تهران

زاکانی: خدمات به طور عادلانه در سطح شهر گسترش یابد

[ad_1]

علیرضا زاکانی روز یکشنبه در نخستین نشست ششمین شورای شهر تهران افزود: 

آنچه که در شهر اسلامی با نگاه درست مد نظر قرار می گیرد، عدالت در تقسیم خدمات، تامین آرامش روحی و امنیت معنوی، ظهور و اعتلای مظاهر اسلامی، عمران، حفظ طبیعت و صفای طبیعی همه با هم باید مورد توجه قرار گیرد.

آنچه که بنده به عنوان یک ایده آل دنبال می کنم، این است که همت کنیم بر ساخته های گذشته بیفزاییم تا الگویی برای جهان اسلام بسازیم و بتوانیم در این الگو، هم هویت خودمان را آن منشا و اساس خود را کگه هویت ایرانی و اسلامی، مردم محور و هوشمند بوضدن را در محیطی پاک و سالم، آرام و با نشاط فراهم کنیم.

شهرداری را هدفمدار، هوشمندف چابک و سریع در ارائه خدمات، منظبط و پاسخگو، با کارکنان توانمند و مسئولیت پذیر با امکان بالای خدمت به مردم را در مجموعه شهرداری فراهم کنیم و به طبع شهروند ما شهروندی آگاه، تندرست و ارزشمند و فداکار و مولد و مسئولیت پذیر خواهد بود اگر ما متحول شویم و خود را در مسیر درست بسازیم و در خدمت مردم قرار بگیرم.

آمچه که مهم است این است که الزاماتی را فراهم کنیم و این الزامات ۱۲ گانه برای ما ضروری است.

همه مسئولان و اجزا با هم همداستان شوند، امکان ندارد بر یک افق به تفاهم برسیم و در فضای تشتت شهر را به سمت توسعه سوق دهیم.

توجه تومان به زیر ساخت ها و کالبد شهری یک ضرورت است، دقت و هوشمند سازی و بهره مندی از همه ظرفیت های فناوری و زیر ساخت هایی که هم قابلیت و کارآمدی را رشد دهیم و هم از فساد پیشگیری کنیم و همه داشته هایمان را بر مداری قرار دهیم که با یک وحدت نظر در حوزه حکومت و حاکمیت بر انسجام این تحول دنبال شود.

برهم انباشتگی مشکلات تهران در ابعاد مختلف برای ما مشکلات را فراهم کرده که جز با اهتمام همه امکانات و شرایط نمی توانیم یک جهش و گام بلندی را در رفع موانع و تحقق اهداف در تهران داشته باشیم.

بی شک در این عرصه ما نیازمند همکاری و همیاری همه مردم بر محور نخبگان هستیم و لذا پیش نیاز این تحول میدان دادن به مردم و به عرصه آوردن آنان برای یک تحول بزرگ در ابعاد روحی و کالبدی شهر است.

همه ارکان حکومت بسیج شوند که از این تحول یک الگو برای جهان اسلامی بسازند میسر نیست مگر آنکه مردم بهمیدان بیایند و این تحول و تغییر در یک قاعده اجتماعی در گستره ملی باید رخ دهد. و نمونه بارز آن دفاع مقدس و بسیج ملی است که همانگونه که امام فرمود اگر بسیج نبود جنگ شکل دیگری به خود می گیرد.

مدرسه به معنای رشد و جایگاهی است که در آن رشد و تعالی افراد باید به طور جدی مطرح شود و باید همه شهر را به کارخانه، مولد، پویا و با نشاط تبدیل کنیم .

باید به یک حکمرانی مشارکت پذیر برسیم که همه مردم هم در اجرا، هم در تصمیم گیری و هم در نقش آفرینی مشارکت دارند و یک تحول اساسی شکل گیرد.

اساس خدمت، پیشرفت و آبادانی است و حرکت در مسیری که همه ظرفیت ها را بتوانیم بسیج کنیم و در چنین مسیری توجه به تحول در شهرداری به عنوان نخستین گام باید مورد توجه قرار گیرد و بر اساس محور قرار دادن خود نیروهای آن باید مورد توجه قرار گیرد.

اکنون بیش از ۶۰ هزار نیرو فعال در شهرداری، و بیش از ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر با واسطه با شهرداری در ارتباط هستند و با محور آنها و بهره مندی از توان آنها باید این شهر ساخته شود.

لذا ما هم توجه به شهر باید داشته باشیم و هم توجه به شهروند و هم دقت در شهرداری، آغاز آن در شهرداری است اما در نهایت محور قرار دادن شهروند، زمینه رشد و ترقی را فراهم خواهد ساخت.

توجه به این است که ما از اسناد بالادستی و امکانات و اقتضائات موجود به بهترین نحو بهره بگیریم و اگر مقصود ما یک الگو برای جهان اسلام و جامعه جهانی است، بدون شک نیازمند شهری هستیم که در آن آرامش، عدالت و تعالی مد نظر قرار گیرد و این آن چیزی است که باید به عنوان هدف جدی ما مد نظر قرار گیرد.

از این نظر در هشت محور به آن پرداختهایم و علاوه بر آن ساحت های دیگری هم هست که ناظر بر آنها هم می توان باشد
 

بازآفرینی شهر،علم و فناوری در مدیریت شهر، ارتقای کالبدی و تحقق بازآفرینی شهری، اقتصاد شهری و نقش افرین ملی و بین المیی تهران مقصود و مراد ماست و وقتی صحبت از بازآفرینی شهری می کنیم با وضعیتی مواجه هستیم، وقتی در ۲۲ منطقه پی جویی وضعیت موجود را می کنیم، می بینیم که در ۳۳٫۸ در یک منطقه سرانه فضای وجود دارد در منطقه درگیر ۲٫۶ که هیچ نسبتی میان آنها برقرار نیست.

وقتی از زیر ساختهای فرهنگی دم می زنیم، باید بدانیم که نزدیک ۴۰ درصد امکانات در ۵ منطقه ما خلاصه شده است و عملا ۱۵ منطقه محروم و یک عقب افتادگی تاریخ در این عرصه و شرایط سختی دارند.
برای ما عدالبت موضوعیت دارد و عدالت به مثابه شرایط برابر در زیست بوم زندگی، اعطای فرصت به مسئولان و اعطای فرصت رشد برابر برای همه است.

خدمات شهری و کیفیت در منظر شهر و کالبد، دقت در استحکام کالبد، آرامش و توجه به خصوصیاتی که در دل تهدیدات خود، برای جامعه فرصت های جدی هم خلق کرده اند برای ما بسیار مهم است و امروز از ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار در شهر صحیت می کنیم که یک تهدید یا فرصت بی نظیر است.

ما چهار هزا رو ۵۰۰ هکتار را یاد می کنیم که هم از ریزدانگی، غیر قابل استحکگام و تاب آوری در برابر مشکلات رنج می برد اما ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار داریم.

ما نمی توانیم صحبت از خدمت کنیم با ظلمی که در حق شهروندان می کنیم و این صحبت نافی خدمات شهرداران گذشته نیست همه ما دیده ایم که چه شهری بود و امروز چه شهری شد و چگونه در سراسر جهان توجه ویژه به تهران می شود، ۱۲ سال تلاش آقای قالیباف شرایطی را ایجاد کرد که بدانیم که امروز نیاز فوق العاده بالاتر است.

در شهرداری باید به دنبال عدالت شهری و عدم ظلم به ذینفعان شهری باشیم و نباید به مسیری برویم که شهر قابل پیش بینی باشد و شهر در جهت رونق و کوشش قابل پیشبینی و برنامه ریزی باشد و توجه ما به این است که توجه بنیادینی که دنبال می کنیم و عزیزان شورای شهر آن را تسریع و دقت می کنند، سمت و سویی داشته باشد که با حرکت جهادی شهری را بیافریند که در آن تحقق عدالت و به ازای آن اعتماد عمومی را برای ما فراهم کند.

اقبال مردم به شهرداری به عنوان یک نهاد اجتماعی و خدمتگذاری خانه خود حساب کرده اند و خود را میدان دار و اثرگذار بر آن دیده اند و نیازمند گام های بلندی است که باید برداشت و شهر را رنگ و روی دیگری برای آن ایجاد کرد.

آنچه مهم است حاکمیت آرامش در سطح شهر برای شهروندان است و لذا هر نوع آلودگی در حوزه ترافیک و هوا وجود داشت، آلودگی صوتی، بحث جمع آوری آب های سطحی و نظافت محیطی، آلودگی های بصری که در سطح شهر دیده می شود، ناهمواری ها و ایجاد شرایطی که حرکت در شهر را مشکل می کند برای شهروندانمان، کمبود پارکنیگ که به اعتماد بنده نیازمند یک نهضت پارکنیگ سازی داریم.

اکنون کنار خیابان ها که با هزینه بالایی زیر سازی و تبدیل به معبر عمومی تبدیل شده است، تبدیل به پارکنیگ شده که زیر ساخت لازم را ندارد و معبر عمومی را هم دچار مشکل کرده است.

بحث فضاهای نا ایمن شهری که نمونه آن ۱۲ هزار هکتار بافت ناپدار است، ایجاب می کند که شبانه روز خواب نداشته باشیم.، در شهری به سر می بیریم که تهدیدهای مختلفیدر آن وجود دارد.

اگر صحبت از آرامش می کنیم، باید از طریق مطلوبیت بخشی به منظر عمومی و کاهش آلودگی های سطح شهر و کیفیت بخشی به  آن را فراهم کنیم. باید زمینه زیست مناسب در سطح شهر فراهم شود، از ترکیب وسایل مختلف برای در دسترس قرار گرفتن و استفاده از سیستم های هوشمند، استفاده کنیم و بسیاری از مسائلی که نیازمند دقت فیزیکی نیست وما در توسعه حمل و نقل شهر نیازمند توسعه ترکیبی هستیم و امروپز ۲۵۵ کیلومتر زیر ساخت ایجاد شده در مترو یک امکان بسیار بزرگی است که نیاز داریم از این امکان با تکمیل آن در وضع موجود و با ایجاد شرایطی که خطوط ۸ ، ۹، ۱۰ و ۱۱ فراهم کند، که به نحو احسن از شرایط استفاده کنیم و زیر ساخت های جدید را فراهم کنمی.، امکانات گسترده ای نیاز دارد و نیاز به اولویت سنجی جدی است و آنچه که امروز مورد اولویت قرار می گیرد، دقت بههمین حوزه است، ۳۶۴ واگنی که نیازمند تعمیر است و امکاناتی که به این ظریفیت باید افزود و هم نیازمند تکمیل خطوط نیمه کامل هستیم و به ویژه خط ۶ و ۷ و هم افزایش ظرفیت بهره مندی از همین خطوط موجود هستیم و باید بیندیشیم و به ظرفیت سازی در سایر خطوطی که گاه کلنگ خوره و گاه هم اتفاقی رخ نداده است.

در کنار آن توجه بهاتوبسرانی و ظرفیتی های بزرگی که به عنوان نیاز در سطح شهر مطرح است و امکان توجه به آن وجود ندارد. در پایان دوره مدیریت شهری گذشته یک هزار و ۲۰۰ اتوبوس در شهر فعال بوده و امروز صحبت از بیش از ۴۰۰ اتوبوس که این برای شهر فاجعه است.

دقت در استفاده از ظرفیت و هوشمند سازی ظرفیت هایی که بتوانیم نسبت به افزایش این ظرفیت ها اقدام کنیم که باید ایجاد شرایطی که برای بخش خصوصی ایجاد می شود، از آنان خدمات خریداری و میزان خدمات را در سطح شهر افزایش داد.

 نیازمند یک سری اقدامات اساسی هستیم که در سطح شهر انجام دهیم، بخشی ناظر بر سطح ناهموار و مختلفی است که لکه های مختلف برای شهروندان آزاردهنده است. یا با توسعه روشنایی در معابر، امکان تردد آسانتر برای شهروندان ایجچاد کنیم.

اکنون ۵۴ هزار ظرف جمع آوری زباله در مناطق است و هر کدام یک آهنگی می زنند و بی توجه به بهداشت آنها و حضور زباله گردها که یک فاجعه انسانی و زیست محیطی است. نیاز به آموزش، نهضت و قیام برای تسریع در حرکت دارد.

چهره شهر با تکدی گری، معتادان متجاهر و مسائل مختلفی که اگر بنا باشد در مورد آنها صحبت کنیم، به سرعت می گویند که بهزیستی مسئول آنهاست، بهترین مسیر برای اینکه به سمت یک مدیریت واحد برویم و شهرداری به عنوان دبیر 

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن