فارس
شورای پنجم نوار حوادث در کمربندی شمالشرق شیراز را میبُرد؟
[ad_1]
به گزارش ایرنا، طی هفتههای گذشته تصادفهایی در محدوده کمربندی تازه تاسیس شمال شرق شیراز رخ داده است که در بیشتر موارد، رانندگان خاطی به خاطر نبودن زیرگذر و لزوم طی کردن حدود ۶ کیلومتر مسافت بیشتر تا دسترسی به شیراز از سمت شهرک سعدی، خلاف مقررات رانندگی عمل کردهاند.
کلیپ و فیلمهای کوتاهی نیز از تصادفهای این مسیر طی هفتههای اخیر در فضای مجازی بین کاربران به اشتراک گذاشته شده ولی تاکنون بخش زیرگذر این محور که نبود آن، دردسرهایی برای مردم داشته، بازگشایی نشده است.
کمربندی شمال شرقی شیراز به طول ۱۴ کیلومتر اواخر اسفندماه ۱۳۹۹ به بهرهبرداری رسید و اعلام شد که شهرداری شیراز مسئول احداث زیرگذر ارتباطی این کمربندی به شهرک سعدی است.
بهرهبرداری کامل از این قطعه میتواند از ترافیک ورودی شیراز از سمت شمال و محور دروازه قرآن بکاهد و شهروندان برای گریز از ترافیک و مشکلات تردد در زمانهای شلوغ این محور، محور جایگزین و خلوتی را در دسترس داشته باشند.
طی ماههای اخیر شهروندان در تماس با خبرگزاری ایرنا، ضمن اشاره به تاثیر مثبت بهرهبرداری از قطعه الف کمربندی شمال شرقی شیراز در ترددهای این مسیر، بهرهبرداری از زیرگذری که دسترسی مستقیم شهروندان از این کمربندی به شهرک سعدی شیراز ایجاد میکند را خواستار شدند.
به گفته آنها از زمان افتتاح این قطعه، رانندگان ناگزیر هستند از مسیر داریون و خرامه به سمت شیراز، حدود دو و نیم کیلومتر مسافت اضافه در سربالایی را طی کنند تا با رسیدن به نخستین دوربرگردان، در مسیر برگشت به شهر شیراز قرار گیرند که در مجموع حدود ۶ کیلومتر مسیر دسترسی به شیراز از مسیر شهرک سعدی دورتر شده است.
در این شرایط، بهرهبرداری از زیرگذر کمربندی شمال شرقی میتواند این مسیر اضافه که به مسیر تردد خودروها تحمیل شده است را از میان بردارد.
مسئولان شهرداری شیراز اواخر فروردین ماه ۱۴۰۰ در گفت و گو با ایرنا اعلام کردند که ساخت زیرگذر کمربندی شمال شرقی شیراز حداکثر طی یک ماه انجام و این مسیر بازگشایی خواهد شد.
آیا شورای پنجم روبان را میبرد؟
براساس وعدهای که مدیران شهری شیراز دادند این مسیر باید اواخر اردیبهشت ۱۴۰۰ به بهره برداری و مورد استفاده مردم قرار میگرفت اما اکنون با وجود گذشت بیش از یک ماه و نیم از زمان وعده داده شده، هنوز زیرگذر کمربندی شمال شرقی شیراز به بهره برداری نرسیده است.
ظواهر امر گویای این موضوع است که زیرگذر مذکور از نظر سازهای آماده است و حتی تابلوهای راهنمایی و رانندگی مسیر نیز نصب شده است اما چرا مورد بهره برداری قرار نمیگیرد تا مشکلاتی که اکنون مردم برای استفاده از این مسیر با آن مواجه اند رفع شود جای سوال دارد؟
با گذشت یک ماه و نیم از وعده افتتاح این زیرگذر،این پرسش مطرح است که آیا شورای پنجم شهر شیراز و مدیران شهری در حدود یک ماه مانده به عمر این شورا، روبان قرمز آیین بهرهبرداری از این زیرگذر را میبرند و گره گشایی از مشکل شهروندان را به فهرست اقدامهای خود خواهند افزود؟
راه و شهرسازی: وظیفه شهرداری است
خبرنگار ایرنا، موضوع بهره برداری از این تقاطع غیرهمسطح را پیشتر با مسئولان حوزه راه و شهرسازی در میان گذاشت و آنها اعلام کردند که شهرداری شیراز متولی ساخت این تقاطع است.
مسئولان شهرداری شیراز نیز پیشتر در اواخر اردیبهشت ۱۴۰۰ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا وعده افتتاح این زیرگذر را تا حداکثر یک ماهه دادند اما اکنون بیش از ۲ ماه از زمانی که این نوید داده شده گذشته ولی کماکان این محور به بهره برداری نرسیده و مشکلات و دردسرهای مردم نیز به این جهت ادامه دارد.
اداره برق زیربار تامین روشنایی نرفت؛ پلیس هم اجازه نداد
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا و در پاسخ به اینکه چرا وعده افتتاح یک ماهه زیرگذر کمربندی شمال شرق شیراز محقق نشده است،گفت: کار عمرانی این پروژه تمام است اما پلیس اجازه بازگشایی و افتتاح مسیر تا زمان نصب روشنایی را نداده است.
اسماعیل صالحی با بیان اینکه محل این پروژه خارج از محدوده شهری است و به همین دلیل نصب تجهیزات روشنایی نیز در حیطه وظایف شهرداری شیراز نیست، افزود: به دلیل اینکه اداره برق زیربار نصب تجهیزات روشنایی ابن مسیر نرفت شهرداری شیراز با گرفتن پیمانکار اقدام به نصب تجهیزات برق این مسیر کرد که هم اکنون عملیات اجرایی آن در حال انجام است.
وعدهای دیگر: حداکثر یک هفته آینده پروژه به صورت کامل آماده است
وی ادامه داد: ۱۲ پایه برق برای روشنایی این محل نیاز است که این کار تا یک هفته آینده به اتمام خواهد رسید.
وی اضافه کرد: حداکثر در یک هفته آینده کار نصب روشنایی مسیر و اتمام کامل پروژه زیرگذر کمربندی شمال شرق شیراز به اتمام میرسد و این محور آماده بهره برداری است و از این رو طی روزهای اخیر درخواست قرارگیری این زیرگذر در فهرست پروژهای آماده افتتاح به شهردار شیراز ارجاع شده است.
زیرگذری برای آسان کردن تردد به آرامستان احمدی
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در ادامه گفت: کمربندی شمال شرقی شیراز که اواخر اسفندماه ۹۹ به بهره برداری رسیده است، خارج از حوزه خدماتی شیراز محسوب می شود و به همین جهت ساخت آن نیز در حوزه کاری شهرداری این کلانشهر نیز قرار ندارد.
وی با بیان اینکه از حدود هشت ماه پیش ساخت این تقاطع غیرهمسطح توسط شهرداری شیراز آغاز شده است، اظهار داشت: در سالیان گذشته تفاهم نامه ای بین شهرداری شیراز و اداره کل راه و شهرسازی استان فارس منعقد شده است که ساخت این تقاطع توسط مدیریت شهری در راستای توسعه همکاریها و پیرو امضای این تفاهم نامه بوده است.
وی ادامه داد: این تقاطع برای تسهیل در تردد و دسترسی شهروندان شیرازی که از این منطقه عبور و یا قصد رفتن به آرامستان بهشت احمدی را دارند توسط شهرداری شیراز در حال احداث است اما به لحاظ قانونی ساخت تقاطع و پل در مسیر این کمربندی از وظایف اداره کل راه و شهرسازی است.
منبع