کردستان

۱۶ طرح خدماتی و کشاورزی در بانه به بهره‌برداری رسید

[ad_1]

به گزارش ایرنا، رییس جهاد کشاورزی شهرستان بانه روز یکشنبه در مراسم بهره برداری از پروژه های جهاد کشاورزی در بخش نمشیر گفت: به مناسبت هفته دولت ۹ پروژه به اعتبار ۵۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال در بخش کشاورزی به بهره برداری می رسد که برای هشت نفر اشتغال ایجاد می کند و شغل ۱۶ نفر را نیز تثبت می کند.

کریم شریفی با اشاره به کوهستانی بودن منطقه و عدم ذخیره سازی آب، افزود: موقعیت جغرافیایی منطقه باعث شده که آب های منطقه به صورت روان آب از کشور خارج شود که یکی از راهکارهای بهره برداری بهینه از آب، استفاده از آبیاری تحت فشار است.

وی اظهار داشت: چهار هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی بانه آبی و مابقی اراضی دیمی است که تاکنون ۷۴۷ هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

شریفی ادامه داد: برای مجهز کردن اراضی دیمی به آبی تاکنون ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض به کشاورزان پرداخت شده که تاکنون ۴۰۰ هکتار به آبیاری بارانی، ۲۴۰ هکتار قطره ای و ۱۰۷ هکتار آبیاری کم فشار تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به صورت خود اجرایی به سیستم آبیاری نوین مجهز شده گفت: پروژه آبیاری بارانی در ۲۵ هزار متر مربع از اراضی کشاورزی روستای هورازه اجرا شده که برای اجرای آن ۵۶۰ میلیون ریال توسط کشاورز تامین و ۲۹۰ میلیون ریال به صورت بلاعوض پرداخت، هزینه شده که سالانه ۱۲ تن محصول تولید می شود.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان بانه ادامه داد: یکی از مهمترین فواید اجرای طرح سیستم نوین آبیاری کاهش بیش از ۵۰ درصدی مصرف آب است.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه های جهاد کشاورزی استفاده از ارقام پر محصول و اقتصادی است، گفت: از سال گذشته تاکنون یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون ریال یارانه نهال به صورت بلاعوض پرداخت شده که ۳۰ هکتار باغ گردو احداث شده است.

شریفی افزود: پروژه احداث باغات گردو در روستای نمازگه در سه هکتار اجرا شده که ۸۴۰ نهال گردو از ارقام پرمحصول کشت شده و با آبیاری تحت فشار آبیاری می شود.

وی اظهار داشت: پروژه احداث باغ گردوی روستای سماقان در ۲ هکتاری اجرا شده و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض و ۴۸۰ میلیون ریال تسهیلات تبصره ۱۸ پرداخت شده است.

این مسوول اضافه کرد: در این باغ ۴۲۰ نهال گردو از ارقام چندلر دیر برگ با متوسط تولید ۲ تن محصول در سال کشت شده است.

بهره برداری از هفت طرح مخابراتی

رییس شرکت مخابرات بانه گفت: برای اجرای پروژه های مخابراتی در بانه ۳۷ میلیارد ریال هزینه شده که این پروژه های شامل بی تی اس هتل آریان و اجرای تکنولوژی دی اس دم و اجرای ۶ پروژه روستایی با تکنولوژی دی اس دم ( اینترنت پرسرعت) در روستاهای سپید داره، کانی ناو، هفتاش، زله، باینجان و آمرده است.

مصطفی فتحی افزود: با اجرای این طرح های ساکنان این روستاها از اینترنت پرسرعت با تکنولوژی های نوین با سرعت ۱۶ مگابیت بر ثانیه برخوردار شدند.

۶ پروژه اصلاح شبکه برق روستایی به بهره برداری رسید

رییس اداره برق شهرستان بانه در مراسم بهره برداری از طرح های برق رسانی گفت: امسال ۷۰ میلیارد ریال برای اصلاح شبکه برق روستای هزینه شده که در روستاهای سیاحومه، انجنه ملاصاله، بیکش، صالح آباد کانی سور اصلاحات کلی شبکه برق انجام شده است.

صلاح قادری ادامه داد: یکی از برنامه های ما امسال اصلاح شبکه برق ۴۲ روستا است که ۱۵ روستا در بخش نمشیر قرار دارد که از این تعداد اصلاح شبکه برق چهار روستای این بخش اجرای شده و مابقی روستاها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی اظهار داشت: ۵۶ میلیارد ریال برای اصلاح شبکه برق روستایی هزینه شده که طرح های اصلاح شبکه به صورت جهادی اجرا می شود.

امسال به مناسبت هفته دولت ۷۱ پروژه خدماتی، تولیدی و عمرانی با اعتبار ۵۱۵ میلیارد ریال در شهرستان بانه به بهره برداری می رسد.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری سنندج مرکز استان واقع شده است.

دوم تا هشتم شهریور ماه مصادف با شهادت مظلومانه ۲ شخصیت فداکار انقلاب، محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر به عنوان هفته دولت نامگذاری شده است.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن