کردستان

واگذاری سد آزاد به شرکت آب منطقه‌ای کردستان نیازمند بررسی کارشناسی است

[ad_1]

به گزارش ایرنا، ابوالقاسم محمدزاده روز چهارشنبه با حضور در محل سد آزاد اظهار داشت: در خصوص تحویل این سد به شرکت آب منطقه‌ای کردستان، قبلا مکاتباتی با شرکت مدیریت منابع آب ایران، صورت گرفته و این تغییر و تحول به ارزیابی زیرساخت ها و بررسی کارشناسی زیادی نیاز دارد.

وی اضافه کرد: امیدواریم با اتمام طرح انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج، شاهد رفع طعم و بوی نامطلوب آب شرب این شهر در آینده ای نزدیک باشیم.

معاون اجرایی سد آزاد هم اظهار داشت: سد آزاد با ظرفیت ۳۰۰ میلیون مترمکعب، در سال ۱۳۹۰ آبگیری شده و در سال ۱۳۹۴ فاز اول آن به بهره برداری رسید که قرار است آب ذخیره شده در پشت سد از طریق سامانه انتقال آبی به طول ۸۸ کیلومتر به شرق استان و سامانه دیگر نیز برای تأمین آب شرب مردم سنندج با خط انتقال ۲۷ کیلومتری، به تصفیه خانه این شهر انتقال داده شود.

حجت الله محقق به انتقال آب سد آزاد به سد قشلاق براساس برنامه منابع و مصارف و به درخواست شرکت آب منطقه‌ای کردستان اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۴ حدود ۳۸ میلیون مترمکعب، سال گذشته ۵.۵ میلیون مترمکعب و سال جاری نیز حدود ۱۳ میلیون متر مکعب آب به سد قشلاق، منتقل شده است.

سد آزاد که عملیات ساخت آن از سال۱۳۸۶ آغاز و در سال ۱۳۹۰ آبگیری شد، یک سد سنگریزه ای با هسته رسی است و در کیلومتر ۴۰ جاده سنندج -مریوان و بر روی رودخانه کوماسی(آزاد) از سرشاخه های رودخانه سیروان قرار دارد.

این سد با طول تاج ۵۹۵ متر و ارتفاع ۱۲۵ متر ، امکان ذخیره‌سازی حداکثر ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب را دارد.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر است بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی هم در شرق استان با حدود ۴۰۰ میلی‌متر است، میزان بارندگی در قسمت مرکزی استان یعنی سنندج هم حدود ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه، حوضه‌های آبریز سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، حوضه های آبریز مرزی در غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، حوضه کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان کردستان ۹ مورد است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر هم در جنوب استان واقع شده است  دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شوند. 

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری از سایر سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن