اصفهان

کشورهای شمال ایران بازار خوبی برای محصولات بهداشتی و محیط زیستی ماست

[ad_1]

آرمان معتمدی، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: توانمندی‌های بسیاری در شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کشورمان در این بخش ها وجود دارد که می‌توانند با شناخت مناسب بازار کشورهای هدف برای صادرات محصولات خود اقدام کنند.

این کارشناس بازرگانی با تاکید بر اینکه کشورهای  قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و روسیه بازار هدف مناسبی برای صادرات محصولات دانش بنیان کشورمان هستند، اظهار داشت: نیروهای متخصص زیادی در کشورمان داریم و محصولات دانش بنیان ما قابلیت صادرات و رقابت با محصولات مشابه خارجی با قیمت تمام شده کمتر را دارند.

وی با تاکید بر اینکه محصولات دانش بنیان ما براحتی می تواند در بازار خلیج فارس وارد رقابت با محصولات سایر کشورها شود، تصریح کرد: تنها محدودیت ما بحث تراکنش‌ مالی است که برای رفع آن نیاز به اتخاذ تدابیر بیشتر و کاربردی توسط دولت و نهادهایی مانند اتاق های بازرگانی وجود دارد.

معتمدی، یکی از لازمه‌های توسعه صادرات غیرنفتی به کشورهای منطقه را آشنایی با اصول تجارت جهانی، صادرات و واردات و استانداردهای بازار کشورهای هدف دانست و تاکید کرد: مدیران و کارشناسان شرکت های دانش بنیان باید دوره های آموزشی و مشاوره لازم در این زمینه را بگذرانند که پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در این پیوند نقش اساسی دارند.

وی با بیان اینکه برخی نهادها مانند شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز می‌توانند برای کمک به صادرات محصولات دانش بنیان در کشورهای هدف بازاریابی کنند، اضافه کرد: فعالان شرکت های دانش بنیان نیز نباید همواره منتظر اقدامی از سوی دولت باشند بلکه خود آنها نیز می توانند با گذراندن دوره‌های آموزشی و استفاده از مشاوره‌ها و تجارب موجود بعنوان مشاور اقتصادی در سطح بین‌الملل فعالیت کنند.

وی با اشاره به سفر هیات تجاری ایران به کشور قرقیزستان در یک ماه گذشته گفت: در این سفر شرکت‌های دانش بنیان کشورمان حضور موفقی در برقراری ارتباط با بخش‌های مختلف اقتصادی و خدماتی قرقیزستان و مذاکره با آنها داشتند.

معتمدی با بیان اینکه این مذاکره‌ها در شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان با حضور مسوولان این کشور برگزار شد، افزود: این مذاکره ها درباره سرمایه‌گذاری مشترک در مناطق آزاد تجاری با حمایت‌ مالی شهردار بیشکک، انتقال دانش فنی و ایجاد بازارهای جدید در کشور قرقیزستان صورت گرفت.

وی افزود: در این سفر، مذاکراتی برای انتقال دانش فنی محصول فناورانه شرکت متبوع وی (کاشفان نیلفام) یعنی بسته‌های نوین تصفیه فاضلاب با رویکرد زیست محیطی انجام شد.

معتمدی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته این محصول به کشورهای دیگر مانند افغانستان نیز صادر شد زیرا این کشورها هم با معضل خشکسالی مواجهند و نیاز به تصفیه پساب با روش های زیست محیطی برای استفاده در کشاورزی دارند.

قرقیزستان با حدود ۶ میلیون نفر جمعیت در شمال شرقی آسیای مرکزی واقع شده‌ است.

به گزارش ایرنا، اصفهان بعنوان استان پیشرو در راه‌اندازی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری که نخستین زمینه‌های رسمی شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان را بوجود آورد حدود ۱۰ درصد از واحدهای فناور و دانش‌بنیان کشور را در خود دارد و دومین استان کشور در این زمینه است.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بعنوان نخستین سازمان مؤسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور، فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۸۰ با هدف حمایت و هدایت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان آغاز کرد.

اکنون بیش از ۵۸۰ شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور با اشتغال بیش از هفت هزار و ۸۰۰ دانش‌آموخته دانشگاهی در این شهرک مستقر است.

این شهرک دارای سه پارک علم و فناوری، هشت مرکز رشد فناوری، پنج مرکز نوآوری و شکوفایی و مرکز علم و فناوری کودکان و نوجوانان در سطح ۵۲۰ هکتار است.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن