بوشهر

سدهای خائیز و ارغون در استان بوشهر آبگیری و افتتاح شد

[ad_1]

به گزارش ایرنا مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر در این آئین گفت: با توجه به تغییر اقلیم، خشکسالی‌های پی در پی و ضرورت تامین آب آشامیدنی و کشاورزی در ۲ بخش از شهرستان‌های تنگستان و دشتستان باعث شد سدهای خائیز و ارغون در دستور کار قرار گیرد. 

علی محمدی افزود: سد خائیز تنگستان از جمله سدهای با هسته رسی است که عملیات اجرایی آن در سال ۹۷ با هدف تامین آب بخش کشاورزی (نخیلات)، حقابه‌های زیست محیطی رودخانه خائیز، تامین آب بخشی از  شبکه آبیاری و نخیلات زهکشی اهرم، بهبود اقتصاد کشاورزان، کنترل سیلاب دراین شهرستان آبیاری ۶۸۱ هکتار از نخیلات  زیر پوشش شبکه آبیاری اهرم، کاهش اتکا به آب‌های زیر زمینی، افزایش اشتغال و تثبیت جمعیت آغاز شد.

وی اضافه کرد: سد خائیز از نوع خاکی با هسته رسی، حجم مخزن ۱۶ میلیون متر مکعب، با حجم خاکریزی یک میلیون مترمکعب، طول تاج ۶۱۰ متر، ارتفاع ۳۶ متر و با ۱۷۰میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات استانی و از مصوبات سفر دوم هیات دولت اجرا  و امروز آماده آبگیری است.

محمدی اظهار کرد: قدمت شبکه آبیاری اهرم به شکل سنتی برای نخیلات بدون هیچ گونه آب تنظمی به بیش ۱۴۰ سال می‌رسد تنها در زمان سیلاب آبگیری می‌شد و در سایر روزها بدون آب بود و تامین آب تنظیم شده برای آبیاری ۲۰۰ هزار اصله نخل در پائین دست یکی از آروزهای دیرینه کشاورزان منطقه بود.

وی ادامه داد: سد خائیز علاوه بر تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی از بروز سیلاب‌هایی که در برخی زمان‌ها موجب بسته شدن راه ارتباطی می شود جلوگیری می کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: سد ارغون شهر ” کلمه ” شهرستان دشتستان نیز از جمله سدهای کوچکی است که عملیات اجرایی آن با ۶۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات استانی در هفته دولت سال ۹۸ آغاز شد.

وی بیان کرد: شهر کلمه و روستاهای همجوار آن یکی از مناطق دچار چالش آبی در استان بوشهر است که تنها محل تامین آب این منطقه منابع آب زیرزمینی بود که با توجه به محدودیتهای کمی و کیفی تلاش شد با احداث سد ارغون برروی رودخانه فصلی همان شهر این مشکل برطرف شود و با تکمیل این پروژه ضمن تقویت سفره‌های زیر زمینی و چاه‌های آب آشامیدنی منطقه، مشکل آب این شهر تا ۱۵ سال آینده برطرف ‌شود.

محمدی اضافه کرد: بند ذخیره آبی ارغون به منظور تامین آب آشامیدنی شهر کلمه و روستاهای اطراف، کنترل سیلاب، تغذیه منابع آب و تنظیم روان آب‌های سیلابی، ذخیره و تامین آب مورد نیاز شهر کلمه و روستاهای همجوار با ارتفاع ۲۴ متر، طول تاج ۲۵۰ متر و عرض تاج ۶ متر احداث شد.

وی  گفت: حجم مفید مخزن بند ذخیره‌ای ارغون ۲ میلیون مترمکعب است و برای ساخت این بند قریب به ۵۰ هزار متر مکعب بتن ریزی انجام شد. 

محمدی یادآورشد: نیاز آبی شهر کلمه در سال ۱۴۰۰ یکهزار مترمکعب است که با این سد تامین آب شرب آن منطقه به نقطه پایداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: طی چند سال اخیر با وجود همه محدودیتهای مالی و اعتباری و مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا ۲ سد در استان بوشهر در سال‌های گذشته بهره برداری رسید و اکنون نیز این ۲ سد افتتاح و علاوه بر این ۲ سد دیگر در جنوب استان بوشهر نیز آماده آبگیری است که امید می‌رود به زودی به مرحله آبگیری برسد.

وی ادامه داد: افزون براین سه سد مخزنی بزرگ نیز که طی سال های گذشته و جاری آغاز شده و الان با پیشرفت فیزیکی میانگین ۳۰ درصد روبرو هستند و طی سال‌های آینده به آبگیری می‌رسد.

محمدی تاکید کرد: با وجود تغییر قیمت ارز و تحریم‌ها، با حمایت دولت و کمک و همکاری پیمانکاران داخلی همه سدهای این استان با پیشرفت‌های فیزیکی متفاوت در دست اجرا هستند و اجازه نداده‌ایم مشکلات و تنگناهای موجود منجر به تعطیلی و رکود پروژه‌های عمرانی در حوزه سد سازی شود.

وی  ادامه داد: پیگیری‌های گسترده‌ای که برای به سرانجام رسیدن طرح‌های سدسازی انجام شده بیانگر عزم و توجه دولت به این  بحث است و انتظار می‌رود با بهره‌برداری از پروژه‌های در دست اجرا هدف‌های تعیین شده در این زمینه محقق شود.

محمدی تاکید کرد: به سرانجام رسیدن سدهای در دست ساخت نقشی مهم در مهار روان‌آب‌ها، کنترل سیلاب‌های مخرب و کاهش خسارت‌های وارده به تاسیسات، جاده‌ها و بناهای پایین دست دارد و موجب تامین آبی پایدار برای بهره‌برداران در فصل‌های خشکسالی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر ادامه داد: با  ساخت و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی و اجرای سدهای در دست اجرا، ضمن برخورداری استان از آبی به مراتب با کیفیت تر از منابع زیر زمینی، این استان می‌تواند به قطب تولیدات کشاورزی با رویکردهای نوین و محصولات پربازده تر تبدیل شود.

وی اضافه کرد: بهره برداری از سدها موجب بهبود و رونق شرایط کشاورزی، حمل و نقل، تجارت، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی، رونق  گردشگری در محدوده تاسیسات آبی، ایجاد اشتغال مستقیم، تثبیت جمعیت، جلوگیری از مهاجرت و صیانت از منابع آب  می شود.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن