کردستان

اولین مرکز مشاوره هپاتیت کردستان آغاز بکار کرد

[ad_1]

به گزارش ایرنا، اولین مرکز مشاوره بیماری هپاتیت با هدف ارائه مشاوره و آزمایش رایگان و در راستای نهضت ریشه کنی این بیماری روز دوشنبه با حضور رییس اداره هپاتیت مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سنندج مرکز استان کردستان راه اندازی شد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی کردستان در مراسم آغاز بکار این مرکز اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت در زمینه مقابله بیماری هپاتیت اهدافی را در نظر گرفته که یکی از آنها حذف هپاتیت‌های ویروسی به‌عنوان یک تهدید جدی سلامت عمومی تا سال ۲۰۳۰ است.

امید بنفشی افزود: کاهش موارد جدید هپاتیت B و C در گروه‌های در معرض خطر و پرخطر به کمتر از نصف تا سال ۲۰۲۱ نیز از دیگر اهداف این سازمان است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه برای این منظور راهکارهایی وجود دارد که باید در سیستم های بهداشتی به کار بسته شود، افزود: افزایش آگاهی، توسعه مشارکت و بسیج منابع، سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد و کاربست اطلاعات برای اقدام، پیشگیری از انتقال، غربالگری و مراقبت و درمان از جمله راهبردهای رسیدن به این اهداف است.

بنفشی کاهش انتقال هپاتیت B از مادر به کودک به کمتر از ۹۰ درصد، تداوم احتمال انتقال هپاتیت‌های ویروسی B و C از راه خون در حد صفر، افزایش نسبت تزریق‌های انجام‌شده با وسایل ایمن در مراکز بهداشتی درمانی ، افزایش نسبت تزریق سالم در معتادان تزریقی ، افزایش تشخیص موارد مزمن مبتلابه هپاتیت B و C  و افزایش مبتلایان هپاتیت B و C مزمن دریافت‌کننده درمان مناسب از جمله  اهدافی است که در این مرکز ددنبال می شود.

وی افزود: هپاتیت B و C یکی از اصلی ترین عوامل سیروز، سرطان کبد، نارسایی کبدی بوده و همانند دیگر بیماری‌های مزمن در یک دوره طولانی بیماران را گرفتار ساخته و نیاز به مراقبت های بهداشتی درمانی پیوسته و زنجیره ای دارد که گرانی خدمات و آزمایشات تخصصی و ناآگاهی مردم و مبتلایان نسبت به علایم و عوارض بیماری و شیوه های انتقال آن و فقدان مراکز معین برای مراجعه و دریافت خدمات، از معضلات اولویت دار در رسیدن به هدف حذف هپاتیت B و C به مشار می رود و در این مراکز علاوه بر خدمات رایگان به بیماران کم بضاعت نیز از راههای کمک برای درمان انجام می شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: استقرار مناسب نظام ارایه خدمات بهداشتی اولیه در مراکز بهداشتی و تجربه موفق واحد های مشاوره و آزمایش داوطلبانه HIV/AIDS ، می تواند شرایط مناسبی برای توجه بیشتر به این دو بیماری در نظام شبکه بهداشتی درمانی استان فراهم آورد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۶۵ درصد مبتلایان به هپاتیت در استان درمان شدند، افزود: سال گذشته ۱۰۰ هزار واکسن برای نوزدان و ۳۰ هزار دوز هم به گروههای در معرض خطر مثل دیالیزی ها، زندانیان ، اهدا کنندگان مستمر خون تزریق شد.

هپاتیت بیماری که توسط ویروس های هپاتیت A, B, C, D, E ,G ایجاد می شود که نوع B, C هپاتیت مزمن ایجاد می کند و اگر تشخیص داده نشود منجر به ایجاد نارسایی کبدی و در نهایت سرطان کبد خواهد شد.

التهاب در بافت کبد (هپاتیت) می تواند بدون علامت باشد و در صورت پیشرفت درگیری مغزی، کبدی، کلیوی و در نهایت مرگ ایجاد کند و تب، لزر، بدن درد و بی اشتهایی از علائم هپاتیت است. 

 راه های انتقال هپاتیت A و E مدفوعی و دهانی است، اما هپاتیت B, C, D, G معمولا به صورت تماس های جنسی، انتقال مادر به کودک، تزریق مواد مخدرو تزریق فرآورده های آلوده خونی منتقل می شود.
در مورد هپایتت C با توجه به اینکه در یک سری گروه های پرخطر مثل هموفیلی، تالاسمی، افرادی که همودیالیز می شوند ومعتادان تزریقی انتقال پیدا می کند، تشخیص و غربالگری قدری مشکل تر است.
 

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن