اصفهان

هزینه ماهانه مساجد اصفهان ۱۵ میلیارد تومان است

[ad_1]

 به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سید محمد صادق ابطحی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران خواهان تخصیص ردیف بودجه برای کمک به مساجد شد و گفت :در  ۲۵ سال گذشته امور مساجد هیچ پشتیبان و ردیف بودجه ای نداشته است اما از طریق نمایندگان مجلس اقدام کرده ایم که کمکی به امور مساجد بشود.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان تصریح کرد: امام جمعه اصفهان ماهانه حدود ۱۵ میلیون تومان از طریق  شهرداری، اوقاف و امور خیریه و بقیه مساعدت‌ها کمک می‌کند و این در حالی است که به صورت متمرکز امور مساجد تهران ۳۰ میلیارد تومان بودجه می‌گیرد.

حجت الاسلام ابطحی گفت: شناسایی ائمه جماعات و امور مساجد شناسایی، تقویت روحانیت مساجد و حمایت از ائمه جماعت، ارتقای آموزش، بینش و بصیریت سیاسی و ارزیابی ائمه جماعات هزینه دارد.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان با اشاره به اینکه اداره اوقاف می‌تواند به امور مساجد کمک بزرگی کند، افزود: تفاهم‌نامه ای با عنوان واگذاری امین اموالی موقوفات مساجد با اداره اوقاف بسته شده است تا از این طریق کسب درآمدی برای مساجد باشد.

وی ادامه داد: کرونا ضربه بسیار بزرگی به بخش درآمدی مساجد زد زیرا بابت مراسم ترحیم در مساجد هزینه دریافت می‌شد که با ورود کرونا کلیه مراسم تعطیل شد.

حجت الاسلام ابطحی با اشاره به بحث ۲ گانگی زیر مجموعه اوقاف و مساجد، اضافه کرد: در گذشته مغازه‌هایی برای وقف وجود داشتند اما اکنون بسیاری از آنها را اوقاف تصرف و سرقفلی آنها را فروخته و اجاره بهایی ناچیز دریافت می‌کند.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان درباره اداره شدن مساجد تصریح کرد: مساجد به صورت هیات امنایی و توسط افراد سالمند اداره می‌شود که در این خصوص باید حداقل ۵۰ درصد ظرفیت هیات امنای مساجد قشر جوان شوند.

وی گفت: تعالی بخشی امور مساجد در ۲ مدیریت قبلی به صورت اداری ساماندهی، سازماندهی و برنامه ریزی نشده بود و در این دوره مدیریت جدید ما شورای هماهنگی مساجد را با حضور مدیران کل راه اندازی کردیم.

حجت الاسلام ابطحی اضافه کرد: پایگاه‌های بسیج مساجد، کانون‌های فرهنگی، هیات‌های مذهبی زیر نظر سازمان تبلیغ اسلامی، گروه‌های جهادی زیر مجموعه‌هایی هستند که نیاز به وحدت رویه داشت که به طور هماهنگ اقدام کنند.

وی همچنین بیان داشت: توافق نامه‌های متعددی با اداره اوقاف و نیروی انتظامی در راستای ارتقای کیفیت مساجد منعقد شده است.

وی گفت: طبق جلساتی که با جامعه المصطفی داشته ایم برای مساجد منطقه زینبیه در نظر داریم از ظرفیت طلبه‌های افغان استفاده کنیم و با استفاده از جوان گرایی در ائمه جماعات اموراتی همچون دفاتر دعاوی را راه اندازی کنیم.

هم اینک استان اصفهان دارای  ۵ هزار  و ۲۰۰ باب مسجد است.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن