اصفهان

شاخص‌های پژوهشی دانشگاه اصفهان رشد چشمگیری یافته است

[ad_1]

رسول رُکنی‌زاده، روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران در سالن کتابخانه مرکزی دانشگاه اصفهان افزود: در همین مدت، بهبود کمی و کیفی در تولیدات علمی و  مقالات دانشگاه اصفهان رُخ داده و تولید مقالات در مجلات بین‌المللی با رشد ۵۶ درصد همراه شده است.

وی افزود: البته در بخش‌هایی نیز رشد منفی وجود داشته است که به معنی عقبگرد نیست.

رُکنی‌زاده ادامه داد: در مدت مزبور چاپ مقالات در مجلات فارسی با تعداد کمتری انجام شده ولی به جای آن شاهد افزایش چاپ مقالات در مجلات بین المللی بودیم و تعداد پژوهشگران برتر دانشگاه اصفهان در عرصه ملی و بین الملل افزایش داشته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: ۷۲۳ پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی ارشد و ۳۸۴ پایان نامه تحصیلات تکمیلی دکتری در سال ۹۹ در این دانشگاه چاپ شده است.

وی یادآور شد: تعداد دانشمندان “آی اس آی” این دانشگاه از یک نفر در سال ۹۱ به هشت نفر در سال ۹۹ رسیده و در سال های اخیر تعدادی از اساتید دانشگاه اصفهان در میان پژوهشگران سرآمد علمی کشور انتخاب شده‌اند.

رُکنی‌زاده تاکید کرد: بهبود سازوکارهای اداری در هشت سال گذشته و ارتقای سامانه‌های نرم‌افزاری، برگزاری دوره‌های پسادکتری، طرح‌های ماموریت‌گرا و دستیار پژوهشی از جمله اقدامات مهم معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در این زمینه است.

 معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: پژوهش‌های دانشگاهی در رشد عقلانیت جامعه نقشِ محوری دارد و در هشت سال گذشته در حوزه پژوهش دانشگاه کوشیدیم پژوهش را از یک ساختار هزینه‌بَر صرف خارج کنیم و انتظار داریم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده بهره‌وری خوبی داشته و در رشد عقلانیت جامعه موثر باشد.

وی  تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌ در بخش‌های مختلف انجام شده تا میزان اثرگذاری پژوهش‌ها بیشتر شود و مهمترین فعالیت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان به منظور بهبود اثرگذاری پژوهش‌ها و توسعه کمی و کیفی، ایجاد ناحیه نوآوری و فناوری دانشگاه است که در سال ۱۳۹۸ بصورت رسمی آغاز به کار کرد.

رُکنی‌زاده ادامه داد: در دوران کنونی، ارتباط بیشتر دانشگاه با صنعت و جامعه ضروری شده و پژوهش های دانشگاهی در همه زمینه‌ها نقش محوری و کلیدی دارد و این از ملزومات پیچیدگی عصر حاضر است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: در هشت سال گذشته در راستای شعار اصلی دانشگاه اصفهان که اثربخشی در جامعه است، گام‌های بزرگی برداشته‌ایم.

وی تصریج کرد: سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه پژوهش در دستور کار این معاونت قرار دارد و اثربخشی بالاتر به‌عنوان بهره و نتیجه این سرمایه‌گذاری‌ها مدنظر قرار گرفته و امید است با تداوم سرمایه گذاری ها و مطالبات مناسب در این زمینه، در همه بخش‌ها اثرگذاری بیش از پیش پژوهش‌های دانشگاهی دیده شود.

رُکنی‌زاده در پاسخ به سووال ایرنا در باره تاثیر تحریم‌ها بر حوزه پژوهش گفت: تحریم‌ها همواره برای محققان کشور موانعی ایجاد می‌کرد که بسیاری از این موانع با تلاش پژوهشگران کشور از بین رفت و البته برخی از ژورنال‌های خارجی در پذیرش برخی مقالات دانشمندان ایرانی کارشکنی‌های انجام دادند که البته موارد آن زیاد نبود ولی وجود داشت.  

وی افزود: بیش از نگاه برخی نشریات علمی، سرقت علمی موجب ریختن آبروی علمی کشور می‌شود و صیانت از اخلاق پژوهش در کشور که در مُصوبات مجلس شورای اسلامی نیز لحاظ شده است می‌تواند به افزایش اعتبار پژوهش‌ها کمک کند، هرچند این موضوع در دانشگاه‌های دولتی تا حد بسیار نادری رُخ می دهد.

این مقام دانشگاه اصفهان در باره مهاجرت تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه در سال ها اخیر گفت:  بیشتر دانشگاه‌های مطرح کشور درگیر این مشکل هستند و هرچند بیشتر این اساتید بصورت آنلاین با دانشجویان خود در ارتباط هستند ولی این امر مشکلاتی را برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی این اساتید ایجاد کرده که امید است با حمایت مالی از اعضای هیات علمی کمتر شود.  

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در باره تاثیر کرونا در حوزه پژوهش گفت: بحران کرونا، علاوه بر محدودیت در حوزه تعاملات علمی بین‌المللی، محدودیت‌هایی نیز برای حضور در صحنه بین‌الملل و کنفرانس های علمی جهانی ایجاد و حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سایر کشورها را دچار اختلال کرد.

وی افزود: تعداد ماموریت‌های پژوهشی و شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی تحت تاثیر کرونا کمی دستحوش تغییر شده و تعداد آن کاهش یافته ولی دانشگاه اصفهان تعداد ۵۲ پژوهشگر پسادکتری در سال گذشته داشته است.

رُکنی زاده ادامه داد: معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه سعی کرد تا حد امکان این چالش‌ها را برطرف کند و بطورکلی حوزه پژوهش دانشگاه به اندازه حوزه آموزش دستخوش تغییر نشد و حتی در برخی زمینه‌ها کرونا فرصت‌هایی را نیز به همراه داشت.

وی تاکید کرد: بخش آموزش دانشگاه بیش از دیگر بخش‌ها از کرونا دچار آسیب و دستخوش تغییر شد ولی در بخش پژوهش تمام تلاش خود را کردیم تا از تهدید بوجود آمده در جهت تبدیل آن به فرصت استفاده کنیم و در این زمینه فعالیت شرکت‌های مرکز رشد دانشگاه در تولید محصولات مرتبط با کرونا نمود پیدا کرد.

به گزارش ایرنا، دانشگاه اصفهان به‌عنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود ۱۶ هزار دانشجو و ۶۵۰ عضو هیات علمی و یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است.

این دانشگاه به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های مُنتخب ایران در طرح تبدیل به یکی از پنج دانشگاه برتر کشور در تراز بین‌المللی انتخاب شده است.

دانشگاه اصفهان ۷۱ رشته کارشناسی، ۱۸۵ رشته کارشناسی ارشد و ۱۱۹ رشته دکتری دارد.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن