خوزستان

رهاسازی ۱۱۰مترمکعب آب بر ثانیه از سد کرخه برای شهرستان دشت آزادگان

[ad_1]

حمید سیلاوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: تمام تلاش خود را برای رفع کمبود آب در دشت آزادگان انجام خواهیم داد و از مردم این شهرستان تقاضا داریم که با توجه به کمبود آب، صرفه جویی لازم را داشته باشند.

وی افزود: این رهاسازی  آب با اولویت تامین آب شرب انجام گرفته است و تامین آب تالاب  هور العظیم  و نیز بخش کشاورزی  و احشام از دیگر اهداف رهاسازی آب است.

سیلاوی گفت: با این اقدام تلاش داریم تا آب مورد نیاز کشت‌های جایگزین شلتوک با توجه به ممنوعیت آن در تابستان امسال تامین شود.

فرماندار دشت آزادگان افزود: مشوق‌هایی برای کشاورزان منطقه که اقدام به کشت جایگزین  شلتوک کرده‌اند در نظر گرفته شده و انتظار می‌رود با توجه به کمبود آب ،کشاورزان همکاری کنند و از کشت شلتوک خودداری کنند.

به دلیل خشکسالی و کمبود بارش باران و کاهش حجم آب پشت سدهای خوزستان کشت شلتوک در تابستان امسال در خوزستان ممنوع شده و پنج محصول جایگزین به کشاورزان برای کشت معرفی شده است.

شهرستان دشت آزادگان در غرب خوزستان قرار دارد که منبع  تامین آب آن رودخانه کرخه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان در مصاحبه ای با اشاره به لزوم اعلام وضعیت خشکسالی در استان از سوی سازمان هواشناسی، گفت: پرداخت خسارت خشکسالی به کشاورزان خوزستان در حال پیگیری است.

بر اساس گزارش سازمان آب و برق خوزستان، در پی کاهش ۳۵ درصدی متوسط بارش در حوضه‌های آبریز خوزستان، آورد رودخانه‌ها به مخازن سدها نیز تا خرداد امسال ۴۴ درصد نسبت به شرایط نرمال کمتر شده است. حجم مفید مخازن سدهای خوزستان نیز نسبت به شرایط نرمال ۶۰ درصد کمتر است. در پی کاهش شدید آورد رودخانه‌های خوزستان، کشت شلتوک در همه حوضه‌های آبی این استان بر اساس مصوبه نشست ۱۲ اردیبهشت ستاد مدیریت بحران استانداری خوزستان ممنوع اعلام شده است.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن