تهران
کسب دانش فنی حمل ونقل انبوهبر نیاز امروز کشور است
[ad_1]
به گزارش خبرنگار دانشگاه وآموزش، مجید رستمی روز یکشنبه در رویداد مجازی تبادل فناوری در حوزه حمل ونقل نوین در محل صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: پرداختن به موضوع حمل ونقل عمومی با توجه به شرایط خاص حمل ونقل “انبوهبر” پیچیده است.
وی بیان کرد: حمل ونقل انبوه بر در کشور تاکنون وارداتی بوده است و کسی باور نمیکرد که روزی به این باور برسیم که پروژه “قطار ملی” را با تکیه بر توان متخصصان و توانمندان کشور تعریف و اجرایی کنیم.
رستمی ادامه داد: تامین و تهیه قطعات فناورانه این صنعت یکی از چالشهای کشور است؛ آن چیزی که چرخ این صنعت را به پیش میراند، پتنتها و دانش فنیهایی است که در اختیار ما نیست و باید با استفاده از متخصصان کشور این نیاز را مرتفع کنیم. اعمال تحریمها باعث شد که این نیاز احساس شود و به سمت استفاده از توان داخلی برویم.
قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری مترو تهران ادامه داد: شرکت بهره برداری مترو تهران در این زمینه تاکنون اقدام به برگزاری سه دوره نمایشگاه ساخت داخل کرده که طی آن بیش از ۱۵۰ قطعه های تک که به دست متخصصان داخلی تولید و عرضه شده در معرض دید قرار داده شده است که این گام مهمی در تامین قطعات حمل و نقل بوده است.
وی افزود: با این تلاشها امروز به جایی رسیدهایم که نیاز داریم ساختارهای دانش بنیان کشور بتوانند به پتنتهای خارجی ورود کنند و با کسب دانش فنی، کشور را در این حوزه یاری رسانند.
رستمی برگزاری رویداد تبادل فناوری در حوزه حمل و نقل را از سیاستگذاریهای مدیران ارشد شرکت بهره برداری مترو دانست و یادآور شد: بر ساخت داخل تجهیزات و قطعات مورد نیاز مصر هستیم و انعقاد ۱۲ قرارداد نمادین در این رویداد نشانهای از رویکرد به ساخت داخل است.
وی تاکید کرد: روند اداری تبدیل این تفاهم نامهها در شرکت بهره برداری مترو تهران ظرف هفتههای آینده طی خواهد شد.
رستمی، با تاکید بر ضرورت استانداردسازی محصولات داخل در زمینه حمل و نقل انبوه بر، گفت: در زمینه استاندارد سازی و ایجاد سایتهایی برای تست و آزمون قطعات این صنعت ضعفهایی داریم، محققانی که وارد حوزههای “های تک” میشوند به پلتفرمها و زیرساختهایی برای آزمون کیفیت قطعات نیاز دارند.
قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری مترو تهران با بیان اینکه حفظ جان انسانها در متروسازی در دنیا حرف اول را میزند، ادامه داد: این در حالی است که انجام بسیاری از تستهای داغ در کشور امکان پذیر نیست و این موضوع ما را به چالش میکشاند.
وی یادآورشد: در این زمینه دستگاههای مرتبط مانند صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی زمینهای را در کشور فراهم کنند تا در کشور امکان انجام تستهای صحت سنجی و کیفیت سنجی فراهم شود تا محصولات تولید داخل در اختیار بهره برداران قرار گیرد.
منبع