند آن فیلم را رقم میزند.
رامبد جوان کارگردان فیلم های <پسر آدم دختر هوا > و <اسپاگیتی در هشت دقیقه> با اشاره به پیمان قاسمخانی که در نگارش فیلم نالمه نویسی به ظرافت های زیادی دقت کرده است چنین گفت: کسی مثل او چنان شوخی ها را مطرح میکنند که یک پدر و مادر نگران دیدن صحنه ای از فیلم در کنار فرزندانش نیست. و اصولا معتقدم یک سری شوخی ها هستند که وقتی بیان میشوند فقط بزرگترها آن را میفهمند، و کوچیکترها حتی متوجه آن هم نمیشوند.
جوان در پایان مصاحبه با خبرنگار ایسنا گفت با این صحبت ها قطعا از کمدی قانون مورفی، توقع بالا میرود. ضمن اینکه گفته میشود شاید او هم بخاطر برگشت سرمایه سراغ ساخت کمدی رفته است.
وی تاکید کرد تمام آنچه را گفتم در این فیلم رعایت کرده و قانون مورفی را یک فیلم خانوادگی میدانم که نوجوان ها هم خیلی لذت میبرند.