کردستان

ماهی‌گیری از آب شرب سنندج

[ad_1]

به گزارش ایرنا، همچنان وضعیت کیفیت آب سنندج بحث داغ مردم در مکان های عمومی  اعم از داخل تاکسی و مطب های پزشکی  است آن هم در روزگاری که کرونا همچنان جولان می دهد ولی دیگر کمتر کسی در مورد این ویروس و شیوع و ابتلای به آن حرف می زند.

در عصر هشتمین روز از تیرماه داغ و سوزان سنندج در سالن انتظار یکی از مطب‌های پزشکان این شهر که بر همه صندلی هایش بیمارانی بدون رعایت فاصله اجتماعی جلوس کرده بودند، منتظر بودم تا نوبتم برسد.

انتظار داشتم افرادی در بین این جمعیت نسبت به بسته بودن پنجره ها و عدم رعایت فاصله اجتماعی و ماسک نزدن تعدادی از مراجعین اعتراض کنند ولی  همه از درد  چمباتمه زده بودند و انگار نه انگار شرایط سنندج هنوز هم نارنجی است و خطر کرونا همچنان در بیغ گوشمان است.

ناگهان اتفاق جالبی رخ داد و توجه مراجعین را که داشتند برنامه عموپورنگ را از تلویزیون داخل مطب نگاه می کردند به خودش جلب کرد. منشی دکتر با یکی دو نفر از مراجعین سرصحبت را باز کرد و لیوانی حاوی آبی که انگار از استخر پر از لجن آورده شده باشد را به آنها نشان داد.

این موضوع به حدی برای مردم داغ بود که همه را وارد بحث کرد و در کسری از ثانیه انگار یک روم کلاب هاوس با موضوع کیفیت آب شرب در سنندج تشکیل شده باشد افراد به نوبت شروع به اظهار نظر کردند.

برای لحظه ای اتفاقی رخ داد که چشم های خیره به تلویزیون که داشت برنامه کودک آن هم عموپورنگ را پخش می کرد به سمت منشی آقای دکتر که با یکی دو نفر از مراجعین صحبت می کرد، جلب شد؛ لیوان یکبار مصرف حاوی آبی کثیفی که انگار از استخر پر از لجنی آورده شده باشد موضوع این گفتگو بود که همه را وارد بحث کرد و در کسری از ثانیه انگار روم کلاب هاوسی تشکیل شده باشد افراد  به نوبت شروع به اظهار نظر کردند.

 قضیه این لیوان آب به بازاریاب دستگاه تصفیه آب بر می گردد که آب لوله کشی موجود در این مطب را با این دستگاه تصفیه و نتیجه را در لیوانی تحویل منشی داده بود و او هم متعجب از این همه آلودگی در آب آنرا به مراجعین نشان می داد و می گفت ای داد و بیداد چه آبی را به خوردمان می دهند.

هر چند همه نسبت به بی کیفیتی آب شهر اطلاع داشتند ولی با تعجب به لیوان آب خیره شدند و حتی چند نفر از جایشان بلند شدند تا آنرا از نزدیک مشاهده کنند و سپس با نگرانی رو به جمعیت می گفتند یعنی تا این اندازه آب شهر آلوده است؟ حال چکار باید کرد؟.

یکی از معدود بیمارانی که در این سالن ماسک بر صورت داشت گفت: مدت ها است ازآب لوله کشی به عنوان شرب استفاده نمی کنیم و بجای آن آب معدنی مصرف می کنیم؛ مرد جوان همراه پیرمردی که به سختی خود را روی صندلی نگه داشته بود در پاسخ بیان داشت تا کی می شود آب معدنی مصرف کرد اصلا با این قیمت ها آن هم در تابستان برای هر خانواده ای امکان پذیر نیست.

زنی که حدودا ۴۰ سال داشت هم تهیه آب از چشمه های اطراف شهر را بهترین راهکار دانست و فرد دیگری در پاسخش اظهار داشت: برای کسی که خودرو شخصی دارد این کار امکان پذیرِ ولی برای ما این کار خیلی سخت است.

یکی دیگر از مراجعان گفت: اگر سلامتی خود و خانواده‌هایمان  مهم باشد آب را از قله قاف هم می آوریم؛ فرد میانسالی که انگار از دست زمین و زمان گله مند بود آهی کشید و اضافه کرد: منشاء همه این درد و بیماری که به جانمان افتاده بی کیفیتی آب شهرمان است و کسی هم پاسخگو نیست و کاری هم انجام نمی‌شود و ما فقط باید تاوان آن را بدهیم.

زنی که فرزند پنج، ۶ ساله خود را روی زانوهایش گذاشته بود بحث را به دستگاه تصفیه آب کشاند و گفت: قیمت این دستگاه چقدر است؟ که منشی در پاسخ بیان کرد: نرخ آن از ۲ میلیون تا ۱۰ میلیون تومان است.

خلاصه بحث آنقدر ادامه یافت و همه مشغول آن شدند که برای مدتی انگار دردشان را فراموش کرده  و در دریای درد دیگری غرق شده بودند و دست و پا میزدند.

نوبت که به من رسید برای آرام کردن جو و ایجاد کمی آرامش به وعده مسوولان و کارهایی که در حال اجرا برای بهبود وضعیت آب شرب سنندج است اشاره کردم و در همین رابطه به بیان مطالب ذکر شده در آخرین پست اینستاگرامی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان پرداختم.

ماهی گیری از آب شرب سنندج

اجرای پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج ۱۸ ماه به طول می‌انجامد

بهرام نصراللهی زاده در صفحه اینستاگرام خود تصاویری از لوله گذاری پروژه آبرسانی به شهر سنندج را به اشتراک گذاشته و در آن عنوان کرده است: پس از بروز مشکل در کیفیت و بو و طعم آب شرب شهر سنندح در چند سال اخیر انتقال آب از منبع جایگزین یعنی سد آزاد در دستور کار دولت قرار گرفت.

علی‌رغم محدودیت های قانونی در بودجه ردیف ویژه ای در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ با عنوان «آبرسانی از سد آزاد به تصفیه خانه شهر سنندج » با مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان ایجاد شد که در همین ماه های اول سال جاری ۱۲۰ میلیارد تومان آن تخصیص دادە شد.

در این پروژه خط انتقال آب به طول حدود ۲۸ کیلومتر با نصب لوله از سامانه سد آزاد به تصفیه خانه آب شرب سنندج اجرا می شود و ۵۷ میلیون متر مکعب آب انتقالی از آلوده شدن در سد قشلاق در امان می ماند و مستقیما وارد تصفیه خانه می شود.

مدت زمان اجرای پروژه ۱۸ ماه است اما همه در تلاشیم با تامین منابع و تجهیزات مورد نیاز حداکثر تا پایان سالجاری به اتمام برسد و دغدغه مردم شریف سنندج برای همیشه حل شود.

یکی از مراجعین کهنسال که جزو دسته ماسک نزده‌ها بود و انگار واکسن کرونا رو تزریق کرده و احساس ایمنی می کرد، گفت:  از این وعده ها زیاد شنیدیم و اینجا اگر مسوولان بگویند کاری را هشت ماهه انجام می دهند هشت سال دیگر هم اجرایی نمی شود.

بیشتر افراد حاضر در این مطب این سخن را تایید کردند؛ هدف ما پرداختن به دلیل و عوامل ایجاد این نوع نگاه و بی اعتمادی ایجاد شده  نیست بلکه آنچه حائز اهمیت است حقیقت مربوط به دستگاه‌های تصفیه آب و نگرانی ایجاد شده در مورد کیفیت آب شهر سنندج است.

به عنوان یک خبرنگار و یک شهروند سنندجی این موضوع برایم مهم بود، تصمیم گرفتم مساله را به صورت تخصصی تر پیگیری کنم و به سراغ کارشناس آزمایشگاه میکروبیولوژی تصفیه خانه سنندج رفتم.

کارشناس آزمایشگاه میکروبیولوژی تصفیه خانه سنندج با اشاره به اینکه وجود طعم و بو آب شرب شهر واقعیت دارد به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همه پارامترهای بیولوژی و میکروبی آب را در تصفیه خانه کنترل می‌کنیم تا آبی که در اختیار مردم قرار داده شود از هر نظر سالم باشد.

پوریا سهامی اضافه کرد: ما و خانواده‌هایمان در این شهر زندگی می‌کنیم و بی‌شک سلامت آب برای همه ما در اولویت قرار دارد و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که آب سنندج سالم است.

ماهی گیری از آب شرب سنندج

شگرد فروشندگان دستگاه‌های تصفیه آب خانگی

وی در ارتباط با کارکرد دستگاه تصفیه آب خانگی افزود: برخی از فروشندگان و بازاریاب های این دستگاه‌ها برای جذب بیشتر مشتری از الکترولیز کردن آب استفاده می‌کنند و وقتی آب دارای املاح در معرض الکترولیز قرار داده می‌شود  به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی رنگ آب تغییر و کدر می شود.

این کارشناس آزمایشگاه میکروبیولوژی با بیان اینکه اتفاق مذکور به هیچ وجه نشان از بی کیفیت بودن آب نیست، اضافه کرد: وجود املاح در آب مهم و ضروری است که این دستگاه‌های تصفیه آب خانگی موجب کاهش املاح و سختی آب می شوند.

دستگاه‌های تصفیه آب می‌تواند منبع بیماری شود

سهامی یادآور شد: این دستگاه‌ها می‌تواند خود منبع آلودگی و بیماری شود اگر هر چند وقت یکبار فیلتر آنها تعویض نشود که این مسئله هم با وجود هزینه بالایی آن کمتر از سوی دارندگان آنها انجام می‌شود.

وی افزود: زمانی که شست و شوی شبکه یا شسکستگی ایجاد می شود بعد از اتصال مجدد آب به طور طبیعی پس از باز کردن شیر آب مقداری کدورت وجود دارد که فیلتر دستگاه‌های تصفیه آنرا می‌گیرد.

این کارشناس آزمایشگاه میکروبیولوژی تصفیه خانه سنندج یادآور شد: فیلترهای موجود در دستگاه های تصفیه آب خانگی بعد از مدتی به منبع آلودگی و تولید قارچ تبدیل می شوند و با توجه به آب هر منطقه باید هر چند مدت یکبار تعویض شود.

سهامی با اشاره به اینکه آب شرب شهری در تصفیه خانه کلرزنی می شود که این اقدام از رشد هر گونه میکروبی جلوگیری می کند، گفت: یکی از فیلترهای دستگاه های تصفیه آب خانگی؛کربن است که باعث حذف کلر می شود و این شرایط تولید میکروب را فراهم می کند.

ماهی گیری از آب شرب سنندج

آب سنندج سالم است

رییس کل دادگستری کردستان در رابطه با ورود دادگستری استان به مشکل آب شهر سنندج اظهار داشت: در گام اول بر ممانعت از ورود پساب‌ها و فاضلاب به سد تاکید شد که تا حدود زیادی این مورد انجام شده و اکنون مهلتی برای تکمیل آن داده شده است.

حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی افزود: در زمینه احراز سلامت آب، دادستانی نمونه آب از سد وحدت را برای بررسی به تهران ارسال کرد و سلامت آب تایید شده اما رنگ و بو و طعم آن باید رفع شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم با اشاره به اینکه آب کردستان از لحاظ آلاینده‌های تهدید کننده سلامت عمومی مشکلی ندارد، اظهار داشت: طعم و بو جزو استانداردهای ثانویه قرار داده‌ شده که آب شرب سنندج از این لحاظ دارای مشکل است و با اقداماتی مسوولان استان در حال رفع آن هستند.

ابراهیم قادری در ارتباط با تهیه آب از چشمه‌های اطراف شهر سنندج افزود: تهیه آب از چشمه‌ها اصلا بهداشتی نیست، چون که نمی‌دانیم این آب‌ از کجا عبور کرده و آیا در زمین رگه‌هایی از املاح مواد معدنی و فلزات سنگین که می‌تواند خطرناک باشد، وجود دارد یا نه؟ که اگر باشد باعث آلودگی می‌شود.

استفاده از هر وسیله‌ای مستلزم آگاهی کامل در خصوص کارکرد و نحوه عملکرد آن است و بی شک بهره مندی نادرست از هر تجهیزاتی می تواند میزان مضرات آنرا بیشتر از فوایدش کند ونمونه این وسایل هم دستگاه تصفیه آب خانگی است.

فروشندگان و بازاریاب‌ها در تبلیغات خود همواره بر فواید کالا و محصول خود تاکید می‌کنند و این هم مسئله‌ای بدیهی است لذا خریداران باید در زمان خرید خود همه جوانب را در نظر بگیرند و با مطالعه دقیق کاتالوگ وسیله موردنظر پی به نحوه عملکرد آن برده و اگر نیاز به تعویض قطعه ای از آن در دوره مشخصی وجود دارد آنرا انجام دهند تا اینگونه از آسیب ناشی از کارکرد نادرست آن در امان باشند.

حال که آب سنندج از لحاظ بو و طعم مشکل دار است عده‌ای از فروشندگان دستگاه‌های تصفیه آب خانگی از این فرصت دارند استفاده می‌کنند و در مکان‌های عمومی هم چون مطب های پزشکی با بهره‌گیری از شگرد الکترولیز کردن آب (الکترولیز آب، فرآیندی متداول برای تجزیه آب به عناصر سازنده یعنی اکسیژن و هیدروژن است که در آن از یک جریان الکتریکی مستقیم و دو الکترود استفاده می شود( مردم را به خرید این محصول ترغیب می‌کنند.

براساس گفته کارشناسان زمانی که آب آشامیدنی که  دارای مواد محلول شامل کاتیون‌ها و آنیون‌ها در حد استاندارد  است در دستگاه الکترولیز قرار می گیرد کاتیون‌ها مانند کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم به سمت الکترود آند و آنیون‌ها مانند کربنات، سولفات، کلرید، نیترات و نیتریت به سمت الکترود کاتد حرکت می‌کنند و گازهای اکسیژن و هیدروژن از آب متصاعد می شود؛فلزات که به سمت الکترود ها حرکت می کنند رنگی و کدر هستند که باعث می‌شوند آب به شکل لجن و رنگی درآید.

لذا براساس این گفته‌ها که از نظر علمی هم مبحثی ثابت شده است می‌توان نتیجه گرفت آب کدر و لجن مانند تهیه شده از این دستگاه‌ها به هیچ وجه نشان از ناسالم بودن آب شهر سنندج نبوده و بر مبنای آزمایش‌های انجام شده هم سلامت این آب تایید شده و جای نگرانی نیست و امید می‌رود با انتقال سریع آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج هم شاهد رفع طعم و بوی آب باشیم.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن