کردستان

کردستان؛تعطیلات آخر هفته با طعم دود و آتش

[ad_1]

به گزارش ایرنا، تمام بهار و تابستان سال گذشته برای مردم در خانه گذشت، بخاطر کرونا جرات نداشتند از خانه بیرون بیایند و دور هم جمع شوند، سالهای قبل از آن شبهای تابستان را در پارک و فضای سبز و آخر هفته را در دل طبیعت سپری می کردند ولی کرونا که آمد ترس از ابتلا خیلی ها را خانه نشین کرد.

رفته رفته که بیشتر مردم به کرونا مبتلا شدند و ترسشان ریخت، کرونا نرفت و وجود این ویروس برایشان عادی و باعث شد تا دوباره دورهمی ها را از سر بگیرند.

آتش پای ثابت همه طبیعت گردی‌ها شده، بخشی برای پخت و پز و گاهی هم در دل شب که هوا کمی سوز دارد، برای گرم کردن خود.

سفرهای طبیعت‌گردی و اقامت در دل طبیعت برای خیلی از افراد می‌تواند یک تجربه لذت‌بخش باشد البته همه آنهایی که به طبیعت می روند دشمن آن نبوده و تعامل سازگاری با طبیعت دارند ولی یک سهل انگاری کوچک باعث می شود تا گردشگری ‌های غیر مسوولانه گاهی هزینه ‌های سنگینی را روی دوش طبیعت بگذارد.

مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی همچنان در معرض خطرات ناشی از تاثیر گذشت زمان و اعمال غیرمسوولانه مردم، مصرف بی‌رویه، استفاده نامعقول و گسترش آلودگی قرار دارند و در این میان در فصل گرما، آتش حرف اصلی را در از بین بردن چشم اندازهای طبیعی می زند.

این آتش سوزی ها در روزهای پایانی هفته و تعطیلات که گردشگری در دل طبیعت رواج پیدا می کند، بیشتر می شود که اگر ارزش اقتصادی منابع طبیعی و عرصه های جنگلی و محیط زیست برای مردم تشریح می شد، هیچکس حاضر نبود برای یک وعده غذا آینده فرزندش را خاکستر کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۹۰ تا ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها در منابع طبیعی، منشا انسانی دارد و از این میزان ۶۰ تا ۷۰ درصد به تعطیلات ک روزهای پایانی هفته مربوط می‌شود.

گردشگران و طبیعت‌گردها با آتش روشن کردن در جنگل‌ها و انداختن ته سیگار و یا اشیایی که نور را منعکس می‌کند موجب آتش‌سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع می‌شوند.

روشن کردن آتش در طبیعت برای تهیه غذا و نوشیدنی رواج دارد و کسانی که به طبیعت می‌روند فکر می‌کنند اگر آتشی روشن نکنند تفریحشان جور نمی‌شود و یا نهایتا اگر خیلی به فکر طبیعت باشند با خودشان زغال همراه می‌برند ولی درصد بالایی از طبیعت‌گردها با شکستن شاخه درختان آتش به پا می‌کنند.

بعد از رفتن آنها آتش زیر خاکستر بر اثر وزش باد دوباره شعله‌ور می‌شود و در چشم به هم زدنی چندین هکتار از مراتع و جنگل‌ها را دود می‌کند.

تعطیلات آخر هفته با طعم دود و آتش

۶۴ درصد آتش سوزیهای کردستان در روزهای تعطیل

طبیعت زیبای کردستان هر بیننده ای را به سوی خود جذب می کند و غیرممکن است بهار و تابستان را در این استان زیبا باشی و به دل طبیعت نزنی.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: یک هزار و ۶۵۰ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان امسال درگیر حریق شده است که طبق بررسی‌های به عمل آمده غالب آتش سوزیهای حادث شده در جنگل‌ها و مراتع استان در خارج از ساعات کاری اداری و روزهای پایانی هفته و ایام تعطیلات بیشتر بوده است.

سعدی نقشبندی افزود: یک هزار و ۳۷ هکتار از مساحتی که دچار آتش سوزی شده، یعنی ۶۴ درصد مناطق درگیر حریق به روزهای تعطیل اختصاص دارد.

وی گفت: از آنجایی که بعدازظهرها وزش باد شدت می یابد مردم باید توجه کنند که در این زمان به هیچ عنوان آتش روشن نکنند چون با کوچکترین بی احتیاطی، به علت وزش باد سطح وسیعی از جنگل و یا مرتع در آتش خواهد سوخت و غیر فابل کنترل خواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه کرد: طبیعت گردها برای پخت و پز و تهیه غذا از لوازم گاز سوز قابل حمل استفاده کنند و در صورتی که مجبور به روشن کردن آتش هستند حتماً از درختان اطراف فاصله گرفته، گیاهان علوفه ای خشک شده را از محل استقرار آتش دور کرده و در پایان استفاده از آتش، با اطمینان از خاموش شدن آن به وسیله آب و یا خاک، محل را ترک کنند.

نقشبندی با بیان اینکه پیشگیری و مدیریت اطفای حریق در عرصه‌های منابع طبیعی نیاز به مشارکت همگانی دارد، تاکید کرد: مردم، همیاران و دوستداران طبیعت با مشاهده کمترین دود یا آتش سوزی بلافاصله با ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی از طریق شماره تلفن شبانه روزی ۱۵۰۴ تماس بگیرند و با توجه به اینکه اغلب آتش سوزیها در عرصه های منابع طبیعی در مناطق دور دست شهر و روستا اتفاق می افتد تا رسیدن گروههای اطفای حریق با رعایت کامل نکات ایمنی از گسترش حریق جلوگیری کنند.

تعطیلات آخر هفته با طعم دود و آتش

آتش زدن مزارع گندم

کار برداشت گندم که به پایان می رسد، برخی کشاورزان بقایای گیاهی را آتش می زنند تا به قول خودشان کشت و زرعشان برای سال بعد قوت بگیرد.

مسوول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اظهار داشت: برخی از کشاورزان به اشتباه بقایای گیاهان در مزارع را آتش می زنند اما این اقدام تاثیری بر اهداف مدنظر ندارد و فقط باعث سوختن و از بین رفتن گیاهان می شود.

پیمان فتاحی اضافه کرد: به همراه این آتش زدن، بافت خاک نیز آسیب می‌بیند و در برابر باران و باد بسیار سست شده و با کمترین باران، شاهد فرسایش خاک و بروز سیل خواهیم بود.

وی تاکید کرد: همچنین تعداد بسیار زیادی از گونه های جانوری موجود نیز در اثر آتش و حرارت آن از بین خواهند رفت.

تعطیلات آخر هفته با طعم دود و آتش

قانون در برابر متخلفان

مسوول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: برابر ماده ۲۰ “قانون هوای پاک” مرتکبین آتش سوزی مزارع به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد و علاوه بر این ماده قانونی در خصوص آتش زدن درختان جنگلی، بوته‌ها، بقایای گیاهی در مزارع و باغات، بر اساس ماده ۶۷۵ و ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲ و ۲۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۴۵ و ماده ۴۷ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، آتش زدن جنگل و مرتع جرم محسوب می‌شود.

فتاحی یادآور شد: اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، فرهنگ سازی، آموزش، توانمندسازی و گسترش مشارکت مردم در طرح‌های منابع‌طبیعی در تمام برنامه های منابع طبیعی و آبخیزداری استان مورد تاکید است.

وی افزود: به همین منظور نخستین جشنواره منابع طبیعی و رسانه با هدف اشاعه، گسترش و نهادینه کردن فرهنگ حفاظت، احیای توسعه، اصلاح و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی و رشد و تعالی سواد رسانه‌های استان ، مردم و بهره برداران در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری برگزار می شود.

تولید و پخش انیمیشن های آموزشی نمایشهای طنز و گزارشات خبری در شبکه های اجتماعی و صدا و سیما، تولید اینفوگرافی های آموزشی پیشگیری از حریق و رفع تصرف، توزیع تراکت و انتشار پیام در اماکن عمومی و فضای مجازی و نقاط بحرانی و نصب پوستر و بنر برای فرهنگ‌سازی، از جمله دیگر اقداماتی بود که مسوول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان به آن اشاره کرد.

آینده دودی طبیعت

اگر امروز از گرمای هوا کلافه شده و طبیعت را تنها راه آرامش خود می دانیم، نیم نگاهی هم به نهالهایی داشته باشیم که قرار است فردا بر سر فرزندانمان سایه بیاندازد و آنها را در عصر صنعت، در آغوش خود به آرامش برساند.

این روزها اگر در دل طبیعت آتشی روشن کردیم، یادمان باشد، آینده منابع طبیعی با روند کنونی تخریب و تصرف کمی دودی به نظر می رسد و اگر امروز غیرمسوولانه عمل کنیم، روزگار نسل فردا به داغی زغال خواهد بود.

از مجموع ۸۱ هزار بهره بردار عرصه‌های منابع طبیعی در کردستان ۶۷ هزار خانوار بهره بردار بخش مراتع و ۱۴ هزار بهره بردار عرصه جنگلی کردستان است.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می‌آید، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل‌های این استان بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار گرفته است.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن