تهران

طرح پایش و مراقبت بیماری ویروسی در مزارع ماهی استان تهران اجرا شد

[ad_1]

به گزارش ایرنا از اعلام روز چهارشنبه سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، مسعود حجتی با اعلام این خبر افزود: عملیات میدانی بازدید و نمونه برداری جهت تست PCR از مزارع بزرگ پرورش ماهیان گرم آبی استان(کپورماهی) از تیرماه امسال  همزمان با گرم شدن هوا و دمای آب مزارع مطابق با پروتکل های سازمان دامپزشکی کشور آغاز شد.

حجتی ادامه داد: بیماری ویروسی کوی یا KHV مخفف Koi Herpes Virus (کیو هرپس ویروس) است که چون برای اولین بار از ماهی زینتی کوی جدا شد به این نام خوانده می شود و باعث تلفات سنگین در مزارع پرورش ماهی گرم آبی می شود.

این مقام مسئول با بیان  اینکه شیوع این بیماری در سال ٩٨ در حاشیه نوار مرزی ایران و در خاک عراق گزارش شد، بیان داشت: این طرح از سال گذشته با مراقبت، بازدید ها و نمونه برداری در استان تهران و در کل کشور در فصول پرورش با شدت بیشتری نسبت به سال های قبل  انجام می شود.

وی گفت: این بیماری فقط در ماهیان گرم آبی بیماریزا بوده و قابل انتقال به انسان نیست و خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه در استان و کشور هیچ مورد مثبتی تا کنون مشاهده و گزارش نشده است.

بیماری ویروسی کوی هرپس ویروس (KHVD)، یک بیماری شدیداً مسری است که دارای میزان ابتلا و تلفات بسیار بالا در خانواده­ کپور ماهیان به ویژه کپور معمولی و کوی شده و خسارات اقتصادی زیادی را به پرورش دهندگان وارد می ­کند.  

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن