آذربایجان شرقی

رادیو شهر مراغه روزانه چهار ساعت برنامه پخش می‌کند

[ad_1]

اسماعیل طالب‌پور روز سه‌شنبه و همزمان با سالروز تاسیس رادیوشهر مراغه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: «سحر گوروشی»، «یاشاییش نغمه‌سی»، «معرفت چشمه‌سی»، «آخشاملار سسی»، «خطبه‌لر»، «سیزلر مسئوللار»، «آهنگ تلاش» و «قالارقی یول» از جمله برنامه‌های روزانه رادیوشهر مراغه به زبان محلی است.

وی اضافه کرد: برنامه «سحر گوروشی» که جنبه اطلاع‌رسانی دارد، هر روز از ساعت هفت تا هشت و «یاشاییش نغمه‌سی» نیز با هدف سرگرمی از ساعت ۹ تا ۱۰ برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: علاقه‌مندان به معارف می‌توانند از ساعت ۱۲:۴۵ تا ۱۳:۳۰ به برنامه «رحمت قاپی‌سی» گوش فرا دهند و برنامه «آخشاملار» نیز از ساعت ۱۹ تا ۲۰ پخش می‌شود.

مدیر رادیوشهر مراغه به پخش خطبه‌های نماز جمعه از ساعت ۱۰ روزهای شنبه هر هفته اشاره کرد و افزود: برنامه «سیزلر مسئوللار» نیز یکشنبه‌ها از ساعت ۱۰ پخش می‌شود.

«طالب‌پور» با اشاره به اینکه علاقه‌مندان به ویژه‌برنامه روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ می‌توانند پای رادیو بنشینند، اظهار داشت: برنامه «آهنگ تلاش» طی روزهای دوشنبه هر هفته از ساعت ۱۰ و رادیو بسیج پنجشنبه‌ها در همین ساعت پخش می‌شود.

وی پرمخاطب‌ترین برنامه‌های رادیو شهر مراغه را «رحمت قاپی‌سی» و «سحر گوروشی» اعلام کرد و از اهالی این کهن‌شهر خواست تا به خیل شنوندگان این رسانه بپیوندند. 

رادیو در مراغه چگونه پا گرفت؟

رادیوشهر مراغه در ۱۹ مرداد ۱۳۷۵ افتتاح شد و در طبقه فوقانی اداره پست مراغه واقع در خیابان خواجه‌نصیر جنوبی با مسئولیت «حسین آزارشی» و دو نفر همکار صدابردارش که به صورت هفتگی در رادیو حضور پیدا می‌کردند، آغاز به کار کرد.

این رسانه محلی در آن روزگار روزانه سه ساعت به صورت زنده با برنامه‌های «سحرگوروشو»، «معارف» و «آخشاملار» آغاز به فعالیت کرد و بعد از ۶ سال فعالیت در سال ۱۳۸۱ ساختمان بزرگ و استودیو استاندارد آن در زمینی در محله «پهرآباد بالا» به بهره‌برداری رسید و قدرت فرستنده آن از ۵۰ وات به ۲۰۰ وات افزایش یافت.

اکنون میزان تعهد سالانه برنامه‌ای رادیوشهر مراغه حدود ۹۰۰ ساعت است و از سال ۱۳۹۵ به بعد، سالیانه ۱۲۰ برنامه سفارشی اداره‌کل صدای استان‌ها از طریق استان به رادیو مراغه سفارش می‌شود که در مراکز استان‌ها از طرف صدای استانها در مناسبت‌های مختلف پخش می‌شود.

همچنین با همت «اسماعیل طالب‌پور» رییس فعلی رادیو شهر مراغه سالانه ۴۰ برنامه خارج از تعهد سالانه در مناسبت‌های مختلف تقویم تهیه و از این رادیو پخش می‌شود.

رادیو شهر مراغه روزانه چهار ساعت برنامه پخش می‌کند

راه‌اندازی استودیو دیجیتال

استودیو دیجیتال رادیوشهر مراغه در ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ با حضور جمعی از مسئولان به بهره‌برداری رسید و همین استودیو استاندارد، این رسانه را در بین رادیوهای شهری کشور متفاوت کرد؛ همچنین با نصب تجهیزات، صدای رادیوشهر مراغه از طریق خط برگشتی به نودال صدا و سیمای استان متصل شد تا در صورت نیاز و درخواست استان، برنامه رادیویی از استودیو مراغه به روی آنتن برود و از طریق نودال استان به کل استان و حتی کشور پخش شود.

به گزارش ایرنا اکنون حدود ۲۰ نفر نیروی رسمی و غیررسمی به صورت ثابت و پاره‌وقت در رادیوشهر مراغه مشغول به فعالیت هستند و این رسانه پرطرفدار در سطح شهرستان را یاری می‌کنند.

رادیو به عنوان یک رسانه جریان اصلی که همیشه در دسترس است و همزمان با کار و زندگی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، می‌تواند نقش بسیار موثری در تغییر اجتماعی ایفا کند و همین تغییر، زیربنای تحول در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی باشد. 

بر اساس پژوهش‌های دانشگاهی نیز رادیو به دلایل متعدد در مطالعات و کاربرد ارتباطات برای توسعه و تغییر اجتماعی از جایگاه ویژه برخوردار بوده و در حقیقت از میان همه رسانه‌های ارتباطی از چاپی و فیلم گرفته تا تلویزیون و رسانه‌های نوین، ضریب نفوذ و کاربرد رادیو در کشورهای در حال توسعه از همه بیشتر است.

رادیو در کشورهای در حال توسعه بر اساس نظریه همدلی به منزله دروازه‌ای به سوی همدلی و تحرک اجتماعی مطرح است تا جایی که در این کشورها، رادیو به عنوان تکثیرکننده جادویی توسعه و به مثابه دروازه‌ای به سوی همدلی و تحرک اجتماعی مطرح است.

بسیاری از موفقیت‌های تاریخی در ترویج مشارکت اجتماعی، زمینه لازم برای راه‌اندازی ایستگاه‌های رادیویی کوچک همچون رادیوشهر مراغه را در مناطق مختلف جهان فراهم کرده و حتی مدل‌های موفق رادیویی مشارکتی برای توسعه نیز در این ایستگاه‌ها دنبال شده که بسیار نتیجه‌بخش بوده است.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن