اصفهان

واکنش مردم نسبت به رفتارهای پرخاشگرانه نشانه سلامت جامعه است

[ad_1]

مجتبی ناجی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از نظر روانشناسان اجتماعی اینکه مردم با دیدن رفتارهای خشونت‌آمیز، سراسیمه و نگران می‌شوند و آن را به عنوان رفتار عادی نمی‌پذیرند  مطلوب و امیدوارکننده است.

وی اظهار داشت: اگر مشاهده این رفتارها برای مردم عادی سازی و حساسیت زدا شود و به عنوان یک اتفاق دور از ذهن تلقی نشود جای نگرانی دارد.

این روانشناس با بیان اینکه منشاء رفتارهای پرخاشگرانه، عصبانیت است و زمانی که نمی‌توان آن را به کنترل درآورد به خشونت تبدیل می‌شود گفت:۲۳،۶ درصد جامعه به نوعی از اختلالات شخصیتی و روانپزشکی رنج می‌برند که این اختلالات خودش را در رفتارهایی مانند افسردگی، اضطراب، استرس و خشونت نشان می‌دهد.

وی افزود: در رفتارهای خشونت‌آمیز ممکن است مولفه‌های روانپزشکی نقش داشته باشند و این در رفتارهایی بروز بیشتری دارد که از قبل طراحی شده و فرد آلت پرخاشگری و خشونت را با نیت و قصد قبلی در استفاده از آن چه برای تهدید و چه برخورد فیزیکی در دست می‌گیرد.

ناجی به پیامدهای مشاهده رفتارهای پرخاشگرانه در جامعه پرداخت و خاطرنشان کرد: از سویی مشاهده رفتارهای خشونت‌بار برمبنای همین  یادگیری مشاهدات می تواند باعث توسعه و تحریک رفتارهای پرخاشگرانه شود.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مردم به دلیل گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تصویری به سهولت به مشاهده رفتارهای پرخاشگرانه در جامعه دسترسی دارند که همه آحاد جامعه بویژه در نوجوانان وجوانان که ممکن است زمینه رفتارهای ماجراجویانه و نمایشی زیاد باشد، از این الگوها  تبعیت کنند وبا این کارها به‌دنبال جلب توجه دیگران باشند.

وی با تاکید بر اینکه همه افراد جامعه از تماشای این رفتارها تاثیر نمی‌پذیرند گفت: این تاثیرپذیری به عنوان یک الگوی رفتاری و به مدد فضای مجازی در برخی افراد که دارای  زمینه‌های افسردگی، اضطراب و پرخاشگری هستند به عنوان یک سرمشق برای رفتارهای واقعی زندگی خود ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد.

ناجی با اشاره به انتشار کلیپ‌های خشونت‌آمیز در فضای مجازی از جمله فیلمی از درگیری دختران نوجوان در یکی از بوستان‌های اصفهان که واکنش زیادی را در بین کاران به‌همراه داشت افزود: این رفتار پرخاشگرانه که شاید در برخی کشورها عادی باشد در جامعه ما به عنوان یک رفتار عادی پذیرفته نیست. 

وی تصریح کرد: ورود به‌موقع مسوولان به موضوع کلیپ  اخیر و مدیریت کردن آن با تشکیل پرونده شخصیتی برای آن نوجوانان و اطلاع‌رسانی از روند شکل‌گیری این رفتار در بین آنها برای جامعه لازم و ضروری است.

این روانشناس افزود: باید با بررسی ابعاد شخصیتی این نوجوانان، بهترین درس و عبرت از این رویداد را به جامعه انتقال داد که چه علل و عواملی منجر به این رفتار شده  تا بتوان از بروز و تکرار آن در آینده جلوگیری کرد و نتیجه آن به عنوان عامل پیشگیرانه در اختیار خانواده‌ها و والدین و حتی برنامه‌ریزان اجتماعی و تربیتی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ناکامی، شکست عشقی، خانوادگی و یا نظارت ضعیف والدین، خانواده و دیگر نهادهای اجتماعی می‌تواند عامل بروز این رفتار اخیر در نوجوانان به‌ویژه دختر قمه به دست باشد افزود: بخشی از دلیل این رفتار می‌تواند به عوامل هورمونی و غدد درونی بدن ربط داشته باشد.

این روانشناس افزود: از سویی زمانی که دختر یا زنی مرتکب این رفتار پرخاشگرانه می‌شود وضعیت بسیار بدخیم‌تر از حالت عادی است زیرا ممکن است یکسری زمینه‌های خشونت و پرخاشگری که برای او رخ داده، او را به این سمت سوق داده باشد که باید شناسایی شوند.

وی با تاکید بر اینکه نباید به راحتی از سرخوردگی، زمینه‌های افسردگی و ناکامی به عنوان عوامل بروز رفتارهای خشونت‌آمیز گذشت گفت: وقتی این زمینه‌ها در فرد و گروه همسالان مشاهده بشود می‌تواند عامل بروز رفتارهای نابهنجار در جامعه باشد.

ناجی با اشاره به راهکارهای پیشگیری و کنترل این‌گونه رفتارها در جامعه گفت: شبکه‌های اجتماعی واقعیتی است که محصول فناوری است ولی باید دید چگونه از این ظرفیت می‌توان در مسیر پیشگیری از بروز آسیب‌ها استفاده کرد.

وی تاکید کرد: براین اساس باید تحلیل‌گران و آسیب شناسان اجتماعی و رسانه‌ها به تحلیل چرایی وقوع این موضوع بپردازند و از فرافکنی کردن اینکه این عوامل به مسائل امنیتی و سیاسی ربط داده شود و یا اینکه هر کسی براساس نیات و اهداف خود در یان زمینه تحلیل کند جلوگیری شود.

استاد روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: باید با آسیب‌شناسی دقیق این موضوع فارغ از همزادپنداری، به کمک‌های مددکاریریال درمانی و روانشناختی به این نوجوان پرداخت.

وی رسالت شبکه‌های اجتماعی را نیز در این مقوله به دور از سیاه‌نمایی، تسویه حساب با مسوولان و نهادهای اجتماعی؛ تجزیه و تحلیل درست این موضوع به عنوان یک پدیده اجتماعی دانست.

چندی پیش کلیپی از درگیری  چند جوان و نوجوان در یکی از بوستان‌های شهری اصفهان در شبکه های اجتماعی در سطح گسترده انتشار یافت که در آن دختری جوان با قمه دیگران را تهدید می‌کرد. انتشار این کلیپ واکنش مراجع قضایی و نیروی انتظامی را در پی داشت به گونه ای که برای افراد حاضر در این درگیری و نیز عوامل انتشار فیلم آن احضاریه صادر شد.

.
 

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن