کردستان

نخستین بانک سفال و ابزار سنگی کردستان در سنندج افتتاح شد

[ad_1]

به گزارش ایرنا، مدیر پایگاه منظر فرهنگی هورامان روز سه شنبه در آیین افتتاح اولین بانک سفال و ابزار سنگی کردستان اظهار داشت: این مجموعه پس از بررسی و شناسایی ۵۰۰ محوطه باستانی در منطقه هورامان به دست آمده است.

پویا طالب نیا افزود: در فاز نخست این بانک سفال به صورت فیزیکی یک هزار و ۵۰۰ قطعه سفال و ابزار سنگی باستانی جمع آوری شده است.

وی با بیان اینکه این مجموعه در سطح کشور بی‌نظیر است، اضافه کرد: در فازهای بعدی با تکمیل مطالعات سفال‌ها و ابزارها و راه اندازی سامانه متمرکز مجموعه‌ای کامل در اختیار خواهیم داشت.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی هورامان با تاکید بر اهمیت این بانک گفت: بررسی‌های باستان شناسان در منطقه هورامان به دلیل ارائه اطلاعات دسته اول از محوطه باستانی این منطقه از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و سفال های موجود از نظر گاهنگاری متعلق به دوران نوسنگی تا دوران اسلامی و ابزارهای سنگی نیز از دوران پارینه سنگی میانی تا عصر مفرغ هستند.

طالب نیا از آمادگی کامل برای حضور پژوهشگران و فعالان حوزه باستان شناسی در این بانک خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت مطالعات و مجموعه به دست آمده، قطعا این مجموعه مورد استقبال علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

وزیر میراث فرهنگی روز دوشنبه از طریق فرودگاه سنندج وارد کردستان شد که در روز نخست سفر خود چندین طرح‌ گردشگری را افتتاح کرد و در دومین روز هم قرار است از چندین نقطه گردشگری سنندج و پایگاه هورامان بازدید داشته باشد.

طرح‌های مورد افتتاح در روز نخست این سفر شامل مجتمع تفریحی گردشگری اقامتی و پارک آبی سپهر تابناک دیواندره و کاخ موزه خسروآباد سنندج بود.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده و ۹۱۵ اثر تاریخی ثبت شده شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی بوده که ۹۱۵ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل ۷۷۸ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۵ مورد میراث طبیعی، ۹۳ مورد میراث معنوی و ۲۹ مورد میراث منقول است.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن