تهران

سالانه ۲۵ کیلومتر شبکه فرسوده انتقال آب در جنوب تهران نوسازی می‌شود

[ad_1]

فرشاد صبحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: متاسفانه شبکه های توزیع آب در مناطق ۲۰ و ۱۵ کلان شهر تهران و شهرها و روستاهای شهرستان ری فرسوده است به طوری که  ۲۰۰ میلیارد ریال سالانه هزینه نوسازی این شبکه می شود.

وی با بیان اینکه ماموریت اصلی شرکت آب و فاضلاب تامین، ذخیره سازی، انتقال و توزیع آب آشامیدنی با کیفیت مناسب و تداوم دار برای مشترکان در جهت ارتقای بهداشت و سلامت مردم است، افزود: نوسازی شبکه آبرسانی یکی از مهمترین راهکارها برای جلوگیری از هدر رفت آب و افزایش کیفیت خدمات رسانی است.

صبحی ادامه داد: جمع آوری، تصفیه و انتقال پساب حاصل از فاضلاب نیز در جهت ارتقای بهداشت و سلامت مردم یکی دیگر از ماموریت های اداره آبفا می باشد که در شهرستان ری به خوبی انجام شده است.

صبحی با اشاره به اینکه در منطقه جنوبی تهران بافت زمین به صورت ریزدانه و با نفوذپذیری پایین است و چاه های جذبی پاسخگوی شهروندان برای دفع فاضلاب نیست، ابراز کرد: احداث شبکه های جمع آوری و تصفیه خانه های فاضلاب از اهم اهداف و فعالیت های اداره آبفا منطقه- ۶ است که به خوبی در حال انجام می باشد.

وی در ادامه به یکپارچه سازی خدمات آب و فاضلاب روستایی و شهری از ابتدای سال۱۳۹۹ اشاره کرد و گفت: هم اکنون اداره آبفای منطقه – ۶ تهران یکی از گسترده ترین شرکت های آبفای استان تهران است که تمامی ماموریت های ممکن برای یک شرکت اعم از تامین، تصفیه، گندزدایی، انتقال و توزیع آب آشامیدنی و جمع آوری، تصفیه و انتقال پساب حاصل از آن را انجام می دهد.

صبحی یادآور شد: اداره آبفای منطقه – ۶ تهران از لحاظ تنوع ماموریتی و جمعیت تحت پوشش از چندین استان کشور بالاتر است.

این مسئول در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در زمینه تامین منابع آب در جنوب تهران اتفاق خوبی در دولت تدبیر و امید رقم خورده است، افزود: در این دولت موفق شدیم از منابع آب های سطحی از جمله سد ماملو برای تامین آب و افزایش کیفیت آب آشامیدنی سهمیه خوبی دریافت کنیم.

صبحی اضافه کرد: از سال ۹۳ تا امروز یعنی از زمان تحویل گیری شهرهای شهرستان ری شامل قیامدشت، خاورشهر، باقرشهر، کهریزک و حسن آباد تاکنون موفق شدیم که شهر قیام دشت، خاورشهر و باقرشهر را به منابع آب سطحی یعنی آب سد ماملو متصل کنیم.

وی یادآور شد: آبفای منطقه-۶ تهران برنامه بلند مدت برای اتصال آب آشامیدنی شهرهای کهریزک و به ویژه شهرحسن آباد را بخاطر تمرکز جمعیتی و وجود مراکز خدماتی پرجمعیتی از جمله ندامتگاه بزرگ تهران را دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه برنامه ویژه ای برای انتقال آب از محل مخزن شماره ۸۹ میدان میوه و تره بار تهران برای حسن آباد فشافویه و فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) تعریف شده است، افزود: هم اکنون این طرح مراحل مطالعاتی خود را سپری کرده و استعلام های لازم نیز از  وزارت راه و شهرسازی انجام شده است.

صبحی اضافه کرد: اگر وزارت راه مجوز احداث خط لوله موازی با بزرگراه تهران- قم را بدهد فاز اجرایی این خط انتقال آب به زودی کلید خواهد خورد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون منابع آب آشامیدنی شهر کهریزک از نظر کمی و کیفی همواره در مرز استانداردهای لازم قرار دارد، بیان داشت: آبفای منطقه-۶ تهران علاوه بر اینکه همواره سعی می می‌کند حجم آب مخزن کهریزک از حد نرمال پایین تر نیاید در تلاش است که کیفیت آب نیز در حد استانداردها باقی بماند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون با کوچک ترین و کمترین تغییر در سفره های آب زیرزمینی و یا از مدار خارج شدن چاه های تامین کننده آب آشامیدنی شهر کهریزک، آب این شهر دچار نوسان می شود، اظهار داشت: برای رفع این معضل هم یک خط انتقال پدافندی از باقرشهر به کهریزک طراحی شده که بخشی از این طرح با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال و به طول بیش از یکهزار متر در حال اجرا است.

این مسئول در خصوص میزان استفاده از آب های سطحی و زیرزمینی در تامین آب آشامیدنی شهرستان ری، یادآور شد: به طور کلی با توجه به شرایط پیک و نوع مصرف در تابستان و زمستان، درصد استفاده از آب های سطحی و زیرزمینی متفاوت است، در تابستان و در فصل گرم سال، ۶۰ درصد منابع از آب های سطحی و ۴۰ درصد از  منابع زیرزمینی تامین می شود و در زمستان این نسبت به ۲۰ درصد آب چاه ها و ۸۹ درصد آب های سطحی تغییر می یابد.

به گزارش ایرنا، شرکت آب و فاضلاب منطقه۶ تهران- شهرری، ۲۷۶ هزار مشترک آب شهری و روستایی و ۱۸۴ هزار مشترک فاضلاب دارد و به آحاد جمعیتی بالغ بر ۲میلیون نفر در مناطق (۱۵-۱۶-۱۷-۱۹-۲۰) شهرداری تهران و پنج شهر جنوب تهران شامل شهرهای باقرشهر، کهریزک، حسن آباد، قیام دشت و خاورشهر خدمات رسانی می کند.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن