اجتماعیسلامت

نگهداری از ماهی قرمز در عید نوروز

پژوهشگران استرالیایی دریافتند نگهداری ماهی قرمز در تنگ ماهی و با آکواریوم ارتباط تنگاتنگی با باکتری سالمونلا دارد.

بر طبق یافته های پژوهشی در استرالیا، ماهی های آکواریومی نیز علاوه بر جنبه زیبایی که دارند و علاوه بر اینکه در محل مناسب و آب تمیزی نگهداری می شوند، می توانند برای صاحبان آنها زیان آور باشند. با توجه به اینکه ماهی قرمز در عید نوروز زیاد خریداری می شود و در اکثر خانه ها یافت می شود، مطالعه این مقاله می تواند برای بهداشت خانواده بسیار مفید باشد.

پژوهشگران استرالیایی دریافتند میکروب ماهی قرمز آنقدر زیاد است که باعث می شود تا کودکان دچار تب بالا و اسهال خونی و استفراغ و شکم درد به مدت چند روز شوند. در پی این بیماری ها، سالمونلا یکی از باکتری هایی است که در پی تماس با ماهی های قرمز و ماهی های آکواریومی منتشر می شود و می تواند خیلی خطرناک باشند.

سالمونلا در واقع نوعی باکتری در رابطه با ماهی قرمز و دیگر ماهی های آکواریومی است که با تماس مدفوع آنها تکثیر می شود. در واقع آکواریوم منبعی برای تکثیر باکتری سالمونلا است. نکته ای که قابل توجه است این است که ماهی هایی که دچار این باکتری سالمونلا شوند هیچ نشانه ظاهری در آنها نمایش داده نمی شود.

در واقع افزادی که در خانه خود آکواریوم  دارند و سن آنها نیز پایینتر است بیشتر در معرض این بیماری قرار می گیرند. همچنین افراد مسن و زنان باردار و نوزادان بخاطر پایین بودن سیستم امنیتی بدن بیشتر در معرض این بیماری خواهند گرفت.

ناگفته نماند تب تیفوئید نیز نوعی بیماری است که به واسطه باکتری سالمونلا تشکیل می شود و این تب به مراتب آسیب کمتری به بدن وارد می کند.

با توجه به موارد گقته شده توصیه می شود تماس مستقیم با ماهی قرمز برقرار نشود ولی نگهداری از آن نیز با شرایط بهداشتی منبع نمی شود،

در نتیجه با رعایت نکات بهداشتی زیر می توانید از بودن ماهی قرمز در عید نوروز لذت ببرید بدون اینکه دچار باکتری سالمونلا و بیماری های مربوطه شوید:

  1. هنگامی که با ماهی قرمز در تماس بودید دست های خود را با آب و صابون بشورید.
  2. در هنگام تمیز کردن آکواریوم از دست زدن کودکان به وسایل داخل آن جلوگیری کنید و توجه داشته باشید تا با آب آکواریوم در تماس نباشند.
  3. برای تمیز کردن آکواریوم یا تنگ های ماهی طبق دستور العمل های تعیین شده عمل شود. مثلا چند بار در ماه باید تعویض آب صورت گیرد و با از چه آبی باید استفاده شود!
  4. تنگ ماهی و یا آکواریوم را در سینک ظرفشویی و محل هایی که مربوط به نظافت وسایل شخصی و بدن است نشورید. ولی اگر مجبور به استفاده از آنها شدید حتما آن محل را ضدعفونی کنید. برای ضدعفونی کردن محل می توانید از مایع سفید کننده و آب ولرم استفاده کنید و سپس بخوبی شستشو دهید.

خبرگزاری بازتاب نو : اخبار ایران و اخبار جهان

لینک کوتاه
5/5 ( 1 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن