تهران

کرونا در پایتخت؛ از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود

[ad_1]

به گزارش ایرنا، در هفته ای که گذشت آمار مرگ و میر در کشور و پایتخت رکورد شکنی کرد اما با این وجود برخی از هموطنان همچنان به هشدارهای بهداشتی بی توجهی می کنند و با اعمال و رفتار خود نشان می دهند حتی بیماری کووید – ۱۹ و قدرت سرایت و میزان کشندگی آن را باور نکرده اند و از این رو خود را موظف به رعایت پروتکل های بهداشتی برای قطع زنجیره ویروس کرونا نمی دانند.

با شیوع گسترده ویروس دلتا در کشور و تهران که موجب پیدایش پیک پنجم کرونا در نقاط مختلف شده است به مراتب توصیه به رعایت پروتکل‌ها در اماکن عمومی مثل پارک ها، مراکز خدماتی و نهادهای خدمت‌رسان بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است، اما این مهم در یک گشت و گذار در شهر و بویژه در شب ها، نشان می دهد، انگار نه انگار که کرونایی وجود دارد و به عبارتی شهروندان بیماری کشنده کرونا که روزانه خانواده های بسیاری را عزادار می کند را باور نکرده اند و پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند.

حضور در دورهمی های خانوادگی در پارک ها و منازل، سرو غذا در فست فودی ها، رستوران ها و پیتزا فروشی ها، نزدن ماسک، باز بودن استخرها و امکان ورزشی خصوصی، سوار کردن مسافر در اتوبوس ها و متروهای شهری بیش از ظرفیت در شرایط کرونایی، صف های طولانی در میادین میوه و تره بار و فعالیت، مغازه های عمده فروشی بدون رعایت موارد بهداشتی از جمله مواردی است که شهروندان در شرایط سخت کرونایی و بی توجه به پروتکل های بهداشتی آن را انجام می دهند و اجازه نمی دهند زنجیره شیوع ویروس کرونا قطع شود.

بی توجهی به کرونا در رستوران‌های تهران

شیوع ویروس کرونا در پایتخت و توصیه های پزشکی در این زمینه از جمله پرهیز از حضور در اماکن عمومی و صرف غذا در رستوران ها، این روزها تاثیر خود را بطور جدی از دست داده است و مشتریان بی توجه به بیماری کووید – ۱۹ شب ها در برخی رستوران ها، کافه ها و فست فودی ها، غذا میل می کنند.

در این میان کافه دارها و رستوران داران با تاکید بر اینکه پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند از حضور مشتریان استقبال می کنند و معتقدند که در فضای بازی که مشتریان غذا سرو می کنند، ویروس سرایت نمی کند.

مسئول یکی از کبابی های خیابان شریعتی تهران به خبرنگار ایرنا گفت: تاثیر ویروس کرونا مدتی بود که موجب کسادی کسب و کارم شد اما اکنون مدتی است که کمتر از سوی مراکز بهداشتی به ما ایراد گرفته می شود و بازار خوبی داریم و تاثیر ویروس کرونا بر کسب و کار ما به حداقل ممکن رسیده است.

وی با تاکید براینکه هم از طرف ما و هم از طرف مشتریان پروتکل ها رعایت می شود،  افزود: هر روز که می گذرد، وضع بهتر می شود و مشتریان ما در چند روز اخیر بطور چشمگیری افزایش یافته به شکلی که در برخی شب ها جا برای سرویس دادن به مشتریان نداریم و در برخی مواقع هم مواد خوراکی پیش بینی شده به خاطر ازدحام جمعیت تمام می شود و نمی توانیم به مشتریان سرویس ارائه کنیم.

کرونا در پایتخت؛ از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود

جولان کرونا در مترو پایتخت

در شرایطی که ویروس دلتا در همه کشور و پایتخت جولان می دهد و روزانه ده ها و صدها نفر را روانه بیمارستان ها می کند، مشاهدات میدانی خبرنگاران ایرنا نشان می دهد که مترو تهران نه تنها خلوت نشده است، بلکه شلوغ تر از روزهای قبل شده و رفت و آمدهای بی شمار در این شهرزیرزمینی نشان می دهد که گویی کرونایی در ناوگان حمل و نقل عمومی وجود ندارد.

 ایستگاه هفت تیر از جمله مراکزی است که مسافران زیادی برای رفت و آمد به نقاط مختلف شهر وارد این خط می شوند و حجم زیادی از مسافران این وسیله را به تاکسی و اتوبوس ترجیح می دهند.

این روزها در ساعات اولیه صبح و عصر این شهر زیر زمینی میهمان هزاران نفر از  شهروندانی است که اغلب برای رفت و آمد از این وسیله استفاده می کنند.

در داخل ایستگاه ها و قطارهای مترو انگار سویه دلتای کرونا وجود ندارد و مسافران بدون رعایت فاصله اجتماعی بر روی صندلی های ممنوعه نشسته و در راهروهای مترو نیز مسافران در کنار هم ایستاده اند.

برخی از مسافران نیز بدون ماسک در داخل مترو ایستاده اند و اعتراض به آنها نیز می تواند به یک درگیری و بگو مگوی شدید ختم شود؛ و براین اساس کسی به افرادی که ماسک ندارند اعتراضی نمی کند.

مسافری که بسیار نگران از وضعیت شیوع کرونا و مرگ و میر در تهران است در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: در روزهای اخیر هم حجم مسافران زیاد شده و هم بی توجهی به پروتکل های بهداشتی افزایش یافته است.

وی بدون معرفی خود افزود: احتمالا حضور انبوه مسافر مترو بخاطر وجود گرمای زیاد و مجهز بودن این ناوگان به سیستم های سرمایشی باشد اما اینکه چرا برخی ها کرونا را باور نمی کنند در تعجب هستم.

این شهروند افزود: هفته ای یک بار مجبورم از مترو استفاده کنم اما در طول هفته همیشه استرس دارم که نکند به کرونا مبتلا شده باشم و یا نکند ناخواسته ناقل این بیماری به خانواده و موجب مرگ عزیزانم شوم.

کرونا در پایتخت؛ از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود

بی‌توجهی به کرونا در ناوگان اتوبوسرانی

با وجود شیوع روز افزون ویروس کرونا در پایتخت، ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوس رانی تهران نیز به گفته مسافران به پروتکل های بهداشتی بی توجهی می کند و عامل شیوع بیماری کووید – ۱۹ می شود.

مسافر خط رسالت – میدان قدس تهران در گفت و گو با ایرنا با انتقاد از رانندگان این خط و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی گفت: اتوبوس ها باید براساس موارد بهداشتی حداقل مسافر را جابه جا کنند اما این اتوبوس ها شاید در ایستگاه مبدا که بازرسان حضور دارند حد نصاب مسافر را رعایت کنند اما در طول مسیر این تعداد به حداکثر می رسد.

وی گفت: بیشتر مسافران در داخل اتوبوس ماسک استفاده می کنند اما برخی از مسافران از زدن ماسک خودداری می کنند و راننده نیز به آنها تذکر نمی دهد.

یکی از رانندگان خط رسالت – میدان قدس هم درباره بی توجهی مسافران به رعایت پروتکل ها و نزدن ماسک ابراز نارضایتی کرد و گفت: ماسک زدن و رعایت موارد بهداشتی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

وی درباره رعایت نکردن حدنصاب مسافر در شرایط کرونایی نیز گفت: شرکت واحد باید برای اجرای این پروتکل ها به رانندگان کمک کنند نه اینکه با بخشنامه و دستور العمل به قشر راننده فشار بیاورند تا تعداد مسافران خود را کاهش دهند اما در بحث دخل و خرج، راننده را با هزینه های بالا رها کنند.

 به گفته متخصصان ویروس کرونا با گذشت زمان و تکثیر در جوامع انسانی دچار جهش (موتاسیون) و تغییر می‌شود و تمامی گروه‌های سنی از جمله کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کند.

 در موج پنجم کرونا و با ویروس دلتا بیشتر کودکان درگیر و بستری می‌شوند و درگیری ریه شدیدتر است.

گونه‌های مختلف ویروس کرونا برای گروه سنی اطفال خطرآفرین بوده و از خصوصیات نوع جدید آن که دلتا نام دارد، احتمال بیشتر ابتلای کودکان و نوجوانان به آن است و والدین باید بیش از پیش مراقب فرزندان خود باشند؛ موضوعی که محققان نیز به تازگی توصیه کرده و خواسته اند که تمام کودکان بالای ۲ سال از ماسک استفاده کنند.

کرونا در پایتخت؛ از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود

کرونا همنشین دورهمی‌های پارک

موضوع مهمی که به هیچ عنوان در بین خانواده ها رعایت نمی شود و گشت و گذری در پارک ها نشان می دهد که ماسک زدن کودکان موضوعی است که به هیچ عنوان مورد توجه خانواده ها نیست.

پارک مجیدیه شمالی از جمله پارک هایی است که شب ها محلی برای حضور صدها خانواده تهرانی است که بدون رعایت پروتکل ها و در فاصله های بسیار کم از یکدیگر بساط می گسترانند و تا پاسی از شب کودکان بدون ماسک در ارتباط با هم سن سالان خود هستند؛ این کودکان یا خود قربانی کرونا و یا ناقل آن می شوند.

پدری، که فرزندان خود را به پارک آورده به ایرنا اظهار داشت: بچه های من هفت ساله و چهار ساله هستند و اوایل مادرشان در خانه با بازی های رایانه ای، کتاب و برنامه کودک سرگرمشان می کرد، اما الان بعد گذشت ۲ سال از شیوع کرونا دیگر در خانه نمی مانند.

او که خود را نادری معرفی کرد، ادامه داد: راستش دیگر اعصاب اوایل را نداریم و تن به خواستشان می دهیم و هرشب ۲ ساعتی به پارک می آییم تا انرژی بچه ها تخلیه شود و کمتر در خانه سر و صدا کنند؛ در این شرایط نگران اعتراض صاحبخانه هم هستیم.

پیرزنی در گوشه ای از پارک نشسته و من گمان می کنم تنها به پارک آمده است، اما بعد متوجه می شوم نوه نوجوانش را به پارک آورده تا چند ساعتی در کنار دوستانش باشد.

این مادربزرگ به ایرنا گفت: من یک معلم بازنشته هستم و نوه شانزده ساله ام در خانه نمی ماند و مدام بهانه می گیرد تا در کنار دوستانش باشد و من متوجه فشار روحی که به نوجوانان در این دوره وارد می شود هستم.

وی اضافه کرد: تنها کاری که در این شرایط خطرناک از دستم بر می آید این است که خودم هم همراهش بیایم تا مراقب باشم به خوبی پروتکل های بهداشتی را رعایت کند.

این مادربزرگ افزود: امیدوارم هرچه زودتر همه هموطنانم در هر سن و شغلی که هستند واکسینه شوند. من خودم متولد سال ۳۳ هستم و واکسینه شده ام، اما در انتظاریم که فرزندانم و نوه هایم هم در مقابل این ویروس واکسینه شوند.

میزان پروتکل های بهداشتی تهران به ۵۲ رسیده است

در همین ارتباط فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت به پیچیدگی های سوش دلتای کرونا و درمان سخت آن به شهروندان تهرانی هشدار داد و گفت: مردم باید کماکان رعایت پروتکل های بهداشتی را به طور جدی رعایت کنند؛ حتی افرادی که هر ۲ دُز واکسن را دریافت کرده اند هم احتیاطات لازم را به کار ببرند.

دکتر علیرضا زالی از رسانه های عمومی خواست در راستای افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی، به اقناع سازی افکار عمومی و آموزش های همگانی بپردازند و خاطرنشان کرد: در هر مقطعی که همراهی و همگامی مردم را با مصوبات و مداخلات در تهران و سایر استان ها داشتیم شاهد دستاوردهای موثر در راستای مقابله با کرونا بودیم.

زالی با یادآوری اینکه سوش دلتا با سایر سوش ها تفاوت دارد، تاکید کرد: نبرد با این سویه مستلزم ارتقای سطح دانش همگانی جدید از نظر نحوه انتقال و سرایت بیماری و اعمال پروتکل های بهداشتی است.

به گفته زالی، اگر با کمک و همراهی مردم بتوانیم میزان رعایت پروتکل های بهداشتی را افزایش دهیم به طور قطع وضعیت بیماری در تهران بهبود خواهد یافت و تعداد بیماران کاهش می یابد.

وی یادآورشد: براساس آخرین آمار در حال حاضر میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در تهران ۵۲ درصد است که باید با همراهی و همگامی بیشتر مردم، اقناع افکار عمومی و ارتقای آموزش های همگانی افزایش یابد تا موفق به کنترل و مهار بیماری شویم.

کرونا در پایتخت؛ از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود

افزایش سرعت واردات واکسن

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران به سرعت بخشیدن واردات واکسن کرونا در هفته های آتی اشاره کرد و گفت: شرایط مناسب تری برای واکسن کرونا فراهم شده است.

زالی گفت: عدد مولد پایه که نشان دهنده وضعیت کنترل بیماری است هم اکنون در تهران بالای یک است و هر زمان این عدد به یک یا زیر آن برسد می توان کاهش شاخص ها را پیش بینی کنیم بنابراین برای هفته آتی نیز کماکان تهران در وضعیت قرمز است.

زالی تاکید کرد: برنامه ریزی ما در تهران به گونه ای بود و متعهدانه تلاش کردیم تا شهروندان تهرانی هر دو دُز واکسن را از یک برند دریافت کنند.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: اگر امروز بنا داریم تلاش مضاعف جدیدی را در حوزه واردات واکسن رقم بزنیم نافی تشکر و قدرشناسی از خدمات مجموعه های ذی مدخل در بحث واکسیناسیون نیست.

وی موضوع واکسن را یک چالش مهم برشمرد و افزود: باید بدانیم که ویروس کرونا یک ابرچالش جهانی است و صرفا مربوط به کشور ما نیست و مشکلات و چالش های بسیاری نیز در این راستا وجود دارد.

تهران و ۳۳۵ شهر کشور در وضعیت قرمز کرونا

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز روز جمعه (۲۲ مردادماه) گزارشی از مرگ و میر در پایتخت گزارش نکرد اما براساس آمارها اعلام کرد: ۵۲۷  بیمار مبتلا به کووید – ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع فوت شدگان به ۹۶ هزار و ۷۴۲ نفر رسید.

براساس این گزارش از روز پنجشنبه تا روز جمعه ( ۲۲ مردادماه ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۱۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۷۰۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید – ۱۹ در کشور به چهار میلیون و ۳۵۹ هزار و ۳۸۵ نفر رسید و تا کنون سه میلیون و ۶۷۴ هزار و ۵۳۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

تاکنون ۱۴ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۶۴۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۶۱۰ هزار و ۷۷۵ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۸ میلیون و ۵۶ هزار و ۴۱۷ دُز رسید.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن