آذربایجان شرقی

۸۰۰ واحد صنایع تبدیلی کشاورزی در آذربایجان‌شرقی فعال است

[ad_1]

اکبر فتحی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان انیکه این بخش منجر به حفظ و نگهداری محصولات کشاورزی شده و از کمبود آن جلوگیری می کند، از رتبه اول فرآوری و بسته بندی محصول عسل و تخم مرغ  آذربایجان شرقی در کشور خبر داد و افزود: از تعداد هشت واحد کارخانه فرآوری تخم مرغ در کشور، سه واحد در آذربایجان شرقی مستقر است.

وی اظهار کرد: برخی واحدهای صنایع تبدیلی محصولاتی غیر از محصولات تولید شده در استان را فرآوری و بسته بندی می کنند و این در ارزش افزوده تولید شده برای آذربایجان شرقی تاثیرگذار است.

فتحی به صنایع تبدیلی شیر و محصولات لبنی در آذربایجان شرقی اشاره و اضافه کرد: برای تولید یک میلیون تن محصولات لبنی صنایع تبدیلی متناسب در استان وجود دارد و این از میزان مصرف استان فراتر است و در این میان پنیر لیقوان یکی از سرآمدترین برندهای تولید محصولات لبنی در کشور و نام شناخته شده در کشورهای دیگر است.

وی با اشاره به تولید و فرآوری محصول انگور در آذربایجان شرقی، گفت: علیرغم اینکه آذربایجان شرقی در تولید انگور در کشور در رتبه چهارم یا پنجم قرار دارد، در صنایع فرآوری این محصول عنوان نخست کشور را به خود اختصاص داده است و در صادرات محصولات تولید شده به کشور های دیگر نیز همواره پیشرو می باشد.

فتحی ادامه داد: توسعه صنایع تبدیلی و غذایی کشاورزی در اشتغال جامعه نقش ویژه ای دارد و حتی اگر محصولی در استان تولید نشود، با واردات مواد اولیه می توان صنایع فرآوری، بسته بندی و نگهداری ایجاد کرده و اشتغال را گسترش داد.

وی به حمایت وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزان تاکید و اظهار کرد: همواره جهاد کشاورزی شانه به شانه در کنار کشاورز حضور دارد و به عنوان مثال در زمان خشکسالی و زمان نبود علوفه و سایر نهاده های دامی، در زمانی که محصول تولید شده به فروش نمی رود و در زمان پرداخت اقساط تسهیلات،  جهاد کشاورزی با تامین نهاده های دامی، خرید تضمینی، استمهال وام کشاورزی در کنار کشاورزان بوده و از آنها حمایت می کند.

فتحی با بیان اینکه آب در افزایش تولید تاثیر بسزایی دارد، گفت: از مجموع یک میلیون و ۲۰۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی،  ۸۰۰ هزار هکتار به صورت دیم، ۳۰۰ هزار هکتار به صورت اراضی زراعی آبی و ۱۰۶ هزار هکتار شامل باغات آبی کشت می شود.

به گفته وی آبیاری در ۳۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی آبی استان به صورت آبیاری تکمیلی انجام می شود و با توجه به شرایط آب و هوایی گرم و خشک استان و خشکسالی پیش آمده در سالجاری، پتانسیل بالایی برای تولید محصولات آبی در استان وجود ندارد.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن