اصفهان

۲۴ سازه آبخیزداری در شهرستان فریدن احداث شد

[ad_1]

حسین کرکوندی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرناافزود: این سازه‌های آبخیزداری، دارای گنجایش نگهداری ۳۴ هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب را به‌منظور نفوذ و تغذیه سفره‌های زیرزمینی است.

وی افزود: سازه‌های آبخیزداری احداثی و در حال احداث فریدن در روستاهای دره بید،سواران، گنجه و چهلخانه جانمایی شده است که از ۷۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان مرداد مراحل تکمیلی آنها به پایان خواهد رسید.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فریدن اضافه کرد: اعتبار مالی سازه‌های آبخیز داری با احتساب اعتبارات استانی در سال ۹۸ بیش ازیک میلیارد و  ۳۰۰ میلیون تومان بود که این رقم در سال ۹۹ به ۲ برابر افزایش یافت.

وی هدف از احداث بندهای سیمانی را کاهش سرعت و قدرت تخریب سیلاب، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و تثبیت آبراهه های فعال عنوان کرد و افزود: با توجه به تغییر اقلیم جهانی، بارش ناگهانی رگبارهای فصلی و غیرمترقبه و پیدایش سیلاب‌های احتمالی، این بندها علاوه بر مهار هرز آبهای سطحی و جلوگیری از سیلاب  نقش مهمی در کنترل و جلوگیری از فرسایش خاک دارد.

کرکوندی با بیان اینکه اگر طرح‌های آبخیزداری نبود خسارات ناشی از بارندگی‌ها و سیل‌های چند سال اخیر در کشور تا چندین برابر افزایش می یافت، افزود:  با توجه به حجم رسوبات انباشته شده سنواتی در مخزن سد زاینده رود، چنانچه بندهای احداثی و چند منظوره آبخیزداری نبودند حجم زیادی از مخزن سد را رسوبات  ناشی از سیلاب‌های فرسایشی  پُر کرده بود.

آبخیزداری (Watershed Management) علم و هنر برنامه ‌ریزی مستمر و اجرای اقدامات لازم برای مدیریت منابع عرصه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است که می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

وسعت مراتع فریدن بیش از ۷۰ هزار هکتار است . این شهرستان همچنین دارای بیش از ۷۵۰ هکتار باغ و ۳۰ هکتار اراضی کشاورزی است که در سال های اخیر به‌دلیل خشکسالی، تنها نیمی از مزارع آن به زیر کشت می‌رود.

فریدن با ۲ شهر و ۲۸ روستا و جمعیت افزون بر ۴۹ هزار نفر در ۱۴۰ کیلومتری غرب مرکز استان اصفهان واقع است.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن