بوشهر

توسعه سرانه ورزشی، بوشهر نزدیک خط پایان

[ad_1]

به گزارش ایرنا، سرانه ورزشی یعنی اینکه هر فرد از جامعه چه میزان فضای ورزشی در اختیار دارد، با تقسیم مساحت زمین‌های ورزشی روباز و سرپوشیده (سالن ها) به جمعیت محاسبه می‌شود و در پس خود نمایانگر نشاط و سلامت عمومی و ارتقای ورزش حرفه‌ای است؛ بنابراین زمانی که از افزایش چنین رقمی سخن گفته می‌شود، توسعه این مولفه‌های ارزشمند را به همراه می‌آورد.

چنانکه مدیر کل ورزش و جوانان استان بوشهر به ایرنا گفت: سرانه ورزش استان بوشهر تا سال ۹۲، ۶۴ سانتی‌متر مربع بود که اکنون با افزایش بیش از ۹۰ درصدی به ۱۲۰ سانتی‌متر مربع افزایش یافته ‌است، در میان آمارها، توسعه و افزایش چشمگیر ورزش روستایی، زمین‌های ساحلی و چمن مصنوعی، استخرها و سالن‌های سرپوشیده بیشترخودنمایی می‌کند و بوشهر را به خط پایان بی‌نیازی در احداث این اماکن نزدیک کرده است.

بوشهر الگوی کشور در احداث زمین چمن مصنوعی روستایی

 سالن‌ها و خانه‌های ورزش و زمین‌های کوچک چمن مصنوعی در روستاهای بوشهر را همانند برخی دیگر از استان‌های کشور می‌تواند به انقلابی توسعه و دسترسی متوازن به امکانات ورزشی مانند کرد. جایی که شاخص‌ها از نقطه صفر خیز گرفته و یا با جهشی چند برابری نشاط نهفته در ورزش و سرگرمی را به روستاها برده است.

ایجاد و تجهیز خانه‌های ورزش روستایی در استان بوشهر از صفر به ۱۶۸ و ایجاد ۱۹۸ زمین چمن مصنوعی و افزایش بیش از ۲ برای سالن‌های ورزشی روستایی از ۱۶ به ۳۸ نمونه‌هایی از رشد این شاخص‌ها است که اداره کل ورزش و جوانان این استان اعلام کرد.

امروز مدیرکل این دستگاه می‌گوید: همه روستاهای با جمعیت ۵۰۰ نفری استان بوشهر از زمین چمن مصنوعی برخوردارند و شمار این زمین‌ها که تا هشت سال گذشته در بوشهربه عدد ۶ می‌رسید اکنون به ۳۲۱ زمین رسیده است و ۱۹۸ فقره از این شمار در روستاها احداث شده و استان را در این زمینه الگو کرده است.

توسعه سرانه ورزشی، بوشهر نزدیک خط پایان

توسعه ورزشی روستاها، پیدایش استعدادهای پنهان

خانه‌های ورزش روستایی جایی است که رشد و پویایی هشت ساله را از نقطه صفر آغاز کرده است و در حالی که تا سال ۹۲ حتی یکی از این شمار در این استان وجود نداشت امروز به ۱۶۸ رسیده است و در قالب آن امکاناتی مانند میز پینگ‌پنگ، فوتبال دستی، میز شطرنج، توپ والیبال، توپ فوتبال، لباس ورزشی و سایر ابزار ورزشی را در اختیار روستانشینان مشتاق قرار داده است.

به گفته احمد بهروزیان‌فر مدیرکل ورزش و جوانان استانبوشهر در صورت وجود فضا حدود ۱۰ میلیون تومان برای تجهیز هر خانه ورزش روستایی هزینه می‌شود.

نقش زیرساخت‌های ورزشی در ایجاد نشاط اجتماعی، سلامت و تندرستی عمومی و حتی هنجارمندی جوانان و نوجوانان بر کسی پوشیده نیست و این امر چیزی است که بارها از سوی مسئولان استانی و کشوری مورد تاکید قرار گرفته و به عنوان مهمترین هدف توسعه امکانات ورزشی مطرح شده است.

در کنار این مولفه‌ها که ارزشمندی آن برای صحت جامعه قابل چشم‌پوشی نیست، فراهم شدن بستری برای استعدادیابی و سوق به سوی ورزش حرفه‌ای دیگر مزیتی است که رئیس هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا برای افزایش دسترسی به امکانات ورزشی در روستاها مطرح کرد.

امروز که بوشهر در میان هیات‌های ورزش روستایی کشور در میان پنج استان برتر قرار گرفته، سعید اسماعیلی معتقد است هر چه امکانات ورزشی در اختیار روستاییان قرار گیرد جا دارد و لازم است توان و امکانات وزارت کشور (دهیاری و بخشداری‌ها) نیز در کنار وزارت ورزش و جوانان قرار گیرد تا روستاهای بیشتری تجهیز شوند چرا که در نهایت بسیاری از ملی‌پوشان از دل روستاها بر می‌آیند.

بوشهر ۴۰۵ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد و اولویت ساخت زمین چمن مصنوعی و تجهیز خانه‌های ورزش با روستاهایی است که جمعیت بیشتری از جوانان داشته باشند. اسماعیلی برآورد می‌کند اکنون نیمی از چنین روستاهایی در بوشهر تجهیز شده‌اند و کماکان راه برای توسعه باز است.

به گفته او بوشهر نسبت به جمعیت خود در احداث زمین چمن مصنوعی در میان ۳ استان برتر و در زمینه تجهیز خانه‌های روستایی در شمار ۱۰ استان برتر جای می‌گیرد که باید به آن رتبه‌ برتر استان را در برگزاری مسابقات و رویدادهای ورزشی و بومی و محلی نیز افزود.

ساخت ۴۳ سالن ورزشی و استخر در هشت سال اخیر  

افزایش سالن‌های آمادگی جسمانی و بدنسازی و استخرهای سر پوشیده از دیگر فضاهای ورزشی است که سرانه فضای ورزشی بوشهر را صعودی کرد. بهره‌گیری از این اماکن ورزش نیز در طیفی از ورزش آماتور تا حرفه‌ای کشیده شده و البته به عنوان بستری همیشگی برای حرکت به سمت حرفه‌ای شدن اعضا ایفای نقش می‌کند.

افزایش این سالن‌ها و استخرها از مواردی است که در زمینه توسعه زیرساخت‌های ورزشی شهری و روستایی بوشهر قابل اعتنا است، طوریکه تا سال ۹۲ در مجموع  ۱۶ سالن ورزشی روستایی  و ۷۷ سالن ورزشی شهری در استان بوشهر وجود داشت و اکنون مدیرکل ورزش و جوانان استان بوشهر اعلام کرد که پس از گذشت کمتر از هشت سال در دولت های یازدهم و دوازدهم  با احداث ۴۰ سالن جدید، این تعداد به ۱۳۳ سالن افزایش یافته‌ است که ۹۵ سالن شهری و ۳۸ سالن روستایی را شامل می‌شود.

همچنین به گفته بهروزیان‌فر شمار استخرهای سرپوشیده استان بوشهر که تا پیش از این سال تنها به ۲ استخرمحدود می‌شد به عدد پنج رسیده و استخر کوثر در مرکز استان نیز با ۸۰ درصد نوسازی در تراز یک استخر بین المللی قرار گرفته است.

هرچند مسیر دسترسی به استخر در سراسر استان کماکان طولانی به نظر می‌رسد و فضا برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی همچنان باز است، اما آنطور که بررسی‌ها و پرس و جوی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد امروز سالن‌های آمادگی جسمانی در همه یا دست‌کم در بیشتر شهرهای استان در دسترس بانوان و آقایان قرار دارد و استقبال نیز خوب است.

توسعه سرانه ورزشی، بوشهر نزدیک خط پایان

توسعه فضاهای ورزشی زمینه ساز سلامت، نشاط، قهرمانی و اشتغال

هرجایی که فضایی ورزشی فراهم شود، کمتر نیازی به بیان اهمیت آن احساس می‌شود و مردم و مسئولان به ضرورت آن واقفند و به قول رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام بوشهر نتیجه فعالیت ورزشی برای فرد و جامعه از نظر سلامت و نشاط اجتماعی خیلی زود نمود می‌یابد.

علاوه بر این به گفته روح‌الله نصرتی هر باشگاه ورزشی به طور میانگین از ۳ تا ۱۰ اشتغال نیز با خود به همراه می‌آورد، با این فرض، علاوه بر جهت‌دهی جوانان و نوجوانان به سمت سرمایه ارزشمند ورزش، دست‌‎کم ۴۰۰ اشتغال نیز از دستاوردهای افزایش نزدیک به ۷۰ درصدی سالن‌های ورزشی است.

رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام استان بوشهر در ادامه از برگزاری دوره‌های علمی و عملی مربیگری بدنسازی، فیتنس، پرورش اندام و پاورلیفتینگ برای بانوان و آقایان سخن گفت و درخشش ورزشکاران بوشهر در مسابقات اسفندماه کشوری در کیش و کسب هفت مدال رنگارنگ و راه‌یافتن پیام حسن نژاد به تیم ملی را از نتایج توسعه زیر ساخت‌های ورزشی این بخش در بوشهر دانست.

و البته امروز کرونا تیغی بران بر گلوی سالن‌های ورزشی سر پوشیده گذاشته و با هر پیک شیوع چندین روز آنها را به تعطیلی مطلق می‌کشاند، خطر ورشکستگی باشگاه‌ها و لزوم حمایت دولت برای پیشگیری از این اتفاق تلخ بزرگ‌ترین درد دل نصرتی در بحبوحه پنجمین پیک این ویروس کرونا بود که با خبرنگار ایرنا در میان گذاشت تا شاید بیشتر و زودتر شنیده شود.

توسعه سرانه ورزشی، بوشهر نزدیک خط پایان

فراهم شدن زمینه میزبانی بوشهر برای مسابقات ملی و بین المللی 

با گذر از امکانات ورزشی که جنبه عمومی و همگانی آن غالب است به زیرساخت‌های ورزش حرفه‌ای می‌رسیم که می‌تواند جایگاه برجسته ملی و بین‌المللی را در این عرصه برای بوشهر به ارمغان آورد.

فعالیت حرفه‌ای در رشته‌های مختلف ورزشی نیازمند استانداردهایی بیش از فعالیت ورزشکاران آماتور است و فراهم کردن آن دشوارتر.

چنانکه مدیرکل ورزش و جوانان استان بوشهر نیز به آن اذعان دارد استان بوشهر تا پیش از سال ۹۲ امکان میزبانی مسابقات ملی و بین‌المللی را در هیچ یک از رشته‌ها ورزشی نداشت، اما امروز با مجموعه‏‌های ورزشی و خوابگاه‏‌های احداث شده در ۱۵ رشته ورزشی قابلیت میزبانی مسابقات ملی و حتی بین‌المللی دارد.

بهروزیان‌فر یادآور شد: استان بوشهر پیش از این تنها  دارای ۲ خوابگاه ورزشی بود اما حالا همه شهرستان‌های ۱۰ گانه این استان از خوابگاه ورزشی برخوردار شده‌اند.

توسعه ورزش ساحلی بوشهر به عنوان ظرفیتی که از یک استان کرانه‌ای انتظار می‌رود را می‌توان با عبارت پرشی بلند در ساحل توصیف کرد. توسعه فوتبال و والیبال ساحلی و رونق سایر رشته‌ها در این زمین‌های شنی از مصداق‌های بارز بهبود فضای ورزش حرفه‌ای دراستان بوشهر است.

شمار زمین ‎های ورزش ساحلی استان بوشهر در بازه زمانی هشت ساله جهشی بیش از سه برابری داشته و از  ۲ زمین در سال ۹۲ به هفت زمین در سال ۱۴۰۰ رسیده است تا علاوه بر فوتبال، والیبال ساحلی بوشهر را نیز بر سر زبان‌ها بیندازد.

چنانکه مدیرکل ورزش و جوانان استان بوشهر عنوان می‌کند در زمان حاضر مجموعه فوتبال ساحلی بوشهر به گواه فوتبالیست‎‌های خارجی که در قالب تورنمت بین‌المللی فوتبال ساحلی به این استان آمده‌اند در میان پنج مجموعه برتر دنیا قرار می‌گیرد.

حالا رئیس هیات والیبال استان بوشهر می‌گوید: علاوه بر فوتبال ساحلی که پیش از این نیز این استان جایگاه خوبی در آن کسب کرده بود، والیبال ساحلی نیز عرصه درخشش بوشهر شده و طرفداران بسیاری پیدا کرده است و در صورتی که تا سال گذشته جایگاه چندان مطلوبی نداشت امسال تا رنکینگ نخست کشوری نیز ارتقا یافته است.

حسن بازدرهوا به حضور نمایندگان گناوه و دیر در لیگ برتر و درخشش آنها، میزبانی تورهای ۲ ستاره کشوری، دوره‌های مربیگری والیبال ساحلی بانوان و دیگر رویدادهای شاخص در این رشته اشاره کرد و گفت: اکنون تقویت والیبال ساحلی در رده‌های سنی پایه را برای درخششی بیشتر در عرصه ملی و بین‌المللی در دستور کار داریم.

گسترش زمین‌های استاندارد ساحلی استان بوشهر از سال گذشته کلید خوردو پس از بوشهر، دیر و سپس دیلم صاحب این زمین‌ها شدند و حالا ایجاد زمین در دشتستان و کنگان نیز در حال انجام است، اما بازدر هوا معتقد است فعالیت بانوان بوشهر در این رشته کماکان با مشکلاتی روبرو است و بوشهر نیازمند احداث یا مناسب‌سازی بستری برای فعالیت دختران این خطه دست‌کم در مرکز این استان است.

اما تقویت زیرساخت‌های ورزش حرفه‌ای بوشهر به ساحل محدود نمی‌شود زیرا مدیرکل ورزش و جوانان استان بوشهر اعلام کرد: در دولت تدبیر و امید استادیوم ۱۵ هزار نفری شهید مهدوی که پس از گذشت ۱۱ سال از آغاز احداث آن نیمه تمام مانده بود به طور کامل به سرانجام رسید و دو ومیدانی بوشهر که پیشتر پیست تخصصی تارتان نداشت امروز دارای سه پیست در شهرستان‌های بوشهر و دشتستان است.

او اضافه کرد: عملیات اجرایی سالن ورزشی چندمظوره سه هزار نفری بوشهر در مجموعه ورزشی شهید نادر مهدوی با ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار آغاز شده‌است که ۲۰۰ میلیارد ریال آن از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری تامین می‌شود.

توسعه سرانه ورزشی، بوشهر نزدیک خط پایان

راه باز توسعه ورزش حرفه‌ای در بوشهر

با همه ریزش‌های کرونایی، امروز نزدیک به ۱۷ هزار ورزشکار سازمان‌یافته در قالب ۴۲۰ هیات ورزشی فعالیت می‌کنند و ۴۲ سازمان مردم‌نهاد ورزشی نیز از دل‌ آنها شکل گرفته است.

به گفته بهروزیانفر تا سال ۹۲ شمار ورزشکاران دعوت شده به تیم ملی از استان بوشهر حدود ۱۰۰ نفر بود که اکنون به فراتر از ۲۳۰ ورزشکار افزایش یافته‌ و نخستین بانوی بوشهری به المپیک توکیو راه یافته است و همین هفته گذشته بود که خبر درخشش او به همراه ملی‌پوشان تیراندازی از کرواسی مخابره شد.

درخشش فوتبالیست‌های بنام این استان در رده اول ملی و بین‌المللی و مدال‌آوران جهانی همه می‌بینیم و می‌شنویم و این همه نشان از ظرفیت و قابلیت ساحل نشینان خلیج فارس دارد که شایسته اعتنا است.

توسعه سرانه ورزشی، بوشهر نزدیک خط پایان

اگر امروز خبر از افزایش بیش از ۹۰ درصدی سرانه ورزشی در استان بوشهر داده می‌شود، راه پیش رو برای تقویت ورزش حرفه‌ای در بوشهر کماکان باز است و این را می‌توان از گفته‌های سرآمدان ورزش بوشهر دریافت، آنجا که به عنوان نمونه فاطمه کرم‌زاده تیرانداز ملی‌پوش این استان به ایرنا گفت: بوشهر ظرفیت بالایی برای پرورش تیراندازان حرفه‌ای دارد اما سالن و امکاناتی که این استان در این رشته تخصصی دارد بسیار محدود است و زمان کمی در اختیار تیرانداز قرار می‌گیرد.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن