آذربایجان شرقی

ریل‌گذاری مسیر ۴۴ کیلومتری بستان‌آباد – خاوران به اتمام رسید

[ad_1]

حمید علی‌محمدزاده روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به پیشرفت ۸۵ درصدی ساختمان اصلی ایستگاه خاوران، افزود: هم‌اکنون زیرسازی خط آهن بستان‌آباد – خاوران انجام شده و در ۲ تا سه ماه آینده با رفع نواقص روسازی و انجام عملیات تکمیلی زیرکوبی و رگلاژ خط توسط پیمانکار روسازی، مسیر ریلی بستان‌آباد – خاوران به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون پیمانکاران زیرسازی، روسازی و ساختمان ایستگاه خاوران تلاش می‌کنند تا این مسیر ریلی ۲ خطه پس از رسیدن به استانداردهای ایمنی به بهره‌برداری برسد، اظهار داشت: در اجرای عملیات زیرسازی این خط حدود ۱۵ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی و ۳۵۰ هزار مترمکعب بتن‌ریزی انجام شده است.

مجری طرح زیرسازی راه‌آهن میانه – تبریز بیان کرد: در طول این مسیر سازه‌های سنگین از جمله هفت پل خاص به طول ۲ کیلومتر اجرا شده و از جمله ویژگی مهم این پل‌ها استفاده از مصالح داخلی در اجرای آن‌هاست.

علی‌محمدزاده ادامه داد: در طول این مسیر یکهزار و ۷۰۰ متر طولی گالری‌های بتنی (تونل‌های مصنوعی) برای برف‌گیری و جلوگیری از ریزش ترانشه‌ها و ۲ تونل «شبلی» به طول ۲ هزار و ۸۰۰ متر و ایوانق به طول ۴۰۰ متر اجرا شده است.

وی یادآوری کرد: تاکنون برای اجرای خط آهن بستان‌آباد تا خاوران شامل زیرسازی، روسازی و احداث ساختمان ایستگاه خاوران یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و ارزش این عملیات در زمان کنونی بیش از پنج هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

مجری طرح زیرسازی راه‌آهن میانه – تبریز با بیان اینکه پیمانکاران این طرح تاکنون بیش از تعهدات خود هزینه کرده‌اند، اظهار داشت: پیمانکاران این خط هم‌اکنون ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان مطالبه دارند.

علی‌محمدزاده اضافه کرد: با توجه به اینکه مسیر موجود و فعلی تهران – تبریز فرسوده شده و مسافت آن ۱۱۴ کیلومتر طولانی‌تر و زمان سفر نیز ۴.۵ ساعت نسبت به مسیر جدید بیشتر است، اجرای مسیر جدید موجب افزایش انگیزه برای مسافرت با قطار، کاهش سوانح جاده‌ای و کاهش آلایندگی هوا می‌شود.

وی اظهار داشت: بر اساس اعلام کارشناسان اجرای این مسیر به دلیل ایمنی و مشخصات هندسی بالا، موجب صرفه‌جویی سالانه ۲۸ میلیارد تومان در کاهش آلایندگی هوا، ۳۸ میلیارد تومان در مصرف سوخت و ۲۵ میلیارد تومان در کاهش سوانح جاده‌ای و خسارت‌های ناشی از آن می‌شود.

علی‌محمدزاده با اشاره به ضرورت احداث ایستگاه خاوران، ادامه داد: احداث نشدن ایستگاه خاوران و متصل نشدن خط آهن بستان‌آباد به تبریز موجب می‌شد تا راندمان خط برای حمل بار و مسافر پایین بیاید بنابراین برای افزایش راندمان مسیر ریلی جدید، ایستگاه خاوران چسبیده به تبریز جانمایی، طراحی و اجرا شده است. 

به گزارش ایرنا عملیات اجرایی ایستگاه راه‌آهن خاوران به عنوان حلقه اتصال راه‌آهن میانه به تبریز دی سال ۱۳۹۸ با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

راه‌آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز ۲۰۳ کیلومتر طول دارد و از ایستگاه موجود میانه آغاز می‌شود و با گذر از مسیر به نسبت کوهستانی از شهرهای ترکمن‌چای، بستان‌آباد و باسمنج عبور کرده و به ایستگاه خاوران می‌رسد و در نهایت به ایستگاه راه‌آهن موجود تبریز متصل خواهد شد.

با بهره‌برداری از پروژه راه آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.          

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن