رپورتاژ

صافکاری گریسی چیست؟

صافکاری گریسی چیست؟ آموزش صافکاری گریسی + فیلم

صافکاری گریسی یکی از روش‌های سنتی صافکاری بدون رنگ است که در آن بخش آسیب‌دیده بدنه خودرو با گریس پوشانده می‌شود تا ابزارها به‌راحتی روی سطح حرکت کنند و رنگ خودرو آسیب نبیند و پس از آن عملیات صافکاری با ابزارهای دستی آغاز می‌گردد. این روش نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد، زیرا در صورت اجرای نادرست صافکاری با گریس، احتمال آسیب‌دیدن رنگ بدنه وجود دارد.

امروزه با پیشرفت فناوری، روش‌هایی مانند صافکاری PDR به دلیل سرعت بالاتر، کاهش خطر آسیب به رنگ، و نتایج دقیق‌تر، این روش کمتر استفاده می شود اما صافکاری گریسی روش کم هزینه تری است و همواره در کشور ما مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به آموزش صافکاری گریسی می پردازیم تا بتوانید فرورفتگی های کوچک ماشینتان را در خانه به راحتی ترمیم کنید.

اگر علاقه‌مند به آشنایی با بهترین صافکاری pdr تهران و مشاهده نمونه کارهایشان هستید، مقاله وبسایت ورناپ را مطالعه کنید.

صافکاری گریسی

صافکاری گریسی به دلیل ابزارهای ساده و هزینه پایین، به‌عنوان یک روش سنتی برای رفع فرورفتگی‌های کوچک بدنه خودرو مناسب است و از مزایای آن می‌توان به عدم نیاز به تجهیزات پیشرفته و امکان انجام در محیط‌های غیرکارگاهی اشاره کرد، اما معایب اصلی آن شامل نیاز به مهارت بالا، خطر آسیب به رنگ خودرو، و زمان‌بر بودن فرآیند است. در مقابل، صافکاری یک روش مدرن‌تر است که با استفاده از ابزارهای تخصصی و تکنیک‌های دقیق‌تر، فرورفتگی‌ها را بدون آسیب به رنگ خودرو ترمیم می‌کند. این روش سریع‌تر، کم‌ریسک‌تر، و از نظر کیفیت نتایج بهتر است، اما به تجهیزات گران‌تر و تخصص بیشتری نیاز دارد. در مقایسه، صافکاری گریسی برای شرایطی که ابزار پیشرفته در دسترس نیست مناسب است، اما برای ترمیم‌های حرفه‌ای، صافکاری  PDRگزینه برتری محسوب می‌شود.

آموزش صافکاری گریسی

صافکاری گریسی یکی از روش‌های سنتی در تعمیر بدنه خودرو است که در برخی مناطق با استفاده از ابزارهای ساده و موادی مانند گریس انجام می‌شود. این روش معمولاً برای صاف کردن بخش‌های فرورفته بدنه خودرو بدون نیاز به تعویض قطعات یا استفاده از دستگاه‌های پیشرفته به کار می‌رود.

آموزش صافکاری گریسی

مراحل کامل صافکاری گریسی:

  1. آماده‌سازی محیط و تجهیزات
  • ابزارها: چکش‌های لاستیکی یا مخصوص صافکاری، قلم‌های مخصوص صافکاری، پارچه نرم، سطل آب گرم، و گریس.
  • تمیزکاری سطح: ابتدا سطح بدنه خودرو را با یک پارچه نرم و مواد شوینده مناسب تمیز کنید تا آلودگی‌ها از بین بروند.
  1. شناسایی و بررسی فرورفتگی

نوع و عمق فرورفتگی را بررسی کنید. اگر فرورفتگی کوچک و کم‌عمق است، این روش مؤثرتر خواهد بود. برای فرورفتگی‌های عمیق یا دارای شکستگی رنگ، روش‌های دیگر پیشنهاد می‌شود.

  1. گرم کردن بدنه (اختیاری)

در صورت امکان، بدنه خودرو را با استفاده از آب گرم یا دستگاه گرم‌کن (هیتر) یا سشوار کمی گرم کنید. این کار باعث می‌شود فلز انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشد و راحت‌تر به شکل اصلی خود بازگردد.

  1. استفاده از گریس

مقداری گریس روی ناحیه فرورفته و اطراف آن بمالید. گریس به کاهش اصطکاک کمک کرده و امکان حرکت نرم ابزارها روی بدنه را فراهم می‌کند و امکان آسیب دیدن رنگ را کاهش می‌دهد.

  1. ماساژ یا اعمال فشار روی فرورفتگی
  • اگر فرورفتگی از پشت قابل دسترسی است:

از داخل خودرو (مانند باز کردن رودری یا قطعات داخلی)، ابزارهای مخصوص صافکاری مانند میله صافکاری را وارد کنید و با فشار ملایم فرورفتگی را به سمت بیرون بازگردانید.

  • اگر از بیرون کار می‌کنید:

از یک چکش لاستیکی یا قلم صافکاری استفاده کنید. با ضربات ملایم و کنترل‌شده، قسمت فرورفته را به سمت داخل یا بیرون فشار دهید.

  1. کنترل وضعیت و تکرار فرآیند

پس از هر مرحله، وضعیت را بررسی کنید تا مطمئن شوید سطح بدنه به شکل طبیعی خود بازگشته است. در صورت نیاز، فرآیند را تکرار کنید تا فرورفتگی کاملاً رفع شود.

  1. تمیز کردن گریس

پس از اتمام کار، گریس و باقی‌مانده آن را با یک پارچه نرم و مواد شوینده مناسب تمیز کنید. این کار را با دقت انجام دهید تا سطح خودرو کاملاً پاک و براق شود.

  1. پولیش و ترمیم رنگ (در صورت نیاز)

اگر در حین کار خراش‌های جزئی ایجاد شده باشد، می‌توانید از پولیش استفاده کنید. در صورتی که رنگ آسیب دیده است، رنگ‌آمیزی نقطه‌ای یا کامل را انجام دهید.

نکات مهم:

این روش برای فرورفتگی‌های کوچک و سطحی مناسب است و برای آسیب‌های شدید یا شکستگی رنگ توصیه نمی‌شود. در حین کار، از وارد کردن ضربات شدید پرهیز کنید تا از آسیب بیشتر به بدنه جلوگیری شود. اگر ابزار حرفه‌ای در دسترس ندارید، می‌توانید از یک پارچه ضخیم یا چوب نرم برای اعمال فشار استفاده کنید.

مزایا و معایب صافکاری با گریس  

 

در جدول زیر مقایسه‌ای از مزایا و معایب صافکاری با گریس خدمتتان ارائه می کنیم تا بهترین انتخاب راداشته باشید.

مزایا معایب
هزینه پایین نیاز به مهارت و تجربه بالا
عدم نیاز به تجهیزات پیشرفته احتمال آسیب به رنگ خودرو
امکان انجام در محیط‌های غیرکارگاهی زمان‌بر بودن فرآیند نسبت به روش‌های مدرن
مناسب برای فرورفتگی‌های ساده و کم‌عمق کاربرد محدود برای آسیب‌های پیچیده یا عمیق
ابزارهای ساده و در دسترس عدم تضمین کیفیت یکنواخت در نتیجه کار

صافکاری گریسی برای چه آسیب هایی مناسب است؟

  1. فرورفتگی‌های کوچک و سطحی: مناسب برای فرورفتگی‌هایی که بدون شکستگی یا ترک خوردگی رنگ هستند و عمق فرورفتگی کم باشد است.
  2. آسیب‌های بدون ترک یا خراش رنگ: این روش نمی‌تواند آسیب‌هایی که در آن رنگ خودرو ترک خورده یا از بین رفته است، به‌خوبی ترمیم کند.
  3. آسیب‌های روی بخش‌های فلزی نرم و قابل انعطاف: بخش هایی از بدنه خودرو که از فلزات نرم‌تر هستند، مانند درها، سقف یا کاپوت و انعطاف‌پذیر تر هستند، برای این روش مناسب‌ترند.
  4. آسیب‌های در دسترس از پشت: اگر فرورفتگی از داخل خودرو یا پشت بدنه قابل دسترسی باشد، می‌توان با ابزارهای ساده‌تر آن را ترمیم کرد.
  5. آسیب‌های ناشی از ضربات ملایم: ضرباتی مانند ضربه درب خودرو، برخورد با اجسام نرم یا فشار ناخواسته‌ای که منجر به ایجاد فرورفتگی شده است با این روش قابل ترمیم می باشد.

ویژگی‌های یک گریس صافکاری خوب

اغلب از گریس‌های سیلیکونی یا پایه‌لیتیوم که ویژگی‌های روان‌کنندگی خوب و مقاومت در برابر حرارت دارند، استفاده می‌شود. همچنین برخی صافکاران از روغن‌های روان‌کننده خاص (مثل روغن موتور یا موم‌های نرم) به جای گریس استفاده می‌کنند، اما گریس سنتی به دلیل قوام بیشتر ترجیح داده می‌شود.

  1. ویسکوزیته مناسب: گریس باید ویسکوزیته (غلظت) مناسبی داشته باشد تا به اندازه کافی لغزنده باشد و در عین حال به راحتی از روی سطح پاک شود.
  2. مقاومت در برابر حرارت: گریس باید در برابر حرارت ایجاد شده در حین صافکاری مقاوم باشد و خواص خود را از دست ندهد.
  3. مقاومت در برابر فشار: گریس باید بتواند در برابر فشار ابزارهای صافکاری مقاومت کند و از زیر آن‌ها خارج نشود.
  4. عدم خورندگی: گریس نباید به رنگ و سایر اجزای بدنه خودرو آسیب برساند و خاصیت خورندگی نداشته باشد.
  5. پاک شوندگی آسان: گریس باید به راحتی با آب و مواد شوینده از روی سطح پاک شود.

نتیجه گیری

به طور کلی صافکاری تقه گریسی به عنوان یک روش سنتی، با وجود سادگی ظاهری و هزینه کمتر، دارای محدودیت‌های بسیاری است. استفاده از گریس و ابزارهای دستی، نیازمند مهارت و تجربه بالایی است و نتیجه نهایی اغلب با کیفیت صافکاری‌های مدرن برابری نمی‌کند. از طرفی، صافکاری PDR به عنوان روشی دقیق‌تر و سریع‌تر، بدون نیاز به رنگ‌آمیزی مجدد، جایگزین مناسب‌تری برای صافکاری تقه گریسی محسوب می‌شود. در حالی که صافکاری تقه گریسی ممکن است برای برخی موارد خاص و فرورفتگی‌های عمیق‌تر مناسب باشد، اما به طور کلی، روش‌های مدرن مانند PDR به دلیل دقت، سرعت و حفظ ارزش خودرو، انتخاب بهتری هستند.

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن