بوشهر

شهروندان گناوه: انتخاب شهردار مهم‌ترین اولویت منتخبان شورا باشد

[ad_1]

به گزارش ایرنا، امروزه مدیریت شهری با تشکیلات وسیع در جهان تحول چشمگیری یافته و شهرها به نوعی توسط مدیران شهری مدیریت می‌شوند تا بتوانند رفاه و آسایش هر چه بیشتر شهروندان خود را فراهم کنند که در این راستا شوراهای شهر به عنوان مهم‌ترین عامل اداره هر شهر، می‌توانند تضمین کننده منافع شهروندان باشند و نقشی مهم در بهبود عملکرد شهری بازی کنند.

از مهم‌ترین وظایف شوراها انتخاب شهردار برای مدت چهار سال، بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌ها در حوزه شهری و روستایی، نظارت بر حسن اجرای  طرح‌های مصوب در امور شهرداری، همکاری با مسئولان اجرایی، نهادها و سازمان‌ها و برنامه‌ریزی در زمینه مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی است.
درحالی که به شروع کار دور ششم شورای اسلامی شهر گناوه نزدیک می‌شویم ، مردم این منطقه انتخاب شهردار را از اولویت‌های اول خود عنوان کردند و اظهارداشتند: اکنون که مهم‌ترین آزمون و چالش پیش روی شورای ششم، انتخاب شهردار است باید تمامی جوانب را در این امر مهم به دقت درنظر بگیرند.

یکی از شهروندان گناوه ای گفت: انتخابات دیگر تمام شده است و مهم است که راه یافتگان به شورای ششم با عملکرد چهار ساله خود به مردم ثابت کنند در پایان کار خود همان نمایندگانی هستند که شهروندان از آنها انتظار دارند و  عملکردی مناسب و مطلوب از خود برجای بگذارند.

حسین احمدی افزود: آنچه که بیش از همه با شروع دوره جدید شوراها  به جرات می توان گفت اهمیت دارد، انتخاب شهردار است.

وی اظهارداشت: در قانون شورا و آیین نامه‌های مربوط، مراحل و ویژگی های شهردار به تفصیل آمده‌است و منتخبان شورا مکلف هستند بلافاصله با شروع بکار، فردی ذی صلاح و شایسته را به سمت شهردار انتخاب کنند

دیگر شهروند گناوه ای گفت: دغدغه اکثر شهروندان کمبود یا نبود افراد متخصص و کاردان برای مدیریت شهرداری نیست بلکه مطالبه اصلی آنها انتخاب شهردار حداقل به مدت چهار سال بدون اینکه تغییری یابد، است.

محسن محمدی افزود: شورا در انتخاب شهردار باید تمامی شاخصه و ملاک‌های لازم را برای مدیریت شهرداری در نظر بگیرد و از این فرصت طلایی برای توسعه و آبادانی منطقه با تعامل و همکاری یکدیگر نهایت بهره را که موجب رضایتمندی مردم می‌شود، ببرند.

یک فعال اجتماعی گناوه  گفت: مهم ترین تصمیمی که شورا قرار است در شروع بکار دور جدید بگیرد انتخاب شهردار براساس ملاک و شاخصه های تعیین شده است.

بهاره سالخورده  افزود: با توجه به اینکه مسئولیت مدیریت شهری یک شهر برای چندین سال با انتخاب شهردار توسط شورا واگذار می‌شود و تصمیمات و عملکرد ایشان در آینده یک شهر از نظر پیشرفت و رفاه نقش اساسی دارد، باید اعضای شورا قبل از هر چیز کنکاش کنند و  براساس ویژگی‌ها و ملاک ها  در این زمینه اقدام کنند.

وی ادامه داد: ثبات مدیریت و انتخاب یک شهردار خوب تنها یکی از عوامل مهم موفقیت مدیریت شهری است و البته نباید عواملی چون نحوه تعامل شورا با شهرداری، دخالت‌های بیرون از شهرداری، درآمد شهرداری و اراده مسئولان را در حل مشکلات اساسی و همراهی با شهردار و میزان حمایت شهروندان از تصمیمات شهردار نادیده گرفت.

این شهروند گناوه ای با بیان اینکه ویژگی های یک شهردار توانمند و اصلح از دو جنبه عمومی و اختصاصی قابل بررسی است گفت: با توجه به اختیارات فراوان و متنوع شهرداران، تعهد، سلامت نفس، وجدان کاری و پاک دستی از مهم ترین ویژگی یک شهردار است.

وی ادامه داد: اگر شهردار از چنین ویژگی های برخوردار نباشد به جای اینکه تخصصش را در خدمت به شهرداری و شهروندان و وظایف مدیرتی خود بکار گیرد، برای دورزدن قانون بکار خواهد گرفت.

این فعال اجتماعی بیان کرد: هر شهردار موفقی علاوه بر تعهد و سلامت باید از تخصص لازم با درنظرگرفتن تجربه کافی در حوزه شهری همراه با علم اجمالی نسبت به حوزه های مختلف مرتبط نیز برخوردار باشد.

وی افزود: گاهی دیده می شود که برخی شهرداران انتخابی در یک حوزه از تخصص لازم برخوردارند اما چون مدیر خوبی نیستند و به علت اینکه نمی توانند از همه ظرفیت های انسانی و مادی شهرداری به نحو مطلوب بهره ببرند، با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند.

سالخورده، به اهم ویژگی های اختصاصی یک شهردار اشاره کرد و گفت: یک شهردار باید دارای ویژگی های خاص متناسب با شرایط بومی آن شهر داشته باشد.

وی ادامه داد: از جمله ویژگی هایی  که به نظر می‌رسد در انتخاب شهردار  توجه شود این است که باید استقلال داشته باشد و مدیر اداری و اجرایی باشد.

یکی دیگر از شهروندان گناوه ای گفت: شهرداری یک نهاد اجتماعی است و با فرهنگ و آداب و رسوم مردم بصورت مستقیم سروکار دارد و باید نحوه تعامل اجتماعی با شهروندان  را شناخته باشد و بداند که بسیاری از معضلات شهری با نگاه درست فرهنگی اصلاح خواهد شد.

معصومه بهروزی افزود: شهرداری می‌تواند موفق باشد که نگاه مثبتی به مقوله فرهنگی داشته باشد و بسترساز فضای شاد و نشاط و شادی در جامعه باشد و با نگاه ویژه به فرهنگ دینی مقوله ورزش  و آموزش های شهروندی و استفاده از هنر در مبلمان شهری موجبات رضایتمندی شهروندان را فراهم کند.

وی اظهارداشت: از شورای ششم انتظار داربم از تجربیات گذشته درس بگیرند و با استفاده از این مهم، برنامه‌های خود را تنظیم کنند و در تقویت نقاط قوت اصلاح در ضعف شوراهای گذشته بکوشند.

یک کارمند گناوه ای گفت: شجاعت، تبحر در اداره امور، دانایی، آگاهی، هوشمندی و توانایی از مهم‌ترین شاخص های اصلی یک شهردار است.

میثم زارعی افزود: دارابودن استقلال فکری و عملی، وابسته نبودن به جناح بندی سیاسی، داشتن تفکر اقتصادی و کارنامه موفق اقتصادی، متدین و پاکدستی، تجربه مدیریتی و کاری در امور زیربنایی، استفاده از تجربه پیشکسوتان مجرب، داشتن قدرت تامین منابع سالم برای اداره شهر با کم ترین هزینه و بیشترین بهره وری از دیگر ویژگی و شاخصه هایی است که شورای ششم در انتخاب شهردار جدید مدنظر قرار دهند.

وی اظهارداشت: امیدواریم منتخبان مردم به دور از گرایشات سیاسی و قومی با انتخاب فردی اصلح و توانمند به انتظارات و مطالبه های شهروندان این دیار عمل کنند.

باتوجه به انتظارات عمومی مردم از اعضای شورای شهر در خصوص تحول در روند شهری و خدمات رسانی باید دید که انتخاب آنها برای بالاترین  مقام خدمات شهری چه کسی و با چه ملاک و دلایلی است.

البته منتخبان شورای ششم گناوه تا قبل از شروع بکار فراخوانی عمومی جهت انتخاب شهردار منتشر کردند.

منتخبان شورای اسلامی شهر گناوه در این فراخوان اشاره کردند که شرایط احراز تصدی سمت شهردار  براساس آیین نامه اجرایی مصوب ۲۵ آذر ۱۳۹۷ هیات وزیران درنظر گرفته شده است و بعداز بررسی درخواست ها و مستندات احراز سمت شهردار، داوطلبان واجدشرایط برای شرکت در نشست انتخاب شهردار دعوت خواهند شد.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن