اصفهان
قطعه باقیمانده از آزادراه کنارگذر شرق اصفهان آماده بهره برداری است
[ad_1]
به گزارش ایرنا به نقل از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیرالله خادمی روز یکشنبه گفت : ۵۵ کیلومتر از آزادراه کنار گذر شرق اصفهان حدفاصل کاشان تا جاده فرودگاه سال گذشته به بهره برداری رسید و هشت کیلومتر باقیمانده از این آزادراه امروز مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: این بخش از آزادراه تکمیل کننده کریدور آزادراهی شمال- جنوب است و حلقه اتصال این کریدور به کریدور جادهای شرق به غرب و جاده نایین محسوب میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تکمیل این بخش از آزادراه شرق اصفهان را موجب تسهیل حمل و نقل بار و مسافر استانهای شمالی کشور به استانهای اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد دانست و گفت: بهره برداری از این آزادراه موجب افزایش بهره وری آزادراه اصفهان-نطنز- کاشان است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، بهره برداری از آزادراه شرق اصفهان را موجب کاهش ۸۰ دقیقه از زمان سفر و ۳۵ کیلومتر از مسیر دانست و افزود: این آزادراه موجب کاهش مصرف بالغ بر ۱۵ میلیون لیتر سوخت در سال و ۷۳۰ میلیون لیتر در دوره ۲۰ ساله بهره برداری است و سوانح جاده ای را تا حدود ۱۵ درصد کاهش میدهد؛ همچنین آلایندههای زیست محیطی معادل ۲ میلیون تن دی اکسید کربن در دوره بهره برداری کاهش مییابد.
خادمی در خصوص عملیات اجرایی قطعه سوم این آزادراه توضیح داد و گفت: قطعه ۳ این آزادراه از ۷۰ کیلومتری نطنز آغاز و تا سه راهی مبارکه امتداد مییابد و ترافیک را به طول کامل از شهر اصفهان خارج و به سمت سه راهی مبارکه هدایت میکند؛ عملیات اجرایی این قطعه از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و امیدوار هستیم تا پایان سال بخشی از این قطعه نیز مورد بهره برداری قرار گیرد.
وی اعتبار هزینه شده برای این پروژه را هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و ارزش آن را بالغ بر ۳ هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال دانست.
پروژه آزادراه کنارگذر شرق اصفهان در سال ۱۳۵۵ طراحی و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۸۱آغاز شد و تا سال ۸۵ تنها ۲۹درصد پیشرفت فیزیکی داشت.
کار این پروژه پس از توقفی ۱۰ ساله، با حمایت صندوق بازنشستگی کشوری و امضای تفاهم نامه ای بین وزارت راه و شهرسازی و شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری در سال۱۳۹۵ به طور جدی از سرگرفته شد.
احداث آزادراه شرق اصفهان به عنوان نقطه اتصال کریدور شمال به جنوب کشور در کاهش آلایندههای زیست محیطی، صرفهجویی در مصرف سوخت، کاهش تصادفات و تلفات جانی ناشی از آن، ارتقای جایگاه استان اصفهان در حوزه ترانزیت مسافر و بار و کمک به توسعه گردشگری نقش قابل توجهی دارد و در عین حال، فاصله تهران به شیراز را تا هشتاد دقیقه و فاصله تهران به اصفهان را تا چهل دقیقه کوتاه میکند.
۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی این استان، بهعنوان چهارراه ترانزیتی، رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.
منبع