اصفهان

یک کارشناس دین: هیات عزاداری نمی‌تواند سکولار باشد

[ad_1]

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عصر یکشنبه در همایش طلایه‌داران تبلیغ در گلستان شهدای اصفهان، با اشاره به ضرورت آسیب شناسی مجالس عزاداری افزود: امروز آسیب‌های محتوایی و شکلی ۲ نوع آسیبی است که به مجالس حسینی ضربه می‌زند.

وی تصریح کرد: فراموش شدن هدف قیام امام حسین(ع) که همانا نجات انسان‌ها از جهالت بود و سکولار فرض کردن مراسم عزاداری ۲ نوع آسیب محتوایی است که مُبلغان دینی باید به این مساله توجه لازم را داشته باشند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه منطق سخنرانان دینی باید عقلانی باشد، تاکید کرد: بیان برخی سخنان بدون منطق چه بسا موجب وهن دین و تمسخر دشمنان خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: البته شیعه از تمسخر دشمنان دین نمی‌ترسد زیرا چه بسا دشمن نماز و روزه را نیز تمسخر کند ولی نماز و روز مبنای عقلی و مُتقن دارد ولی بیان برخی سخنان بی‌منطق و انتشار آن در فضای مجازی، حربه ای برای وهن اسلام و شیعه است.

حجت الاسلام رفیعی با بیان‌اینکه مراسم عزاداری نباید سکولار فرض شود، تاکید کرد: مردم مسلمان ایران برای اسلام انقلاب کردند و صدها هزار شهید، جانباز و ایثارگر در این راه خون خود را فدا کردند لذا نباید سکولار بود و از اصل انقلاب و نظام اسلامی دفاعی نداشت.

وی در باره آسیب شکلی عزاداری‌ها نیز گفت: انجام برخی امور خرافی و برخی اشکال عزاداری نیز موجب ضربه‌زدن به دین است و باید در این زمینه نیز آگاهی بخشی داشت.

این کارشناس دینی با اشاره به ضرورت تبیین ویژگی های یاران امام حسین (ع) در مراسم عزاداری اظهار کرد: مُبلغان دینی باید ویژگی‌هایی همچون ولایتمداری، یقین، شجاعت، رشادت، دشمن شناسی، بصیرت، آزادی خواهی، حریت، عبودیت و بندگی را در برنامه های تبلیغی خود تبیین کنند.

ضرورت توجه ویژه مبلغان دینی به رعایت موازین کرونایی 

 رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نیز در این همایش با اشاره به ویژگی‌های تبلیغ در شرایط کرونایی گفت: مُبلغان دینی باید توجه ویژه ای به رعایت موازین بهداشتی و پیشگیرانه کرونایی داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول احمدیان افزود: مسائل اقتصادی و فرهنگی و مشکلات کرونا شرایط جدیدی را بوجود آورده است که باید با تدبیر این شرایط ویژه را مدیریت کرد لذا هم باید به وظیفه تبلیغی خود عمل کرد و هم لازم است با مراعات دستورالعمل‌ها به نحوی مجالس برگزار شود که خطر جانی و بهداشتی برای فرد و جامعه بوجود نیاید و ضامن کسی نباشیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: همچنین با توجه به اینکه روحانیت الگوست و ممکن است افراد مُغرض از تشکیل جلسات سواستفاده کنند باید رعایت دستورالعمل‌ها از جمله زدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری در ظاهر نیز مشهود باشد.

وی امیدبخشی به مردم و حمایت از آرمان‌های انقلاب، بیان احکام الهی، توجه به قرآن و دعوت آحاد مردم به اُنس با قرآن، امتداد فعالیت‌های تبلیغی در فضای مجازی را از دیگر ضروریات تبلیغات دینی در ماه محرم برشمرد.

ضرورت تبیین زیبایی معارف دینی با پشتوانه عقلی 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این همایش با بیان اینکه دین اسلام دین عقلانی است و تمام معارف آن پشتوانه عقلانی دارد، گفت: زیبایی معارف دینی باید با پشتوانه عقلی تبیین شود.

آیت الله سیدابوالحسن مهدوی تصریح کرد: حتی تقلید از فقیه نیز با حکم عقلی رجوع به کارشناس و متخصص الزام دارد.

وی تصریح کرد: رجوع به کارشناس و متخصص بهداشتی برای مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا نیز یک دستور عقلی است که دین نیز بر آن تاکید دارد.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: بر این اساس همانطور که ما در انجام احتیاط های بهداشتی به کارشناسان و متخصصان بهداشتی مراجعه می‌کنیم، اعضای ستاد کرونا نیز لازم است برای بررسی ابعاد معنوی و دینی این مساله به کارشناس دینی مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: اگر پشتوانه عقلی معارف دینی اسلام بخوبی بیان شود برای مخاطب شیرینی دارد و از درون برای او الزام عقلی بوجود می‌آورد لذا اگر کسی با حجاب مخالف است بواسطه آن است که مبانی و پشتوانه های عقلانی این دستور برای او تبیین نشده است

عضو خبرگان رهبری افزود: تبیین پشتوانه عقلانی دین وظیفه روحانیت و مبلغان دینی است و اگر در جامعه افرادی هستند که بدلیل ندانستن این پشتوانه‌ها با برخی از احکام الهی مثل حجاب مخالفت می کنند بخاطر آن است که ما بخوبی نتوانسته ایم این مبانی عقلی را برای او تبیین کنیم.

به گزارش ایرنا، همایش طلایه داران تبلیغ با حضور مُبلغان دینی از دستگاه های تبلیغی از جمله دفتر تبلیغات اسلامی، اداره کل تبلیغات اسلامی، مرکز رسیدگی به امور مساجد، نمایندگی ولی فقیه در سپاه، اداره کل اوقاف و امور خبریه اصفهان و مرکز مدیریت حوزه علمیه در گلستان شهدای اصفهان با رعایت موازین بهداشتی برگزار شد.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن