بوشهر

سد “اَخَند” بوشهر با کمک شورای راهبردی پتروشیمی‌های پارس تکمیل می‌شود

[ad_1]

به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر روز یکشنبه به نقل از علی محمدی اعلام کرد: با توجه به ویژگی‌های سد اخند، ظرفیت آن در پدافند غیرعامل و نقش موثر صنایع پتروشیمی در منطقه پارس جنوبی، همکاری مشترکی میان این شورا و شرکت آب منطقه‌ای بوشهر برای سرعت بخشی در تکمیل بدنه این سد آغاز شده‌است.

وی اضافه کرد: سد اخند یکی از طرح‌های مهم توسعه منابع آب در جنوب استان بوشهر و همجوار با تاسیسات نفت و گاز است که نقشی مهم در کنترل سیلاب و تامین آب شرب منطقه دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: سد اخند بتنی – وزنی در ۱۵ کیلومتری شهر عسلویه و در محدوده روستای اخند از توابع این شهرستان در دست ساخت است و وظیفه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی منطقه را بر عهده دارد.

محمدی ادامه داد: سد اخند با هدف کنترل سیلاب‌های فصلی و تبدیل تهدید خطر به فرصت و استفاده از حدود ۲ میلیون متر مکعب جریان آب برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی و تغذیه آبخوان پایین دست تعریف و عملیات اجرایی آن در هفته دولت سال ۹۷ آغاز شد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر گفت: حوضه آبریز اخند با ۴۵ کیلومتر مربع مساحت، سالانه بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰هزار متر مکعب روان آب تولید می‌کند و هر سال شاهد وقوع سیلاب‌های مخرب و بروز خسارت به مناطق مسکونی، تاسیسات زیربنایی، زمین‌ها و املاک مجاور آن می‌شود.

وی یادآور شد: گرمایش جهانی و تغییر اقلیم باعث دگرگونی رژیم‌های بارندگی شده و به تازگی شاهد بارندگی‌های ناگهانی با حجم زیاد در مدت زمان کوتاه هستیم که این موضوع موجب بروز سیلاب و تهدید در نقاط مسکونی و صنعتی می‌شود.

به گفته محمدی،  با تکمیل بدنه سد، آب‌گیری آن با حداکثر ظرفیت امکان پذیر می‌شود.

وی ادامه داد: سد اخند با با ارتفاع ۳۲ متر، طول تاج ۱۱۳ متر و حجم مخزن ۲ میلیون مترمکعب با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد در دست اجراست و کل اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این سد ۳۵۰ میلیارد ریال است که از منابع استانی تامین می‌شود.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن