اصفهان
ضعف حل مساله با روش گفت و گو عامل افزایش خشونت در جامعه است
[ad_1]
رضا اسماعیلی روز سهشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بطور کلی این نقص مهارتی به لحاظ فرهنگی به ساختاری می برمیگردد که افراد جامعه در آن آموزش میبینند و جامعهپذیر و فرهنگپذیر میشوند.
وی اظهار داشت: به این منظور شاهد هستیم که پنجرههای گفت و گو بسته است و افراد کمتر از زبان برای انتقال معانی، خواستهها و انتظارات خود استفاده میکنند و بیشتر تمایل به بکار گرفتن ابزار و خشونت در ارتباطات خود هستند.
این پژوهشگر اجتماعی همچنین پایین بودن سطح هوش عاطفی و “آی کیو” در جامعه به عنوان هوشی که میتواند احساسات فرد را مدیریت کند را عامل دیگری در بروز پرخاشگری و رفتارهای نامناسب رفتاری در تعاملات اجتماعی دانست.
وی یادآور شد: از سویی درون خانواده هم نظارت، تعادل و هماهنگی که باید بین اعضا باشد رو به افول است و تجلی آن مشاهده رفتارهای نابهنجار بین نوجوانان و جوانان است.
وی از دیگر عوامل مهم در این زمینه به لحاظ فرهنگی و اجتماعی را ناکافی بودن زمینهها و فرصتها برای بروز و انباشت انرژی در جامعه دانست و گفت: در این شرایط کرونایی که نوجوانان و جوانان، تغذیههای به نسبت مناسبی را دریافت میکنند ولی به لحاظ فعال نبودن فضاهای ورزشی و تفریحی، انباشتی از انرژی در درون آنها وجود دارد که نمیتوانند تخلیه کنند.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: بر این اساس نوجوانان و جوانان با تشکیل گروههای در فضاهای مجازی و شبکههای اجتماعی در برخی مواقع بحثهایی با هم دارند که به حالت عملی و نزاع منجر میشود.
وی با اشاره به انتشار گسترده کلیپ درگیری چند نوجوان دختر در اصفهان گفت: از بُعدی شاید علاوه بر شرایط سنی این نوجوانان که این مساله در جامعه برجسته نمایی و در سطح بسیار گسترده توسط شبکههای اجتماعی و رسانه ها بازنمایی شده، دختر بودن این نوجوانان و نوع پوشش و فیزیک ظاهری آنهاست که قدری با هنجارهای رسمی تفاوت دارد.
مسوول کمیته مطالعه صیانت از خانواده استانداری اصفهان افزود: مهمترین عاملی که در این زمینه وجود دارد این است که یک تغییرات نرم و آرام در درون خانوادههای ایرانی در حال اتفاق است که میزان تعاملات و ارتباطات آنها را کاهش داده و به این منظور کودکان و نوجوانان بیشتر به استفاده از فضاها و ارتباطات مجازی با دوستان و گروه همسالان خود روی آوردهاند.
وی با تاکید بر اینکه یکی از کاستیهای مهم در این زمینه در درون خانوادهها، ناکافی بودن ارتباطات، تعاملات گفتاری و احساسی بین والدین و فرزندان است.
اسماعیلی تصریح کرد: از نظر آموزشی با توجه به اینکه نظام آموزشی به لحاظ کرونا در جامعه فعال نیست و بیشتر نوجوانان و به نوعی دانشآموزان به جای فضای فیزیکی در مدرسه به ارتباط با یکدیگر در شبکههای اجتماعی سوق یافتهاند این ناهنجاریهای رفتاری را تاحدودی تشدید کرده است.
به گفته وی علاوه بر موارد یاد شده یکی از موجبههای این پدیده رفتاری، ابرازهای خودنمایی و شخصیتهای نمایشی است که برای نوجوانان بسیار مهم است که خود را به عنوان توانمند و قدرتمند در بین دیگران جلوه دهند و این امر برگرفته از الگوهایی است که از آنها به عنوان فرهنگ “کلاه مخملی” یاد میشود و در برنامههای تلویزیونی و رسانهها به عنوان یک مولفه وجود دارد.
این پژوهشگر تاکید کرد: باید این مساله رفتارهای نابهنجار در نوجوانان توسط متولیان تعلیم و تربیت، حوزه فرهنگ دینی و خانواده، کارشناسان ومشاورههای حوزههای جامعه شناسی و حقوق مورد تجزیه و تحلیل و آسیب شناسی قرار گیرد و پیامدهای آن برای جامعه بازگو شود.
وی تصریح کرد: به هر حال دور از انتظار است که بعد از این همه فعالیتهای رسانهای، تبلیغی، فرهنگ دینی و مدرسهای شاهد این پدیده نابهنجار در جامعه باشیم.
چندی پیش کلیپی از درگیری لفظی و فیزیکی چند جوان و نوجوان در یکی از بوستانهای شهری اصفهان در شبکه های اجتماعی انتشار یافت که در آن دختری جوان با قمه دیگران را تهدید میکند. دادستانی و مراجع انتظامی در پی انتشار این کلیپ دستور احضار و تحقیقات در باره افراد حاضر در این درگیری را صادر کردند.
منبع