تهران

آمادگی حمل و نقل عمومی پایتخت برای بازگشایی مدارس

[ad_1]

به گزارش ایرنا از اعلام روز سه شنبه مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، سید مناف هاشمی که به همراه معاونانش از طریق سامانه ۱۸۸۸ با شهروندان تهرانی همکلام شده بود گفت: اقدامات خوبی جهت خرید قطعات اتوبوس و واگن های مترو انجام شده است. دستور اختصاص حدود ۵۰ میلیارد تومان جهت تهیه قطعات در اتوبوسرانی را صادر کردیم که ۲ برابر این مبلغ نیز جهت تهیه قطعات واگن های مترو تهیه خواهد شد تا واگن های گذشته را تا پایان مهر و آبان فعال کنیم.

وی افزود: نیاز اصلی مردم استفاده از حمل و نقل عمومی است چرا که شرایط اقتصادی طوری نیست که همه شهروندان بتوانند از تاکسی های دربست یا اینترنتی استفاده کنند. باید شرایطی فراهم کنیم تا قشر متوسط جامعه رضایت داشته باشند.

سید مناف هاشمی در پاسخ به این سوال که احتمال دارد در آبان مدارس فعالیت خود را شروع کنند، آیا حمل و نقل عمومی آمادگی کامل برای بازگشایی مدارس را دارد؟ تاکید کرد: در جلسه با اعضای شورای شهر تهران این دغدغه را مطرح کردیم. این دغدغه شورای شهر تهران و همکاران ما در معاونت حمل و نقل عمومی است. به همین جهت از یک ماه گذشته سعی کردیم از هزینه های دیگر زده و ناوگان حمل و نقل عمومی را افزاش دهیم. اما این بودجه نمی تواند تمام مشکلات را حل کند.

وی ادامه داد: امیدواریم حدود ۵۰۰ اتوبوس را تا ۱۵ مهر یا اواخر مهر وارد چرخه کنیم برخی از این اتوبوس ها نیاز به کپسول گاز و نوسازی و بازسازی دارند که تا مهر انجام خواهد شد و اتوبوس های خرید جدید نیز به چرخه فعالیت اتوبوسرانی وارد خواهند شد. امیدواریم در حوزه واکسیناسیون اتفاقی رخ دهد که شهروندان تهرانی تا آن زمان واکسینه شده باشند. البته خبرهای خوبی شنیدیم که قرار است قید سنی را برای واکسیناسیون بردارند و تمام افرادی که نیاز هست واکسینه شوند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به واکسیناسیون پرسنل ناوگان حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: در ۲ ماه گذشته چند فراخوان جهت واکسیناسیون تمام پرسنل در حوزه حمل و نقل شهرداری تهران منتشر شد. در ۶ مرکز واکسیناسیون ۱۰۰هزار نفر از همکاران اتوبوسرانی، مترو و تاکسیرانی و حتی کارکنانی که مرتبط به مردم بودند واکسینه شده اند. خانواده کارکنان را واکسینه نکردیم چون وظیفه شرکت شهر سالم و شهرداری تهران است.

معاون شهردار تهران گفت: برای پیشگیری شیوع کرونا بین مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی، با تلاش ۵-۶ ماهه دستور رئیس جمهور سابق را گرفتیم و واکسیناسیون انجام شد و در مراحل دوم دز دوم واکسیناسیون پرسنل خود هستیم. امیدواریم این بیماری منحوس از بین برود و اقتصاد حوزه حمل و نقل فعال شود. کرونا ضربه سنگینی به حوزه حمل و نقل عمومی در شهرداری و بخش خصوصی وارد کرد و درآمد راننده های بخش خصوصی بسیار کاهش یافت و متاسفانه این راننده ها به مرور از صحنه فعالیت حذف می شوند.

افزایش وام نوسازی تاکسیرانی

هاشمی ادامه داد: طبق رای دیوان عدالت اداری اتوبوس های دارای معاینه فنی، فرسوده محسوب نمی شوند این موضوع می تواند اتوبوسرانی را با مشکل روبرو کند؟ مناف هاشمی به این سوال پاسخ داد: این رای دیوان عدالت اداری می تواند کمک کند تا اتوبوس ها را در چرخه فعالیت نگه داریم. اما نمی توانیم با مشکلات فنی جان مردم را به خطر بیندازیم. به عنوان مثال مخازن گاز اتوبوس ها سر موعد مقرر تعویض می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ۹۰ میلیون تومان برای نوسازی یک تاکسی کفایت می کند؟ گفت: با ایران خودرو در راستای افزایش ندادن قیمت خودروها توافقاتی انجام دادیم. از سوی دیگر تلاش ما در این است که وام های خود را با افزایش قیمت افزایش دهیم. طبیعی است اقساط این وام ها نیز بیشتر شده و پرداخت اقساط برای راننده ها سخت می شود اما راهی به جز این نداریم. در حال حاضر افزایش وام نوسازی تاکسی به ۱۰۰میلیون تومان در دست بررسی است. از سوی دیگر باید خودروهای اسقاطی را با قیمت بهتری به فروش برسانیم. جهت افزایش وام نوسازی تاکسی تفاهمنامه بانک به راحتی اصلاح می شود اما مشکل ما تامین مالی است.

وی اظهار داشت: امروز مدیران عامل سازمان و شرکت های معاونت حمل و نقل و ترافیک در پاسخگویی به شهروندان حضور داشتند و نزدیک به ۲۳۰ پیام و تماس مستقیم شهروندان تهرانی پاسخ دادیم. من نزدیک به ۳۰ تلفن را شخصا پاسخ دادم.

معاون شهردار تهران با اشاره به موضوعاتی که در این تماس ها مطرح شده است، تاکید کرد: همان طور که در آسیب شناسی ها به آن رسیده ایم نوسازی تاکسی، واگن مترو و اتوبوس از دغدغه شهروندان است. در شش ماه گذشته این نوسازی در اولویت اصلی فعالیت حوزه تامین مالی و اجرا حمل و نقل و ترافیک شهرداری قرار گرفت. اهتمام بر این بود که اتوبوس ها نوسازی شوند و حتی خرید اتوبوس ها را افزایش دادیم.

وی یادآور شد: امیدواریم حدود ۵۰۰ اتوبوس را تا ۱۵ مهر یا اواخر مهر وارد چرخه کنیم، برخی از این اتوبوس ها نیاز به کپسول گاز و نوسازی و بازسازی دارند که تا مهر انجام خواهد شد و اتوبوس های خرید جدید نیز به چرخه فعالیت اتوبوسرانی وارد خواهند شد.

خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس

وی با بیان اینکه مخازن گاز اتوبوس ها که مشکل داشت را بازسازی خواهیم کرد، افزود: در این راستا طی توافقات شهرداری با وزارت کشور منابعی جذب شد، با ۲ کارخانه تامین مخازن گاز اتوبوس ها به توافق رسیده و در حال ساخت مخازن هستند تا حدود ۸۰۰ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی که تاریخ مخازن گاز اتوبوس هایشان انقضا شده را وارد چرخه فعالیت اتوبوسرانی کنیم. هر چند که این اتوبوس ها قدیمی و فرسوده هستند اما تا زمانی که اتوبوس های جدید وارد چرخه فعالیت اتوبوسرانی در تهران نشده از آنها استفاده می کنیم.

معاون شهردار تهران افزود: از سوی دیگر قرارداد با ایران خودرو و شهاب خودرو نهایی شده و تا سقف ۲۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری خواهد شد، در دوره تغییر مدیریت طبیعی بود که ۱۵ تا ۲۰ روز مذاکرات با ایران خودرو دچار مشکل شود. در زمان سرپرستی جاوید و حضور علیرضا زاکانی موافقت اولیه اخذ شد و ظرف امروز و فردا قرارداد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری با ایران خودرو امضا و ابلاغ خواهد شد.

به گفته وی، این قرارداد در ۲ بخش  ۲۰۰ دستگاه اتوبوس وارد چرخه ناوگان حمل و نقل شهر تهران خواهد شد، اتوبوس ها که وارد چرخه شود طبیعتا با مشکل کمبود راننده روبرو می شویم که جهت رفع این کمبود از شهردار سابق تهران مجوز اخذ شده بود البته به مجوزهای بیشتری نیاز خواهیم داشت و از سوی دیگر تا جایی که ممکن است اتوبوس ها را به بخش خصوصی واگذاری خواهیم کرد.

اختصاص ۴۰درصد درآمد شهرداری از طرح ترافیک به نوسازی تاکسیرانی

هاشمی در پاسخ به این سوال که جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از منابع دولتی استفاده می شود؟ گفت: سال گذشته برای اورهال کردن اتوبوس ها از بودجه دولت تخصیص گرفته بودیم و از این تخصیص ها استفاده می کنیم و باید گزارش مصرف این بودجه مثل نوسازی ۲ هزار دستگاه تاکسی از اول را به سازمان برنامه و بودجه ارائه کرده و تخصیص بعدی را دریافت کنیم، ۴۰ درصد درآمد شهرداری از طرح ترافیک را به وام ۹۰میلیون تومانی نوسازی تاکسی ها اختصاص خواهیم داد.

وی تاکید کرد: این بودجه باید به موقع توسط معاونت مالی شهرداری پرداخت شود. هر چند این بودجه با تاخیر به معاونت حمل و نقل اختصاص می یابد. در اتوبوسرانی و واگن نیز از منابع شهردار و بودجه دولت نوسازی می شوند اما این بودجه بسیار ناچیز است و در حد و اندازه ای نیست که رضایتمندی ما و شهروندان را در پی داشته باشد. با برنامه های خوبی که علیرضا زاکانی، شهردار تهران دارند باید با افزایش های چند برابری در این حوزه ها رضایتمندی کامل را به وجود آوریم.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن